ساخت ۲۰ آب شیرین‌کن با ظرفیت ۷۱ میلیون متر مکعب در سال

تهران- ایرنا- در نشست تخصصی سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی اعلام شد که ۲۰ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت ۷۱.۳ میلیون متر مکعب در سال در اولویت ساخت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز نشست تخصصی سند راهبردی و نقشه راه توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور برگزار و وضعیت کنونی کشور و لزوم تولید آب با حداقل هزینه، حداقل مصرف انرژی و با بالاترین کیفیت از منابع آب‌های غیرمتعارف (آب‌شور) مطرح شد.

این جلسه تخصصی ضمن تاکید بر ضروری دانستن تدوین سند راهبرد توسعه فناوری در بخش نمک‌زدایی، وضعیت نمک‌زدایی در ایران تا سال ۱۴۰۱ تشریح شد که بر این اساس ۹۵ واحد آب شیرین کن در حال ساخت و بهره‌برداری است، از این بین ظرفیت ۷۵ واحد در حال بهره‌برداری معادل ۱۶۲ میلیون مترمکعب در سال است (معادل ۴۴۴ هزار مترمکعب در روز).

هم اکنون ۲۰ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت ۷۱.۳ میلیون متر مکعب در سال در اولویت ساخت قرار دارند و ظرفیت آینده نمک‌زدایی در ایران با احتساب واحدهای در حال ساخت ۱۹۵ هزار مترمکعب در روز است.

به منظور دستیابی به این مهم سه مرحله مبانی سند، هوشمندی فناوری و تدوین ارکان جهت‌ساز مدنظر است. در مرحله مبانی سند به دلایل راهبردی و ضرورت توجه به توسعه فناوری برای نمک‌زدایی توجه شده است و در مرحله هوشمند فناوری آینده‌پژوهی فناوری و درخت فناوری ترسیم شده است.

چشم انداز، اهداف کمی و کیفی، اولویت‌بندی‌های فناوری‌ها، نحوه دستیابی فناوری‌های منتخب و سازمان‌دهی اقتصاد و فناوری از جمله موارد لحاظ شده در تدوین ارکان جهت ساز است.

به منظور احصاء و تدوین چالش‌ها و سیاست‌ها، خبرگان و اعضای گروه‌ها در سه قالب کارگروه فناوری، کارگروه انرژی محیط زیست و کارگروه اقتصادی، حقوقی و مالی تشکیل شدند.

در این جلسه پیش‌بینی شد که در سال ۲۰۴۰ تولید آب شیرین از محل نمک‌زدایی در منطقه منا ۱۳ برابر بیشتر از میزان تولیدی در سال ۲۰۱۴ باشد. تدوین بیانیه چشم‌انداز در راستای برنامه‌های توسعه کشور و سند چشم‌انداز وزارت نیرو، ایران در افق ۱۴۲۰ کشوری است دارای فناوری‌های نمک‌زدایی با بهره‌وری بالا مبتنی بر مزیت‌های بومی با قیمت تمام شده رقابت‌پذیر در سطح منطقه و کمترین تبعات محیطی زیستی مدنظر قرار گرفته است.

از جمله اهداف کلان ترسیم شده در راستای سند چشم‌انداز ۲۰ساله و نقشه جامع علمی کشور در افق ۱۴۲۰ می‌توان به تامین آب با کیفیت و پایدار از محل نمک‌زدایی برای مصارف شرب و صنعت به ویژه برای مناطق مستعد و دورافتاده، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های بهره‌برداری، کاهش حجم آلاینده‌ها و تبعات زیست‌محیطی نمک‌زدایی و کسب جایزه برتر علمی و فناوری در حوزه نمک‌زدایی منطقه اشاره کرد.

همچنین در این جلسه عنوان شد که سهم نمک‌زدایی از تامین آب شرب برای کل کشور تا سال ۱۳۹۵ به میزان ۲ درصد بوده است و تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۷ درصد و تا سال ۱۴۲۰ میزان ۱۵ درصد خواهد بود؛ ضمن اینکه سهم شرب از کل نمک‌زدایی (شرب و صنعت) در کشور به ترتیب در سال ۱۳۹۵، ۱۴۰۴ و ۱۴۲۰ برابر با ۳۷ درصد، تا ۴۰ درصد و ۵۰ درصد عنوان شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha