۱۲ دی ۱۴۰۱، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84986238
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افق‌های روشن سرمایه گذاری‌های صنعتی در زنجان

زنجان – ایرنا- جهت گیری‌ها و هدفگذاری‌های جدیدی پیرامون جذب و هدایت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در استان زنجان انجام شده که افق‌های روشنی را در این بخش ترسیم می‌کند و شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، حرکت به سمت توسعه صنعتی و تغییر شاکله فعالیت های اقتصادی و تولیدی در استان زنجان به سمت صنعتی شدن، شتاب قابل توجهی را به خود گرفته است و رصد شاخص ها و ارقام چند سال اخیر موید چنین موضوعی در زنجان است.

اوایل هفته جاری رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران سفر ۲ روزه‌ای به استان زنجان داشت و در این سفر از چند واحد بزرگ صنعتی در سطح استان بازدید کرد.

علی فکری در این بازیدها ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود در استان زنجان را برای جذب سرمایه گذاری ها در بخش صنعت، یک فرصت توصیف و اذعان کرد: شرکت ها و ظرفیت های بسیار خوبی در استان زنجان وجود دارد و سیاست دولت سوق دادن سرمایه گذاری های خارجی به سمت استان هایی است که واجد چنین زیرساخت ها و ظرفیت هایی هستند.

تاکنون هزار و ۲۰۰ فقره پروانه بهره برداری صنعتی در استان زنجان صادر شده و برای راه اندازی این واحدها بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شده است. به باور رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران زمینه های جذب سرمایه گذاری های صنعتی در استان زنجان آماده است که با کمک دولت و نیز تسهیل روابط خارجی می توان این ظرفیت ها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.

بنابر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکنون هزار و ۲۰۰ فقره پروانه بهره برداری صنعتی در استان زنجان صادر شده و برای راه اندازی این واحدها بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام شده است.

حرکت مدیریت استان در جهت سرمایه گذاری های سیستماتیک صنعتی در زنجان

استاندار زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر سهم استان از اقتصاد کشور یک درصد است و زنجان ۱.۳ درصد مساحت و جمعیت کشور را دارد و دست کم باید به قدر وسعت و جمعیت، سهم اقتصاد استان را بالا ببریم و این هدف و دغدغه مهم ما است.

محسن افشارچی با بیان اینکه ۳۸ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش صنعت است، افزود: سهم بخش معدن ۶۴ صدم درصد است که این مساله نیاز به توجه دارد.

استاندار زنجان گفت: سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان ۱۵ درصد، خدمات ۱۰ درصد و مابقی نیز مربوط به حوزه های دیگر است.

افشارچی افزود: زنجان، استان شانزدهم صنعتی کشور است در حالی که از نظر جمعیت و وسعت بالاتر از این رتبه باشیم.

افق‌های روشن سرمایه گذاری‌های صنعتی در زنجان

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه برای بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید که نیاز به کمک دارند، در استان هم قسم هستیم و با هماهنگی بین مجموع دستگاه ها و قوه قضاییه چندین واحد احیا شده است، اظهار داشت: امسال استان در حوزه اعتبارات دولتی و صنعتی نیز رشد خوبی داشته است.

افشارچی، سبد صنعتی استان را متنوع خواند و تصریح کرد: صنایع بسیار بزرگی در حوزه مواد شوینده، مواد سلولزی، برق، الکترونیک و دیگر صنایع در استان فعال هستند.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: هم اکنون در جهت سرمایه گذاری های سیستماتیک در استان گام بر می داریم که تاکنون سرمایه گذاری هایی انجام شده اما خیلی جامع و کامل نبوده بلکه اقتضایی بوده است.

افشارچی یادآور شد: اطلس سرمایه گذاری برای استان در دست تهیه است و مرکز سرمایه گذاری استان نیز تجهیز شده و نرم افزار پنجره واحد سرمایه گذاری برای تسهیل در جذب سرمایه گذاران در حال ارتقا است.

اطلس سرمایه گذاری استان زنجان در دست تهیه است و مرکز سرمایه گذاری استان نیز تجهیز شده و نرم افزار پنجره واحد سرمایه گذاری برای تسهیل در جذب سرمایه گذاران در حال ارتقا است. وی با بیان اینکه تصمیمات گذشته برای استان در حال مرور است، گفت: در خصوص ایجاد صنایع پاک، انرژی بیشتری صرف خواهد شد و به سمت صنایع کم آب بَر و کم انرژی خواه حرکت می کنیم.

افشارچی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده، صنعت، ارزش افزوده زیادی برای استان ایجاد کرده است و امسال حجم بسیار زیادی از مالیات‌های ارزش افزوده به استان برگشته است که قابل مقایسه با سالهای گذشته و حتی میزان بودجه تملک دارایی استان هم نیست.

اصلاح توسعه صنعتی در زنجان با تحقق سرمایه گذاری ها و استقرار صنایع بزرگ

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط کنونی درآمد ناخالص استان از بخش صنعت ۵۳ درصد و از کشاورزی حدود ۱۵ درصد است که این اعداد به درستی جابه جا شدند.

سجاد نباتچیان با بیان اینکه ماشین توسعه صنعتی استان به حرکت درآمده است، افزود: طی چند سال گذشته با جذب سرمایه گذاری و اسقرار صنایع بزرگ در استان شاهد اصلاحات توسعه صنعتی در استان بودیم و نباید بگذاریم این حرکت در استان افت پیدا کند.

وی ادامه داد: سال های گذشته زنجان یک استان کشاورزی بود ولی طی چند سال اخیر شاهد افزایش میزان سهم صنعت در اقتصاد استان هستیم.

روند حرکت توسعه صنعتی استان اگر به همین روندی که شکل گرفته ادامه پیدا کند پیامدهای قابل توجهی در رشد شاخص ها برای استان خواهد داشت. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بارها مطالعه و ثابت شده است که برای پیشرفت استان، توسعه صنعتی تنها راهکار است.

نباتچیان اظهار داشت: توسعه صنعتی استان اگر به همین روند ادامه پیدا کند پیامدهای قابل توجهی در رشد شاخص ها برای استان خواهد داشت.

افق‌های روشن سرمایه گذاری‌های صنعتی در زنجان

اشتغال بیش از ۴۷ هزار نفر در واحدهای صنعتی استان زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این باره گفت: در حال حاضر واحدهای صنعتی استان برای ۴۷ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.

مجید گلشنی از تدوین سند راهبردی استان در بخش صنعت و معدن بر پایه تحقق عدالت سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: ماه های متمادی برای تهیه این سند زمان اختصاص داده شده و تمامی مصادیق توسعه پایدار استان بر پایه سند آمایش در آن مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: تحقق عدالت در سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به تمامی شهرستان‌های استان در قالب این سند پیگیری خواهد شد. سند راهبردی استان زنجان در بخش صنعت و معدن بر پایه تحقق عدالت سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان در دست تدوین است.

گلشنی با اشاره به تدوین سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: در تلاش هستیم این سند مطابق با سند راهبردی وزارتخانه تدوین و بومی سازی شود تا شاهد نتایج مطلوب آن در آینده نزدیک برای استان باشیم.

وی با بیان اینکه طبق این سند، نگاه به مسائل شهرستانی بسیار حائز اهمیت است، افزود: هنر مدیریت در حوزه تولید و تجارت باید به گونه ای باشد که همزمان با سرعت رشد صنعتی شهرستان های برخوردار، سرعت رشد صنعتی مناطق کم برخوردار نیز افزایش یابد.

افق‌های روشن سرمایه گذاری‌های صنعتی در زنجان

گلشنی از پایش واحدهای صنعتی و معدنی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است تا پایان سال عملیات پایش واحدهای صنعتی و معدنی استان در قالب لایه های اطلاعاتی مدون و مشخص انجام شود و به اتمام برسد.

وی گفت: ماه های متمادی برای تهیه سند توسعه راهبردی استان زمان اختصاص یافته و تمامی مصادیق توسعه پایدار استان بر پایه سند آمایش در نظر گرفته شده است.

برآیند:

با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای استان، جهت گیری و هدفگذاری هایی جدیدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان شکل گرفته که موجب رشد شاخص های اقتصادی و صنعتی استان می شود.

تحقق این مهم نیازمند همکاری همه دستگاه های متولی اجرایی و اقتصادی در استان است تا زمینه حضور سرمایه گذاران در استان فراهم شود و رشد و شکوفایی اقتصادی استان رقم بخورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha