درس‌های حاج‌قاسم برای مجاهدان همسایه/ آرزوی شهادت در افغانستان+فیلم

مشهد- ایرنا- سابقه حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در افغانستان به بیش از سه دهه قبل بازمی‌گردد و امروز در سومین سالگرد شهادت این سردار جبهه مقاومت، مجاهدان و سیاستمداران افغانستانی از خاطرات تلخ و شیرین و البته درس‌آموز این شهید بزرگوار می‌گویند.

به گزارش ایرنا، انتصاب سردار قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس در سال ۱۳۷۶، با تحولات داخلی افغانستان و روی کار آمدن حکومت طالبان در این دهه خورشیدی همزمان بود.

بنا بر اعلام فرماندهان جهادی افغانستانی، سردار سلیمانی بارها برای حمایت از مجاهدان افغانستان و دولت قانونی "برهان الدین ربانی" وارد افغانستان شده و از این نیروها حمایت کرده بود اما آنچه بیش از همه کمک های تسلیحاتی و لجستیکی، در سخنان مجاهدان دیروز و سیاستمداران افغانستانی دیده می شود درس ها و آموزه های او در دوران جنگ و توصیه به وحدت و اداره افغانستان توسط همه قومیت های افغانستانی است.

رییس جامعه روحانیت امامیه هرات، که اکنون ساکن مشهد است، در گفتگو با خبرنگار ایرنا، سردار سلیمانی را سرباز ولایت و انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: سردار در هر نقطه جهان که مستضعفان نیاز به یاری داشتند از قدس تا کابل و از یمن تا بیروت حضور داشت.

حجت الاسلام سیدجواد وحیدی افزود: انقلاب اسلامی چه در دوره جهاد با شوروی و چه پس از آن و در دوران منازعه با طالبان همیشه در کنار مردم افغانستان بود و در ۲ دهه اخیر و به اصطلاح در دوره جمهوری نیز در بازسازی زیرساختهای اقتصادی و فرهنگی کشور همسایه نقش‌آفرینی کرد.

وی گفت: حاج قاسم در ۲ دهه اخیر در زمینه مبارزه با استکبار و انسجام بخشی گروه های افغانستانی در کنار یکدیگر و حفظ تمامیت ارضی و بازسازی افغانستان، نقش موثری داشت.

رییس جامعه روحانیت امامیه هرات اظهار داشت: علاوه بر جاده اسلام قلعه – هرات، یک بیمارستان نیز زیر نظر مجموعه تحت امر حاج قاسم در افغانستان ساخته شد، که جاده مزبور یکی از بهترین جاده های ساخته شده در افغانستان است و بیمارستان مذکور نیز بدون نگاه مذهبی و قومی به همه مردم افغانستان خدمات می دهد.

وحیدی اما به جایگاه حاج قاسم در تبیین و روشنگری اسلامی در دوره جمهوری این کشور پرداخت و افزود: در ۲ دهه اخیر افکار و اندیشه های متنوع غربی وارد افغانستان شده و رسانه های دشمن فعال شدند و اینجا بود که سردار سلیمانی در پی تجهیز بچه های مسلمان به سلاح فرهنگ و رسانه برآمد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت فرزندان مسلمان افغانستان در مبارزه با توطئه تکفیری از سوی سردار سلیمانی کشف شد و این سردار شهید، لشکر پرافتخار "فاطمیون" را شکل داد و در گستره جغرافیای مقاومت اسلامی فعال ساخت.

سردار سلیمانی الگوی جهان اسلام

مدیر بنیاد افغانستانی رحمه للعالمین دیشب در "همایش شهید سلیمانی، جهاد و مقاومت اسلامی" به تبیین ویژگی های سردار سلیمانی پرداخت و گفت: شهید سلیمانی با استکبارستیزی، جبهه تمدنی و بین المللی را در خارج از مرزهای ایران گسترش داد.

حجت الاسلام محمدسالم فهیمی به دشمن شناسی دقیق سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: مدیریت جهادی حاج قاسم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و یک نمونه از آن جنگ سوریه بود.

این اندیشمند افغانستانی با تمجید از ساده زیستی سردار سلیمانی افزود: ارادت خاص سردار سلیمانی به اهل بیت(ع) و معنویت گرایی این شهید بزرگوار در کنار دیگر شاخصه ها، او را به یک الگو تبدیل نمود، دشمن خواست او را نابود کند اما او زنده تر شد، اینها به واسطه ویژگی شهادت است.

تحقق اسلام بدون مرز

سیاستمدار اهل مزارشریف در شمال افغانستان نیز در "همایش شهید سلیمانی، جهاد و مقاومت اسلامی" گفت: شهید سلیمانی جمله گهربار امام خمینی(ره) را که "اسلام مرز ندارد" در راستای ایجاد جبهه مقاومت اسلامی محقق نمود و مجاهدان یمنی، افغانستانی و فلسطینی را در یک جبهه گردهم آورد.

عبدالرئوف توانا به جایگاه وحدت آفرین سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: سردار سلیمانی با یک دست از گروه سنی حماس و با دست دیگر از گروه شیعه حزب الله حمایت کرد و هر ۲ گروه را در جهت مبارزه با دشمن توانمند ساخت حال آنکه دشمن می خواست از هر یک از این نیروها در جهت قطع دست دیگر بهره بگیرد.

رییس کانون علمی فرهنگی شهید عبدالقادر توانا ادامه داد: پس از مقاومت مردم افغانستان، خروج ذلت بار آمریکا از افغانستان جز ذلت و خاری چیزی برای این به اصطلاح ابرقدرت نداشت و الان کشورهای نفت فروش عرب هم به آمریکا اعتماد ندارند و به دنبال شرکای دیگر هستند.

توانا به اهدای ۲ میلیون شهید در افغانستان در مبارزه با شوروی و سلطه خارجی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی در دوره جهاد وقتی ما با اندیشه دین و مکتب وداع کردیم و وقتی ارزشهای اسلام و جهاد را زیرپای دشمنان غربی ریختیم ذلیل شدیم، در حالی که همه می دانیم آمریکا نیز مانند شوروی به گورستان تاریخ خواهد رفت اما هنوز هستند کسانی که به خدایی و آقایی آمریکا باور دارند.

شهید سلیمانی برای وصل آمده است

عبدالحمید معصومی، دیگر چهره سرشناس افغانستانی گفت: کلمه ای نیست که بتوان با آن همه شخصیت این مرد پرآوازه را معرفی کرد.

وی گفت: قاسم سلیمانی، اسیر زندان قومیت و ملیت نیست و او قبل از عروج، دیوارهای این زندانها را با سعه صدر شکسته است. او که در ایران متولد شد سرانجام در عراق در کنار برادران عراقی به شهادت رسید.

این سیاستمدار افغانستانی اضافه کرد: اگر انگلیسی ها در منطقه فقط به دنبال جداسازی و "فصل" کردن بودند و مرزها را برای جدایی ملتها ترسیم کردند و جدایی های زبانی ایجاد کردند، اما سردار سلیمانی برخلاف دشمنان فقط به دنبال "وصل" ملتها بود.

وی گفت: نسخه درمانی مردم مسلمان افغانستان را شخصی مانند حاج قاسم سلیمانی نوشت، امروز ما همچنان به نسخه حاج قاسم نیاز داریم تا این فصل و جدایی ۴۰ ساله (میان گروه های و قومیت های افغانستانی) را خاتمه دهیم.

دکتر معصومی به درس سعه صدر و حوصله مندی حاج قاسم در برخورد با دیگران اشاره کرد و گفت: علاوه بر حوصله مندی در تعامل با دیگران، سردار سلیمانی به ما گوشزد کرد که به نهضت عرفانی و علمی برای افغانستان نیاز داریم و باید علم را به یک نهضت در افغانستان تبدیل کنیم.

درس‌های حاج‌قاسم برای مجاهدان همسایه/ آرزوی شهادت در افغانستان+فیلم

شهید سلیمانی ۲ دهه قبل در کنار مجاهدان افغانستانی شهادت خواست

یکی از فرماندهان عالیرتبه دوره جهاد در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی و دستیار امور لجستیکی قهرمان ملی افغانستان، شهید احمدشاه مسعود، خاطرات خود و دیگر رزمندگان جهادی با سردار سلیمانی را در اختیار ایرنا قرار داد.

محمدیوسف اعتبار در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا از خاطرات تلخ و شیرین خود با سردار سلیمانی در حساس ترین مقاطع تاریخی افغانستان چنین، گفت: حاج قاسم در موارد متعددی به افغانستان سفر کرده بود که یکی از این موارد حدود یک ماه بعد از ترور و شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان بود.

وی به شهادت احمدشاه مسعود در شهریور ۱۳۸۰ اشاره کرد و افزود: سردار سلیمانی در ولایت تخار افغانستان در منطقه ای به نام "خواجه بهاءالدین" مهمان مارشال فهیم فقید بود و در آن دوران که عملا ۹۰ درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان بود به این ولایت آمده بود تا شهادت احمدشاه مسعود را تسلیت بگوید.

این سیاستمدار و دیپلمات کهنه کار خاطرنشان کرد: بعد از پذیرایی، مهمانان ما در اتاق دیگری استراحت کردند، اما از آنجا که سقف چوبی اتاق محل اقامت سردار سلیمانی فرسوده بود، این سقف نزدیک اذان صبح فروریخت.

اعتبار گفت: با صدای مهیب تخریب سقف ما نیز بیدار شدیم و ابتدا تصور کردیم دشمنان محل حضور سردار را شناسایی کرده و بمباران کرده اند، لذا سرآسیمه خود را به در اتاق رساندیم.

وی گفت: اما دیدیم سردار سلیمانی با چهره ای خندان در میان دود و گردوخاک از اتاق بیرون آمد و گفت؛ من زنده هستم اما آرزوی من شهادت است.

این چهره برجسته دوران جهاد در افغانستان گفت: ما که از سلامت سردار خشنود بودیم بلافاصله گفتیم که خدا نکند شما به شهادت برسید.

اعتبار افزود: سردار سلیمانی و همرزمانشان خود را نظافت کرده و نماز صبح را اقامه کردند، که هنگام خوردن صبحانه نیز سردار سلیمانی دوباره همین آرزوی شهادت داشتن را تکرار کرده و به همکاران خود می گفت که کاش ما هم شهید می شدیم؛ ما نیز در پاسخ گفتیم ما و مردم افغانستان همچنان به شما نیاز داریم و خداوند خواست که سردار تا زمان شهادت و ۲ دهه بعد منشا خدمات فراوان به ملتهای مسلمان باشد.

وی گفت: در همان زمان و در منطقه ای که ما در استان تخار بودیم، مهاجران زیادی از دیگر مناطق کشور که به دست طالبان افتاده بود به تخار آمده بودند و سردار سلیمانی برای این مهاجران کمک هایی را فراهم نمود.

اعتبار که از سال ۸۴ به مدت ۲.۵ سال سرکنسول افغانستان در مشهد بود، افزود: ایشان همان از دوران بر لزوم اتحاد و فعالیت یکپارچه همه گروه های جهادی افغانستان تاکید می کرد و در این خصوص بسیار دلسوزانه عمل می کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha