۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84988746
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آموزش و پرورش کردستان آماده اجرای طرح سنجش نوآموزان است

سنندج- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه سنجش نوآموزان استان از ۲۴ دی آغاز می شود، گفت: آموزش و پرورش کردستان آماده اجرای این طرح به صورت مناسب است.

به گزارش ایرنا، هاشم ناظمی جلال روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد هماهنگی سنجش سلامت‌ وآمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی استان (با رویکرد جدید) در سنندج اظهار داشت: برنامه سنجش جسمانی نوآموزان بیش از ۲۰ سال است که در کشور اجرا می‌شود و یکی از خدمات مطلوبی است که توسط آموزش و پرورش با جدیت دنبال خواهد شد، البته بخشی از کار بر عهده بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی است.

در طرح سنجش نوآموزان هشت آزمون و چهار مولفه تعادل (ایستا و پویا)، چابکی، هماهنگی بینایی و حرکتی و پلانک نوآموزان اندازه گیری خواهد شد، سال ۱۳۹۹ در این طرح به صورت نمونه ۵۰۰ دانش آموز (۲۵۰ دختر و ۲۵۰پسر) ارزیابی شدند و امسال نیز با اجرای این برنامه به پوشش حداکثری نزدیک خواهیم شد.

وی افزود: آمادگی تحصیلی و ذهنی در آموزش و پرورش از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر دانش‌آموز دیرآموزی وارد مدارس عادی شود، به دلیل اینکه نمی تواند خود را تطبیق دهد در آینده با مشکلاتی از جمله ترک تحصیل روبرو شده و از تحصیل باز می‌ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه اعتماد مردم سرمایه ارزشمند برای نظام آموزش و پرورش است، گفت: رضایت مندی اولیا باید سرلوحه برنامه بوده و در اولویت کاری قرار گیرد.

ناظمی جلال با تاکید بر اهمیت برخورد مناسب و پاسخگویی به موقع به اولیای نوآموزان، افزود: نحوه بیان و اطلاع‌رسانی به خانواده‌هایی که فرزند دارای مشکل دارند بسیار مهم است.

کیفیت خدمات حوزه بهداشتی ارتقاء می یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه گفت: اطلاع رسانی از طریق سفیران سلامت، مراکز و خانه‌های بهداشت در راستای تسریع خدمت رسانی به خانواده‌های نوآموزان انجام می‌شود.

فرزام بیدارپوربا اشاره به بازه زمانی مناسب اجرای برنامه سنجش اظهار کرد: در این مدت سعی داریم با تامین تجهیزات ومعاینات در جهت ارتقای سلامت حرکت کنیم.

وی با تاکید بر مجهز بودن مراکز و خانه های بهداشت به یخچال، واکسن و ترازو، افزود: اگر در مواردی هم نقاط ضعف و ایرادهایی باشد در جلسات آموزشی به رفع آنها کمک کرده و کیفیت خدمات را ارتقا می دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر اهمیت ترویج اصول بهداشتی و گسترش خدمات دهان و دندان گفت: خدمات فلوراید تراپی نیز بزودی به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

سنجش یکی از گلوگاه های اصلی کیفیت بخشی در نظام های آموزشی

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در این نشست اظهار کرد: شناسایی ورودی‌های آموزش و پرورش و تشخیص به موقع نارسایی های جسمی و حرکتی، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان وتشخیص زودهنگام با رویکرد مداخلات بهنگام آموزشی از اهداف اصلی اجرای طرح سنجش نوآموزان استان است.

طالب محمدی، دانش آموزان شاغل به تحصیل دوره پیش دبستان در سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۱ را جامعه هدف اجرای طرح سنجش نوآموزان استان عنوان کرد و گفت: پایگاه‌های سنجش از شنبه ۲۴ دی سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی را ارزیابی می کنند.

وی افزود: ۱۴ پایگاه ثابت در مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مدارس با نیازهای ویژه استان و ۲ پایگاه سیار برای اجرای برنامه ملی سنجش نوآموزان پیش دبستانی در سطح استان اختصاص یافته است.

آموزش و پرورش کردستان آماده اجرای طرح سنجش نوآموزان است

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تاکید کرد: ثبت‌نام از طریق سیستم درگاه توسط خانواده با مراجعه نوآموز به پیش دبستانی/دبستان محل ثبت نام و انجام فرآیند نوبت گیری در پایگاه سنجش به آدرس https://tashkhis.csdeo.ir انجام می شود.

وی با بیان اینکه برنامه سنجش یکی از شیوه‌های اصلی کیفیت بخشی در نظام‌های آموزشی است، گفت: رسالت اصلی طرح سنجش نوآموزان استان تضمین کیفیت آموزش و پرورش و خروجی آن کیفیت بخشی نظام آموزشی است.

محمدی در ادامه برنامه ریزی و نظارت دقیق، اطلاع رسانی، آموزش نیروی انسانی، تامین امکانات و تسهیلات، ایجاد هماهنگی لازم با ستاد ثبت نام استان را از مهمترین وظایف ستاد هماهنگی اجرای سنجش اعلام کرد.

به گفته وی تعرفه عادی سنجش ۶۰۰ هزار ریال، تعرفه عشایر و افغان ها رایگان و تعرفه دانش‌آموزان بی بضاعت هم رایگان (از طریق شناسایی کد ملی واتصال به سازمان ملی هدفمندی یارانه ها) و پرداخت از طریق درگاه الکترونیکی است.

ارزیابی شایستگی حرکتی دانش آموزان در پایگاه های سنجش ارزیابی

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: از آنجایی که ورودی آموزش‌ و پرورش از گلوگاه برنامه سنجش عبور می‌کند، مزایا و منافع آن را در نسل آینده و در مدارس و جامعه خواهیم دید.

افشین خوشگوار با بیان اینکه ارزیابی شایستگی حرکتی دانش‌آموزان بخش مغفوله در اجرای برنامه سنجش بود، افزود: ۱۴ ارزیاب تربیت بدنی مجرب با تجهیزات مناسب در پایگاه‌های سنجش این ارزیابی را انجام می دهند.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه‌هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha