۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 84986473
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت یمن: جنایات آل سعود لکه ننگی بر پیشانی مدعیان حقوق بشر است

تهران – ایرنا – وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن، اعدام دو شهروند یمنی مقیم عربستان توسط رژیم آل سعود را محکوم کرد و جنایات حکومت سعودی علیه ملت خود و ملت یمن را لکه ننگی بر پیشانی مدعیان دفاع از حقوق بشر دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه المیادین، وزارت حقوق بشر یمن مستقر در صنعا با صدور بیانیه ای، از سازمان‌های بین‌المللی و ملت های جهان خواست علیه جنایت اعدام دو شهروند یمنی مقیم عربستان توسط رژیم سعودی موضع بگیرند.

در این بیانیه آمده است: جنایت اعدام "محمد مقبل الواصل" (۲۷ ساله) از استان ذمار و "شاجع صلاح مهدی جمیل" (۲۹ ساله) از استان إب، پس برگزاری دادگاه های ناعادلانه و غیرعلنی و بدون برخورداری از هر گونه حق دفاع از خود، انجام شد.

وزارت حقوق بشر یمن گفته است: نظام سعودی از دادن اطلاعات به بستگان قربانیان درباره شرایط اعدام خودداری کرده است، امری که بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، به خودی خود شکنجه، بدرفتاری و جنایت محسوب می‌شود.

بیانیه با اشاره به این که پیش از این نیز بسیاری از یمنی های مقیم خارج در شرایطی مشابه اعدام شده اند، افزوده است: این جنایت به پرونده سیاه و لیست های بلندبالای جنایات اعدام دسته جمعی و انفرادی توسط دولت سعودی علیه مردم خود و یمنی ها اضافه می شود.

وزارت حقوق بشر یمن تصریح کرده است: این جنایات لکه ننگی بر پیشانی مدعیان دفاع از دموکراسی، آزادی عقیده و بیان و تضمین عدالت و حقوق بشر و در راس آن سازمان ملل و آمریکاست.

این بیانیه جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل و سازمان و شورای حقوق بشر را مسوول جنایت حکومت سعودی دانست و از همه سازمان‌ها، ملت ها و کشورهای آزاده جهان خواست تا در مخالفت و محکومیت جنایات سعودیها، موضع بگیرند.

درپی کشته شدن علی العلیی شهروند یمنی مقیم عربستان حین بازداشت و شکنجه توسط حکومت سعودی در نوامبر گذشته، قبایل ذوعلی العلیی از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری خواسته بود تا با تشکیل کمیته تحقیق مستقل در خصوص جنایت دستگیری، شکنجه و کشتن جوانان مهاجر یمنی در عربستان ، مسئولیت اخلاقی و انسانی خود را بر عهده بگیرند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha