استاندار آذربایجان‌غربی: توجه بیشتر به مناطق مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است

مهاباد - ایرنا - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: توجه بیشتر به مناطق مرزی و کم‌برخوردار کشور از اولویت‌های دولت سیزدهم است تا عدالت اجتماعی بطور کامل در این مناطق محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جریان سفر خود به پیرانشهر در جمع مردم شهر لاجان افزود: تلاش می‌کنیم با بسیج امکانات خدمات رسانی در مناطق کم‌برخوردار و مرزی آذربایجان‌غربی مانند سایر مناطق استان صورت گیرد تا جمعیت ساکن در مناطق مرزی انگیزه‌های مهاجرت به سایر شهرها را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: با ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و مهیا کردن امکانات رفاهی در مناطق مرزی انگیزه‌های مردم ساکن در این مناطق برای ماندگاری در محل زندگی خود بیشتر خواهد شد و ما در تلاش هستیم تا این شرایط را برای مرزنشینان استان فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون مرنشینان در کنار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، به عنوان مرزبانانی غیور نقش مهمی در تامین امنیت در این مناطق ایفا می‌کنند و شایسته است امکانات مورد نیاز انان در این مناطق تامین شود.

استاندار آذربایجان‌غربی: توجه بیشتر به مناطق مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است

وی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی برغم توطئه‌های دشمنان، جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی، در این مدت از تامین امکانات رفاهی از جمله برق، گازرسانی، تامین جاده و خدمات بهداشتی و درمانی برای مناطق مختلف که جزو وظایف حاکمیت است، در مناطق مرزی هم کوتاهی نکرده است.

معتمدیان با اشاره به اینکه نهضت گازرسانی که در این منطقه در دولت سیزدهم شتاب بیشتری به خود پیدا کرده است، یادآور شد: اکنون ۸۵ درصد روستاهای شهر لاجان و بیشتر روستاهای شهرستان پیرانشهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

توسعه باید متعادل و توازن باشد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: یکی از دلایل انجام سفرهای شهرستانی این است که در این سفرها ظرفیت‌های هر منطقه شناسایی شود و تصمیم گیری‌ها بر اساس این توانمندیهای صورت گیرد تا توسعه در تمام مناطق استان متعادل و متوازن باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی: توجه بیشتر به مناطق مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است

معتمدیان افزود: در قالب این سفر مدیران کل و کارشناسان سعی می‌کنند، ظرفیت ها و استعدادهای هر منطقه را در کنار محرومیت‌ها و مطالبات مردمی آن منطقه را مورد بررسی قرار دهند تا راهکارهای منطقی و راهبردی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: توجه به مطالبات و درخواست‌های مردمی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است که لازم است برنامه‌های دولتی از سوی مردم نیز مورد حمایت قرار گیرند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که باید با تامین زیرساخت‌ها زمینه را برای شکوفایی اقتصادی و افزایش درآمدهای مردم فراهم کنیم تا علاوه بر اشتغال زایی، درآمد مردم نیز افزایش پیدا کند.

وی در خصوص ظرفیت‌های پیرانشهر نیز اظهار کرد: این شهرستان به سبب وجود مرز و پایانه مرزی تمرچین یکی از دروازه‌های کشورمان به عراق، سوریه و مدیترانه است و با توجه به بحث صادرات و ایجاد اشتغال ناشی از آن، زمینه‌های توسعه در این منطقه فراهم شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی: توجه بیشتر به مناطق مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است

برنامه‌های توسعه‌ای دولت باید منجر به افزایش درآمد مردم شود

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دولت برای هر منطقه برنامه‌های توسعه ای مختلف در دست اجرا دارد اما این نکته مهم و قابل توجه این است که برنامه‌های توسعه‌ای دولت باید منجر به افزایش درآمد مردم آن منطقه شود.

معتمدیان افزود: در بحث کشاورزی نیز با اجرای الگوی کشت و حمایت از محصولات با نیاز آبی کمتر، هدف دولت این است که با استفاده از این الگوهای کشت ضمن صرفه جویی در مصرف آب، زمینه را برای افزایش درآمد کشاورزان فراهم کند.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم با ایجاد برنامه‌های ترویجی گام های مهمی در زمینه تحول بخش کشاورزی هم در بخش زراعت و هم در برخش باغات در دست اقدام دارد تا ضمن ایجاد استغال جدید و فرصت‌های شغلی دیگر زمینه افزایش درآمد کشاورزان را نیز فراهم سازد.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های پیرانشهر در زمینه گردشگری ادامه داد: این شهرستان با توجه به چهارفصل بودن و داشتن مناطق گردشگری و جنگلی می تواند یکی از هدف های گردشگری در استان باشد و دولت نیز با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از احداث واحدهای بوم گردی حمایت می کند.

استاندار آذربایجان‌غربی: توجه بیشتر به مناطق مرزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است

وی افزود: هم اکنون در بسیاری از مناطق روستایی این شهرستان واحدهای روستایی و قدیمی وجود دارد که با انجام تغییراتی می توان از انها به عنوان واحد بوم گردی استفاده کرد و ضمن ایجاد اشتغال جدید بر درآمد روستاییان بیفزاید.

معتمدیان در خصوص مطالبات مردم این منطقه نیز گفت: مردم درخواست‌های در زمینه اینترنت روستایی، گازرسانی، توسعه راه‌های روستایی دارند که با بررسی مدیران کل در پایان سفر و در جلسه شورای برنامه ریزی شهرستان به بررسی و پیگیری آنها خواهیم پرداخت.

مطالبات مردم اولویت بندی می شود

استاندار آذربایجان‌غربی در جمع اهالی روستای بادین آباد پیران بخش مرکزی پیرانشهر نیز گفت: یکی دیگر از اهداف سفرهای شهرستانی، توجه به مطالبات و درخواست های مردمی است و با توجه به منابع محدود استان، این مطالبات و درخواست های مردمی باید اولویت بندی شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: در طی این سفر هر کدام از مدیران کل با حضور در این مناطق باید علاوه بر مشکلات و نیازهای هر منطقه، مطالبات مردم و نخبگان در جلسات هم‌اندیشی را پیگیری کنند و از روی آنها برای ارتقای شاخص های توسعه گام بردارند.

وی اضافه کرد: برای ارتقای شاخص های توسعه همه جانبه باید برنامه ریزی و تصمیم گیری برای مناطق مختلف بر اساس نیازها باشد و تنها در مرکز و پشت درهای بسته در خصوص مسایل مهم این مناطق تصمیم گیری نشود.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: عشایر و مرزنشینان این منطقه به عنوان نیروی مولد بخشی از نیازهای جامعه را تامین می کنند و از طرفی دیگر در کنار نیروهای نظامی و انتظامی در برقراری امنیت و آرامش در این منطقه نقش مهمی دارند.

معتمدیان با اشاره به خدمات دولت در منطقه بادین‌آباد پیران افزود: علاوه بر تامین جاده و امکانات دیگر در این منطقه، برای احداث ایستگاه پمپاژ آب میلیاردها تومان هزینه شده و با بهره برداری از آن یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از دیم به آبی تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: این امر می تواند بخش کشاورزی این منطقه را متحول سازد و علاوه بر اشتغال بر درآمد کشاورزان و بهره برداران بیافزاید.

به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان غربی صبح پنجشنبه در بیستمین سفر شهرستانی، با استقبال نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی پیرانشهر و مردم این شهر، وارد پیرانشهر شد.

معتمدیان در این سفر ضمن دیدار با خانواده معظم شهدا با مردم بخش‌ها، شهرها، در برخی روستاهای شهرستان پیرانشهر حضور یافته و از نزدیک مسایل و مشکلات آنان را بررسی و با مردم گفت وگو می‌کند.

در این سفر که اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز حضور دارند، ظرفیت‌های شهرستان مورد بررسی و در زمینه رفع مشکلات مردم و راهکارهای شتاب بخشیدن به توسعه پیرانشهر تصمیم گیری خواهد شد.

معاونین استاندار آذربایجان غربی و مدیران استانی و ستادی استانداری نیز در این سفر برنامه‌های چون بازدید از زیرساخت‌های عمرانی، بازدید و بررسی وضعیت پروژه ها و واحدهای مشکل دار، نشست با دهیاران، دیدار چهره به چهره با مردم و برگزاری جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را در دستور کار سفر خود به این شهرستان قرار خواهند داد.

سامانه ارتباطات مردمی ۱۱۱ نیز در این سفر آماده دریافت مسایل و مشکلات مردم است و برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی توسعه استان با محوریت توسعه شهرستان پیرانشهر در پایان این سفر به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، پایان بخش این سفر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha