به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدجواد هراتی نایب رییس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزشهای قرآنی کشور با اشاره به ابلاغ آیین نامه کمیسیون در شهریور سال جاری از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ابلاغ این آیین نامه ها از سوی وزیر علوم اقدامی بی نظیر از سوی وزیر دولت سیزدهم در توسعه حوزه آموزش و پژوهش قرآن کریم بود که بر اساس آن اعتبار نشریات علمی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به عنوان یک کمیسیون فرادستگاهی واگذار شد.
وی افزود: این اقدام وزیر علوم در واگذاری امور نشریات علمی قرآن که بر اساس مقررات کمیسیون به تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده و با رویکرد توسعه نشریات علمی میان رشته ای مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث و با تاکید بر زبان های غیرفارسی انجام گرفته است.
نایب رییس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش های قرآنی کشور گفت: آیین نامه تدوین شده برای تعیین اعتبار نشریات از جهت هماهنگی با معاونت پژوهشی وزارت علوم مشابه همان آیین نامه نشریات معاونت پژوهشی است که به نوعی برای نشریات قرآنی بومی سازی شده است. از این رو، دانشگاه های متقاضی می توانند با درنظرگرفتن شرایط آیین نامه، درخواست تاسیس نشریه با اولویت نشریات به زبان های غیرفارسی را از طریق مکاتبه با مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی وزارت به انجام برسانند تا پس از تایید عنوان، امور مرتبط با تعیین اعتبار نشریه در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به انجام برسد.
قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی با اشاره به تفاوت های این آیین نامه و آیین نامه نشریات علمی معاونت پژوهشی، بهره مندی از ظرفیت صاحب نظران قرآنی که دارای مدرک دانشگاهی نیستند در تحریریه نشریات را با هدف وحدت حوزه و دانشگاه از مهم ترین تفاوت های این آیین نامه برشمرد و افزود: توجه به مقتضیات رشته ها و یکسان در نظر نگرفتن همه رشته ها در امور آموزشی و پژوهشی از اولویت های عدالت آموزشی مورد تاکید فراوان وزیر علوم، رکن دیگری است که در تدوین آیین نامه خاص نشریات با موضوعات علوم قرآن و حدیث علاوه بر نگاه تخصصی و رویکرد توسعه در موضوعات قرآنی مورد توجه قرار گرفته است، از این رو می توان آن را گامی بزرگ در موضوع عدالت آموزشی تلقی کرد.
تدوین رشتههای قرآنی با رویکرد نیازمحور
هراتی اظهار داشت: در حال حاضر با اختیاراتی که وزیر علوم در حوزه آموزش به این مرکز اعطا کرده است چند رشته جدید نظیر معارف قرآن کریم با همکاری دانشگاه های مهم فعال در حوزه قرآن تدوین شده و دانشگاهها متقاضی اجرای این رشته هستند.
رئیس مرکز آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور گفت: برخی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد همچون تربیت مربی قرآن کودک در حال تدوین است که دانشگاه های متقاضی و دارای شرایط می توانند از طریق سامانه «حس» درخواست خود را برای تاسیس و اجرای رشته به ستاد وزارت ارایه کنند.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این جلسه با اشاره به اقدامات شایسته وزیر علوم در این کمیسیون، اعطای تعیین اعتبار نشریات در حوزه علوم و معارف قرآن و حدیث به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را گامی موثر در توسعه فرهنگ قرآنی از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوری برشمرد.
در ادامه حجت الاسلام حمید محمدی با اشاره به ضرورت توجه به موضوعات میان رشته ای در قرآن کریم، توجه به این حوزه پژوهشی و همچنین توسعه نشریات قرآنی به زبان های غیرفارسی را از ضرورت های پژوهش های قرآنی برشمرد که در رویکرد جدید فعالیت های مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور و کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورد توجه وافر قرار گرفته است.
معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه خواستار تشکیل جشنواره ای خاص در حوزه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در سطح ملی شد.
عبدالحسین کلانتری با اشاره به وجود جشنواره فارابی در حوزه علوم انسانی افزود: موضوع پژوهش و آموزش عالی در علوم و معارف قرآن کریم از موضوعاتی است که نیازمند جشنواره ای جداگانه است که پرداختن به آن بی شک به توسعه فرهنگ قرآنی کمک شایانی خواهد کرد.
نظر شما