۱۴ دی ۱۴۰۱، ۴:۱۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84988466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی وزیر انرژی ترکیه با رئیس جمهور بلغارستان 

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، وزیر انرژی ترکیه در سفر به بلغارستان با رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره توافق همکاری گازی بین دو کشور صحبت کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «فاتح دونماز» در کاخ ریاست جمهوری بلغارستان مورد استقبال «رونین رادیف» رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور بلغارستان در دیدار با وزیر انرژی ترکیه قرارداد همکاری در حوزه گاز بین دو کشور را یک گام تاریخی توصیف کرد.

رادیف گفت که به باور او، آنکارا و صوفیه امنیت و تنوع منابع انرژی را نه تنها بین یکدیگر بلکه برای شرکا و متحدان اروپایی نیز فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر وزیر انرژی ترکیه مدعی شد که این کشور زیرساخت‌ها، اراده سیاسی و تجربه لازم را برای انتقال منابع دریای خزر، خاورمیانه و مناطق شرق مدیترانه به اروپا دارد.

پیش تر، وزیران انرژی ترکیه و بلغارستان قرارداد همکاری در حوزه گاز امضا کرده بودند. بر اساس این قرارداد که مدت آن ۱۳ سال خواهد بود سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز به بلغارستان منتقل خواهد شد.

وزیر انرژی بلغارستان و مقام‌های شرکت ملی گاز این کشور ماه گذشته به استانبول رفته بودند تا در خصوص توافق احتمالی برای منابع انرژی جدید برای کشورشان با مقام‌های آنکارا گفت وگو کنند.

شرکت انرژی "گازپروم" روسیه به عنوان بزرگ ترین شرکت روسی صادر کننده گاز، ماه آوریل و پس از آن که لهستان و بلغارستان نپذیرفتند که هزینه گاز را به روبل روسیه پرداخت کنند، صادرات گاز را به این کشورها قطع کرد.

روسیه بیش از ۹۵ درصد از نیاز گازی بلغارستان را تأمین می‌کرده است.

ترکیه قصد دارد با سرمایه گذاری برای واردات حجم زیادی از گاز طبیعی از روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، انرژی را به اروپا هدایت کند و به یک واسطه در فروش گاز تبدیل شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha