رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر آموزش حرفه‌ای/ جزئیات کسب پروانه اشتغال در سازمان نظام روانشناسی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر آموزش حرفه‌ای در این سازمان گفت: این رتبه‌بندی در جذب دانش‌آموختگان و کسب پروانه اشتغال از سازمان برای فعالیت در این حوزه لحاظ می‌شود.   

محمد حاتمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه‌بندی می‌شوند؛ اما رتبه‌بندی از نظر آموزش حرفه‌ای متفاوت است.

وی توضیح داد: آموزش حرفه‌ای دارای شاخص‌های متعددی است که بر حسب میزان رعایت این مولفه‌ها توسط مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها را در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره رتبه‌بندی می‌کند.

حاتمی تاکید کرد: این رتبه‌بندی صلاحیت دانشجویان را در این رشته از نظر آموزش و کارآموزی سنجیده و در جذب، فعالیت (در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و...) و به طور کل دریافت پروانه اشتغال این جمعیت از سازمان، تاثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ادامه داد: در ۴ سال گذشته برخی از افراد که به کمیسیون‌های تخصصی مراجعه کرده و مورد پذیرش یا رد قرار گرفته‌اند هم دسته‌بندی شده‌اند و اکنون سازمان یک معیار مشخص در رابطه با آمار قبولی دانشگاه‌ها (در این رشته) در اختیار دارد.

وی توضیح داد: در حقیقت براساس این معیار مشخص می‌شود که کدام‌یک از دانشگاه‌ها بالاترین میزان قبولی و کدام‌یک از مراکز کم‌ترین تعداد قبولی در این رشته را داشته‌اند؛ این آمار در کنار شاخص‌های مذکور ارزیابی می‌شود و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را به یک معیار قابل‌قبول می‌رساند.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از منظر آموزش حرفه‌ای/ جزئیات کسب پروانه اشتغال در سازمان نظام روانشناسی

حاتمی افزود: شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نیز در این رابطه با تعیین رتبه‌های چندگانه دانش‌آموختگان را ارزیابی می‌کند. برخی از دانش‌آموختگان این عرصه معتبر شناخته شده و برخی از علم‌آموزان هم نیازمند گذران دوره‌های حرفه‌ای در این زمینه تشخیص داده می‌شوند؛ این جمعیت نیز پس از گذران دوره‌های آموزشی مربوطه می‌توانند اقدام به دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کنند.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با بیان اهمیت و نقش رشته‌های روانشناسی و مشاوره در آرامش و امنیت روان جامعه گفت: متقاضیان رشته روانشناسی در دانشگاه‌ها افزایش یافته است؛ اما برنامه مدونی برای آموزش حرفه‌ای جهت فعالیت پس از دانش‌آموختگی وجود ندارد؛ کلاس‌های دوره دکتری در برخی دانشگاه‌ها با ۱۵ نفر تشکیل می‌شود و واحد دانشگاهی مربوطه حتی یک استاد متخصص در این رشته را در اختیار ندارد.

رشته‌های روانشناسی در پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی تبدیل به منبع مالی شده است

وی همچنین گفته است: اکنون رشته‌های روانشناسی و مشاوره در دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی تبدیل به یک منبع مالی شده و این شرایط منجر به تنزل اعتبار رشته و تضییع حقوق دانشجو و مردم می‌شود.

حاتمی از وزیر عتف خواسته است که شورای گسترش تغییرات جدیدی با هماهنگی این سازمان در پذیرش و آموزش حرفه‌ای دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره ایجاد و با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به منظور استفاده از امکانات بیمارستانی، بهداشتی، کلینیکی و طرح روانشناس‌یار مناطق محروم مورد نظر این سازمان تفاهمنامه همکاری منعقد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha