هزینه بیمه محصول در کشت قراردادی در زمان برداشت پرداخت می شود

یاسوج - ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در طرح کشت قراردادی، کشاورز حق بیمه سهم بیمه‌گذار را در زمان انعقاد بیمه‌ نامه پرداخت نمی‌کند و پس از تحویل محصول (گندم) در سال آینده، از محل فروش محصولش پرداخت خواهد کرد.

سید علی معتمدی پور روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کشت قراردادی از جمله برنامه‌های کلیدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان است که ضمن آن از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: مهمترین محصول راهبردی که در دستور کار دولت است، گندم بوده که در قالب طرح کشت قراردادی افزایش تولید آن در اولویت قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: گندم‌کاران آبی تحت پوشش طرح کشاورزی قراردادی، نیازی به پرداخت هزینه بیمه در زمان عقد قرارداد بیمه‌ نامه ندارند.

معتمدی پور با اشاره به رتبه دوم این استان در طرح سراسری کشاورزی قراردادی، عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، بیمه محصول گندم آبی نیز مشمول این طرح شده و تعرفه آن مشخص شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از همه کشاورزان گندم‌کار کهگیلویه و بویراحمدی خواست تا با اطلاع از این طرح، علاوه بر استفاده از مزایای آن موجب افزایش محصول استراتژیک گندم شوند.

معتمدی‌پور با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای اضافه شدن گندم آبی به این طرح بیمه‌ای، از همکاری هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور قدردانی کرد.

وی ادامه داد: طرح کشت قراردادی مورد حمایت دولت قرار دارد و بر اساس آن به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۰۰ تومان بلاعوض به کشاورزان استان داده می شود.

در کشت قراردادی بذر، کود، سم و بیمه محصولات کشاورزی توسط طرف قرارداد تامین و پس از برداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می شود.

کشاورزی قراردادی از سال گذشته توسط دولت بمنظور تامین و ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات استراتژیک از جمله شکر، جو، گندم و دانه‌های روغنی آغاز شد.

کشاورزی قراردادی سال گذشته با کشت گندم آغاز و اجرای این طرح در ۱۵ استان کشور توسط سازمان غله کشور و در بقیه استان‌ها با انعقاد قرارداد توسط تعاون روستایی اجرا شد.

کشت قراردادی در بیش از ۲۱ هزار هکتار از مزارع استان انجام خواهد شد و سه هزار و ۳۶۰ کشاورز در این طرح اقدام به کشت خواهند کرد.

حمایت تشویقی دولت در تامین بذر و نهاده خواهد بود و به نوعی از ضرر و زیان کشاورز در صورت خسارت جلوگیری می شود.

کشاورزانی که تمایل دارند در اجرای این طرح مشارکت کنند می توانند به مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان های مختلف استان مراجعه کنند.

امسال ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ تن صیفی جات و محصولات جالیزی بهاره و تابستانه در مزارع و۳۹ هزار تن لیمو ترش از باغات این استان تولید و برداشت شد.

سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

این استان با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.

در مجموع سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha