بانوی توانمند ایرانی، اولویت سند تحول دولت مردمی

خرم‌آباد - ایرنا - توجه به بانوان به عنوان ستون محکم تحکیم بنیان خانواده و فرزندپروری، اولویت مهم در سیاستگذاری های دولت سیزدهم به شمار می رود که تاکنون نیز در این حوزه دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، اهمیت حضور بانوان در سطح جوامع برکسی پوشیده نیست و امروزه حضور فعال و تاثیرگذار بانوان به عنوان نیمی از جمعیت، در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و دیگر حوزه ها چشمگیر و غیر قابل انکار و این مهم همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تاکید است.

مساله مهم خانواده و بانوان از نگاه دولت سیزدهم نیز مغفول نمانده است و بانوان ایران اسلامی علاوه بر اینکه در رسالت های همسرداری و فرزند پروری، علمی، اجتماعی و اقتصادی و دیگر جوانب، حضور بسیار موفقی داشته اند در موارد مختلفی نیز در عرصه های تصمیم سازی کشور فعال هستند.

پرواضح است که توسعه و پیشرفت کشور در گرو پیشرفت و بالندگی بانوان ایران اسلامی به عنوان نیمی از این جامعه می باشد و تدوین برنامه هایی در زمینه شکوفایی استعدادهای این قشر از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

بنابر مطالب منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب ۱۴ دی در دیدار با جمعی از بانوان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی با تبیین نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی – حقوقی و تکالیف – مسوولیت پذیری فردی و خانوادگی- و نقش و تکالیف اجتماعی» ضربات غرب متجدد به زن را اساسی و خائنانه خواندند و تاکید کردند: زن در نقش همسر، مظهر عشق و آرامش بخشی و در نقش مادر، مانند حق حیات است البته باید توجه کرد که خانه‌داری به معنای خانه نشینی نیست بلکه به معنای اصالت دادن به خانه، در عین فعالیت در عرصه‌های مختلف جامعه است.

ایشان افزودند: پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدتها است مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت.

رهبر انقلاب اسلامی قبل از تبیین نگاه اسلام به زن در عرصه‌های مختلف تاکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه‌گری و هجوم است زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعا مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است که امیدواریم دیدگاه های اسلام با تبیین و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگیان زن، حتی در افکار عمومی غرب اثر بگذارد.

مقام معظم رهبری با استناد به آیات قرآن مجید، تساوی زن و مرد در نگاه انسانی و جنسیتی را جزو مسلمات اسلام برشمردند و افزودند: در ارزش‌گذاری اسلامی و انسانی، ‌هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: برخلاف نظام عمیقا مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند اما غربی‌ها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می دهند.

تعریف هفت راهبرد اساسی برای احقاق مطالبات بانوان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: براساس سرفصل وزارت کشور و رونمایی از سند تحول دولت مردمی دفتر بانوان، هفت مسولیت اصلی تحکیم بنیان خانواده، نشاط اجتماعی، حقوق و مسوولیت های زنان، جمعیت، زیست عفیفانه، الگوی سوم زن و کسب و کار پایدار برای این دفتر تعریف شده که به عنوان شاهراه ویژه در دستور کار قرار گرفته و در این راستا تلاش های فراوانی شده است.

فریبا ولیپور افزود: مساله جمعیت با توجه به بحران و احساس خطری در خصوص جوانی جمعیت در اولویت قرار گرفته و جلسات مستمر قرارگاه جمعیت از اردیبهشت ۱۴۰۱ بصورت مستمر در استانداری و فرمانداری ها برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات حوزه جمعیت در سفر رییس جمهور در حال پیگیری است ادامه داد: اکنون ۷۹ دانشجوی متاهل در دانشگاه لرستان تحصیل می کنند که در این راستا خوابگاه های متاهلی دانشگاه کلنگ زنی شده است و عملیات اجرایی این طرح بر اساس قانون جمعیت مصوب شده طی امسال اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد افزایش جمعیت یکی از سرفصل های اولویت دار دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان است عنوان کرد: راه اندازی و تجهیز مرکز ناباروری دولتی استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفته و بیمارستان عسلیان خرم آباد به منظور راه اندازی یک مرکز ناباروری مجهز و تخصصی در حال بازسازی و تجهیز است که طی ماه های آینده بهره برداری خواهد شد.

ولیپور با اشاره به تسهیلات فرزندآوری در لرستان اظهار داشت: بنا بر قانون، مسکن و شهرسازی موظف است به خانواده هایی که از تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰دارای بیش از سه فرزند هستند آپارتمان یا زمین ۲۰۰ متری با اقساط هشت ساله و ۲ سال تنفس پرداخت کند.

وی با بیان اینکه این قانون از مهر ماه سال جاری به راه و شهرسازی استان ابلاغ شده است ادامه داد: خانواده های دارای سه و چهار قلو در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که امسال ۱۶ مورد چند قلوزایی در استان ثبت و پیگیری های لازم جهت دریافت واحد مسکونی و یا زمین این خانواده ها طی سال جاری انجام شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان افزود: در راستای اجرای هفت راهبرد دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در استان هفت کارگروه به شکل ابتکاری تشکیل و هر کارگروه به دستگاه مربوطه واگذار شده است که برای روسای کارگروه ها با توجه به قابلیت های هیات اندیشه ورز، هفت نفر با تحصیلات عالیه و مرتبط به کارگروه ها معرفی شده اند.

ولیپور اظهار داشت: هرکدام از این کارگروه ها در مسیر خود اقدامات خوبی انجام داده اند، شبکه سازی کارگروه ها در حال انجام و فعالیت ها در سطح شهرستان ها نیز آغاز شده است همچنین دوره های پرباری به صورت ویژه در راستای راهبرد الگوی سوم زن در دانشگاه لرستان برگزار شده است.

بانوی توانمند ایرانی، اولویت سند تحول دولت مردمی

برگزاری جشنواره "بانوی تمدن ساز ایران اسلامی" برای نخستین بار در سطح کشور

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان همچنین گفت: فراخوان جشنواره "بانوی تمدن ساز ایران اسلامی" در لرستان اعلام شد و علاقه مندان می توانند تا ۲۰ دی ماه در سایت مربوطه ثبت نام کنند.

ولیپور بیان کرد: روز زن و مادر طی سال های گذشته مختص زنان شاغل در ادارت و دستگاه های اجرایی برگزار شده است و به همین منظور تلاش می شود با برگزاری جشنواره بانوی تمدن ساز اسلامی، پل ارتباطی قوی با عموم بانوان توانمند استان برقرار شود.

وی اظهار داشت: در این راستا سایت "بانوی تمدن ساز" با همکاری دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی طراحی شده که مجموعه بانوان استان با توانمندی های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دختران ۹ ساله تا زنان ۹۰ ساله حتی در مناطق روستایی و عشایر که در حوزه فرزند پروری موفق بوده اند در طراحی این سایت مورد توجه قرار گرفته اند، ادامه داد: با اجرای این طرح امسال در برنامه تجلیل از مقام زن و مادر بانوان روستایی و عشایر در اولویت قرار دارند.

ولیپور عنوان کرد: زنان توانمند بسیاری با مهارت های فراوان در جامعه روستایی و عشایری لرستان حضور دارند که متاسفانه تاکنون مغفول بوده اند و همچنین گروه زنان خانه دار گلایه مندان به حق در حوزه بانوان هستند که با وجود تلاش های فراوان در حوزه خانواده و فرزند پروری مورد توجه قرار نگرفته اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در این جشنواره تمامی گروه ها ازجمله دانش آموز، طلبه، خانه دار، شاغل، روستایی، عشایر و هنرمندان تعریف شده اند و شاخص های مورد نیاز برای این گروه ها لحاظ شده است.

ولیپور با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده از طرف کارشناسان استان در حوزه های مختلف، بانوان موفق بسیاری حضور دارند عنوان کرد: اکنون سایت راه اندازی و فعال شده و پیش ثبت نام هایی در این سایت نیز انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: در این جشنواره مراسم تجلیل از مادران و دختران ویژه استان براساس شاخص ها در هفته زن برگزار می شود و در روز میلاد حضرت معصومه(س) نیز به صورت اختصاصی از دختران موفق بر اساس شاخص های تعریف شده تجلیل می شود.

وی ادامه داد: علاقه مندان می توانند تا ۲۰ دی ماه جهت ثبت نام جشنواره در سایت www.banoyetamadonsaz.ir نام نویسی کنند و در پایان جشنواره از مجموع آثار ارسال شده کتابی چاپ و بانوان برتر لرستان برمبنای الگوی "نه شرقی و نه غربی" معرفی خواهند شد.

کسب و کار پایدار و معرفی بانوان کار آفرین در لرستان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: به منظور پیشبرد کسب و کار پایدار بانوان در استان کارگروه پرنشاطی تشکیل شده است و براساس تفاهم نامه منعقد شده با صدا و سیمای استان مستندهایی از بانوان کارآفرین استان تهیه و پخش خواهد شد که در این راستا کار شناسایی بانوان کارآفرینان در تمام فرمانداری های استان آغاز شده است.

ولیپور هدف از اجرای این طرح را علاوه بر انگیزه بانوان کارآفرین استان الگو برداری دیگر بانوان توانمند استان عنوان کرد و افزود: طی هفته آینده، فهرست تدوین شده از بانوان کارآفرین موفق استان در اختیار صدا و سیما قرار خواهد گرفت و ساخت مستندهایی در این رابطه در دستور کار قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا ۱۲۰ زن تحت حمایت کارآفرینان استان قرار گرفته اند همچنین تا پایان دولت سیزدهم، یکهزار و ۱۰۰ زن بی سرپرست تحت حمایت و اشتغالزایی قرار خواهند گرفت و می توانند بر اساس سرانه درخواستی از تسهیلات اشتغالزایی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در ۱۰ استان در دستور کار قرار گرفته که در لرستان اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده است و بانوان بی سرپرست دارای فرزند زیر ۲۰ سال با سن کمتر از ۵۰ سال می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

ولیپور با اشاره به مشکلات معیشتی و اشتغال در سطح استان بیان کرد: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه اشتغال بانوان استان اختصاص یافته است و در این راستا کارآفرینان حائز شرایط در حال پایش هستند همچنین هر خانمی که دارای مهارت، کارگاه و مجوز مهارتی باشد در حوزه توانمندسازی بانوان استان مورد حمایت قرار خواهد گرفت و می تواند از تسهیلات با سود چهار درصد بهره مند شود.

زیست عفیفانه و تحکیم بنیان خانواده

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: اقدامات قابل توجهی به منظور زندگی تراز اسلامی و زیست عفیفانه در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان انجام شده که در این راستا کارگروه های تخصصی با محوریت انجمن های اولیا و مربیان، مربیان پرورشی مدارس و با حضور اساتید توانمند در حال برگزاری است.

ولیپور ادامه داد: همچنین در این زمینه کارگاه هایی نیز برای بانوان شاغل ادارات در بحث رفتار اداری اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بانوی تراز جامعه اسلامی به عنوان الگویی موفق در سطح جهان شناخته می شود عنوان کرد: در این زمینه براساس راهبردهای هفت گانه دفتر بانوان و امور خانواده، زیست عفیفانه در سرلوحه کارهای بانوان قرار گرفته همچنین در خصوص رویکرد نشاط اجتماعی، ۳۱۰ خانه روستایی در استان تجهیز و در مناطق محروم فضای خالی و تجهیزات مورد نیاز جهت نشاط آوری میان بانوان ایجاد شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در این راستا ایجاد و راه اندازی سالن های سرپوشیده با امکانات ورزشی و تفریحی برای بانوان روستاها و مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته است.

ولیپور با بیان اینکه تحکیم خانواده جزو کارگروه های فعال در حوزه بانوان استان است اظهار داشت: در این راستا برای معلمان و دانش آموزان استان کارگاه هایی با حضور اساتید برجسته برگزار شده است و طرح های پژوهشی بانوان مورد حمایت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طرح پیشنهادی در حوزه جمعیت و فرزندآوری مورد پذیرش قرار گرفته است که به زودی به کارگروه های فعال علمی واگذار و به لحاظ مالی هم مورد حمایت قرار می گیرد.

بانوی توانمند ایرانی، اولویت سند تحول دولت مردمی

۹ مصوبه حوزه بانوان و خانواده در سفر رییس جمهور به لرستان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در سفر ۱۹ آذر پارسال رییس جمهور به استان، ۹ مصوبه در حوزه بانوان بود که سه مورد مربوط به آموزش و پرورش، تجهیز مدارس دخترانه و بازسازی هنرستان ها بوده همچنین پنج میلیارد تومان تسهیلات به منظور تامین تبلت برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل تصویب شده است.

ولیپور اظهار داشت: همچنین ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای بانوان استان در نظر گرفته شده است که متقاضیان در سامانه سیتا ثبت نام کرده اند و جهت پرداخت نهایی به سازمان جهاد کشاورزی استان واگذار شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی نیز پنج میلیارد تومان در حوزه بانوان در نظر گرفته شده و پنج میلیارد تومان نیز جهت ایجاد پارک بانوان در شهرستان های دورود و کوهدشت اختصاص یافته است که تاکنون حدود ۲ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته و اجرای این طرح ها در حال انجام است.

وی عنوان کرد: ۲ میلیارد تومان به بازسازی زایشگاه کوهدشت اختصاص یافته که اجرای آن توسط دانشگاه علوم پزشکی استان در حال پیگیری است همچنین سه میلیارد تومان نیز جهت ایجاد پارک بانوان در سلسله اختصاص یافته که در حال حاضر توسط شهرداری در حال انجام است.

وی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به لرستان ۱۰ میلیارد تومان به زوج های دهه ۶۰ روستایی استان که تا سال ۱۴۰۰ مجرد بودند، اختصاص یافته است که به هر زوج ۱۰۰ میلیون پرداخت می شود و تاکنون ۳۲ نفر متقاضی شده اند که از این مجموع ۲۳ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha