۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱:۲۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84988450
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش سفیر ژاپن در سازمان ملل به هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی رژیم صهیونیستی

نیویورک- ایرنا- سفیر و نماینده ژاپن در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی (ژانویه) برعهده دارد، به هتک حرمت مقام رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی واکنش نشان داد.

"ایشیکان کیمیهیرو" (Ishikane Kimihiro) سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هتک حرمت مسجد الاقصی و نیز اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی که اعلام کرده است یهودیان حق دسترسی به تمام مناطق سرزمین های اشغالی را دارند، واکنش نشان داد.

وی تصریح کرد: به عنوان رئیس شورای امنیت تمایل دارم که ریاست خود را به شکل منصفانه و موثری پیش ببرم. اما اگر بخواهم در ظرفیت ملی خود اظهار نظر کنم باید بگویم که ژاپن از راهکار دو دولتی حمایت می کند.

سفیرو نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل ادامه داد: لازم است از قطعنامه های مصوب شورای امنیت حمایت کنیم.

به گفته وی، در ماه ژانویه موضوع خاورمیانه در شورای امنیت سازمان ملل مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه رزیم صهیونیستی در سایه حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه به همراه شماری از صهیونیست ها به مسجد الاقصی یورش برد.

این اقدام بن گویر واکنش‌های فلسطینی و عربی قابل توجهی را به همراه داشته است و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین کشورهای عربی ازجمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم کردند.کشورهای مذکور همچنین اقدام بن گویر را یک حرکت تحریک آمیز ارزیابی کردند.

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره گذرگاههای مرزی سوریه نیز گفت که وضعیت بشردوستانه در سوریه درحال وخیم شدن است.

سفیر ژاپن در سازمان ملل افزود، برخی از تخمین ها حاکی از نیاز بیش از ۱۵ میلیون نفر در این شمال غرب این کشور به کمک های بشردوستانه در سال جاری است. بنابراین ما باید قطعنامه تمدید عملیات های امدادی فرامرزی به سوریه را تصویب کنیم.

وی در خصوص آزمایش های هسته ای کره شمالی نیز اظهار داشت که شورای امنیت نتوانسته است یکصدا در خصوص کره شمالی صحبت کند.

وی اضافه کرد که ژاپن به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه ژانویه سعی خواهد کرد اعضای شورای امنیت را به ارائه صدایی واحد در خصوص کره شمالی ترغیب کند.

وی در خصوص افغانستان نیز گفت که وضعیت نگران کننده است و این مساله در طول جلسات شورای امنیت مطرح خواهد شد .

به گزارش ایرنا، کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آنها از اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد. در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی، پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

کشور ژاپن ریاست دوره‌ای این شورا را در نخستین ماه سال ۲۰۲۳، یعنی ژانویه برعهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha