به گزارش ایرنا از وزارت ارتباطات، «بهزاد شیری» مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت بیست و هفتمین سالروز تاسیس این بانک با ارائه گزارشی از عملکرد ۹ماهه نخست سال جاری از افزایش میزان تسهیلات پرداختی و جذب منابع سپردهای بانک خبر داد.
وی درباره عملکرد ۹ماهه تسهیلات پرداخت شده پست بانک، افزود: ۲۷۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۲۷۱ هزار شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است که این رقم نسبت به ۹ماهه سال گذشته ۹۰ درصد رشد مبلغ پرداخت شده داشته است.
وی با اشاره به محدودیتهای موجود برای پرداخت تسهیلات از افزایش صدور ضمانتنامه و اعتبار اسنادی داخلی در بانک خبر داد و افزود: به دلیل اینکه محدودیتهای پرداخت تسهیلات از طرف بانک مرکزی شامل اقلام تعهدی نیست بر همین اساس صدور ضمانتنامه ۲۴۵ درصد و اعتبار اسناد داخلی ۳۲۰ درصد در ۹ماهه سال جاری رشد داشته است.
شیری با اشاره به اینکه پست بانک ایران ۴۹ درصد سهامدار بخش غیر دولتی دارد، تصریح کرد: ۳۴,۵ درصد سهامدارن پست بانک نیز سهامدارن خرد (مردم) هستند که بر اساس آمار ۳۰ آذرماه سال جاری، بالغ بر ۱۴ هزار شخص میشوند.
وی رشد منابع داخلی بانک در ۹ ماهه گذشته را ۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: در بانک ثبات و رشد قیمت سهام خود یک موفقیت است که از ابتدای سال ۴۹ درصد افزایش قیمت سهام داشتهایم و سود شش ماهه ابتدای امسال هر سهم نیز ۶۳ تومان بوده است که این سود در تمام بانک های بورسی رتبه نخست را دارد.
مدیرعامل پست بانک ایران درباره رشد بیش از سقف اعلام شده بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات نیز گفت: بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی در جامعه به بانک ها اجازه میدهد تا یک مقدار مشخصی تسهیلات نسبت به ماه قبل پرداخت کنند که این رقم برای پست بانک کمتر از دو درصد رشد تسهیلات در ماه است.
وی افزود: پست بانک ایران در یک دوره دو ساله از آذرماه ۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۱ رشدی حدود چهار درصدی در پرداخت تسهیلات در ماه داشته و از سقف مقرر بانک مرکزی عبور کرده است در حالی که هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته و توانسته از طریق رشد سپردهها این تسهیلات را برای رفع نیازهای مردم و واحدهای تولیدی پرداخت کند.
شیری با تاکید به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و تبصره ۱۸ وزارت ارتباطات، گفت: بیش از ۵۰ درصد این تسهیلات در حوزه روستایی و خرد است و ۲۵ درصد تسهیلات پرداختی نیز تکلیفی است و بخش عمده ای هم فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.
وی رشد سپردهها در پست بانک ایران را بر مبنای سند راهبردی و برنامه عملیاتی و شاخص های که تعریف شده است عنوان کرد و افزود: بر اساس این برنامه عملکرد شعبهها در تمام ایران به صورت ماهانه ارزیابی میشود و در برابر عملکرد افراد و شعبهها در جذب و رشد سپردهها و سایر شاخص های عملکردی کارانه پرداخت میشود و این موضوع از ابتدای سال ۹۸ در پست بانک نهادینه شده است و باعث شده که ما در تمام ارزیابی ها رتبه اول کسب کنیم.
بنابه این گزارش، اول دی ماه بیست و هفتمین سالروز تاسیس پست بانک ایران بود.
نظر شما