۱۵ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 5244
کد خبر: 84990268
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان حکومت و مردم هستند

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان حکومت و مردم هستند، شهید سلیمانی در وصیت نامه شان تاکید کردند که حواستان به جایگاه مقام معظم رهبری که عزت مسلمانان را می خواهند، باشد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی «مُلک سلیمان» که امشب(پنجشنبه، ۱۵ دی ماه) و به مناسبت ایام سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی روی آنتن شبکه یک رفت به گفت و گو با مجری این برنامه پرداخت. متن گفت و گو به شرح ذیل است: 

سوال: خوبیِ گفتگوی ما با شما این است که دو سال پیش یک بار این فرصت را داشتیم که با شما درباره برخی از ابعاد شخصیتی حاج قاسم صحبت کنیم و این اجازه را به ما می دهد که امروز کمی دقیق تر و جزئی تر وارد یکی از ابعادی شویم که در گفتگوی دو سال گذشته نیز درباره آن صحبت کرده بودیم. پیش از ورود به بحث می خواهم با این سوال شروع کنم که به نظر شما در شرایط امروز جامعه و در شرایط سال ۱۴۰۱ اگر حاج قاسم بودند درباره چه چیزی صحبت می کردند و کنشگری ایشان و دغدغه هایشان چه بود؟

قالیباف: فکر می کنم با شناختی که از حاج قاسم دارم و وصیتی که حاج قاسم از خود به جای گذاشت و در کنار هم قرار دادن این دو، باید به آن جمله زیبا، پرمعنا اما ساده و روان حاج قاسم اشاره کنم. حاج قاسم جایی در وصیتنامه خود اشاره می کند جمهوری اسلامی حرم است. من فکر می کنم همه امروز باید به این موضوع توجه کنیم که یک حرم چه ویژگی هایی دارد. وقتی وارد حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می شویم باید دید این حرم چه ویژگی هایی دارد و در فرهنگ ما مسلمانان، حرم چیست؟ یکی از ویژگی ها این است که قوی و ضعیف، غنی و فقیر، گناهکار و عارف، فیلسوف و کم سواد و هر کسی از هر قشری وارد این حرم می شود و همه آنها در پیشگاه صاحب حرم محترم هستند. البته باید گذشت از زمانی که اشکالاتی هم بر متولیان حرم وارد باشد که بعدا به آن اشاره می کنم. اما مردم در حرم اینگونه هستند. شهید سلیمانی اینگونه می گوید پس اگر امروز هم در بین ما بود حتما به مردم این نگه را داشت. البته روشن و مشخص است که زمانی که از مردم حرف می زنیم، عموم، توده و اکثریت قریب به اتفاق مردم را شامل می شود البته ممکن است معدودی هم در جامعه پیدا شوند که خود جامعه به دلایل مختلف نه انسانیت، نه اخلاق و نه عدالت آنها را نپذیرد که بحثش جداست اما عموم جامعه اینگونه هستند.

مردم رکن جمهوری اسلامی هستند/ مسئولان رابط میان امام و امت هستند

یک ویژگی دیگر که حرم دارد، امام حرم و امامزاده‌ی حرم است. امروز باید نگاه کنیم که اگر جمهوری اسلامی یک حرم است که شهید سلیمانی می گوید جمهوری اسلامی مثل یک حرم است، این حرم دو رکن برای ما دارد که یک رکن آن مردم هستند که اساس کار ما بوده و همواره جمهوری اسلامی، مکتب امام(ره) و مکتب امامین انقلاب بر این عقیده بوده که مردم اساس کار ما هستند و توجه به مردم اساس کار ماست و اگر به مردم توجه نکنیم و به تعبیر شهید سلیمانی آنها را به جهت سیاسی به چپ و راست تقسیم کرده و یا به جهت مذهبی تفاوت قائل شویم، معنا و مفهومی ندارد.

سوال: کاملا هم نگاه حاج قاسم نگاه اعتقادی به مردم است. همانطور که امام درباره مردم این الفاظ و تعاریف را می گفتند من به عنوان قاسم سلیمانی، جانم را برای مردم می دهم.

قالیباف: بله. یعنی ما باید به این مردم خدمت کنیم و حواسمان باشد اگر فکر می کنیم می خواهیم جامعه را بسازیم فکر نکنیم باید مردم را بسازیم. ما مسئولین که حکم متولیان در بخش های مختلف را داریم، به نوعی رابط میان امام و امت هستیم و باید بدانیم پیش از ساختن مردم باید خودمان را بسازیم. اگر خودمان را ساختیم، مردم به ما نگاه خواهند کرد و خواهند دید چگونه هستیم و اگر صداقت شهید سلیمانی و اخلاص ایشان را داشته باشیم مانند ایشان خواهیم شد. طبیعتا شما دیدید؛ که تشییع شهید سلیمانی چگونه میلیونی برگزار شد و در حقیقت مردم با حضور خود نشان دادند که هم جوهره شهید سلیمانی است و هم جوهره مردم ما این است و همدیگر را در آنجا دریافتند. اینجاست که وقتی مسئولی در جایگاهی به شکلی صادقانه به مردم توجه داشته باشد، این عظمت اتفاق می افتد.

از سوی دیگر ما وظیفه داریم به امام جامعه هم توجه کنیم. اگر امروز با بصیرت انقلابی که شهید سلیمانی داشت و اگر اینجا بود، به شرایط سال ۱۴۰۱ بنگریم، می بینیم دشمنان انقلاب و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی آمده و دقیقا این حرم را مورد هجمه قرار داده اند. در این حرم هم همین دو رکنی که اشاره کردم مورد هجمه قرار گرفته است. یعنی هم مردم را با فشارهای اقتصادی مورد هجمه قرار دادند و هم امام جامعه، رهبر معظم انقلاب و حضرت آقا را مورد هجمه قرار دادند. نگاه کنید در جنگ ترکیبی چه دروغ پردازی ها، ظلم ها و جنایت ها برای اینکه گسل های اجتماعی را فعال کنند و قداست رهبری را از بین ببرند، صورت داده و به این حرم هجمه کردند. در واقع آماج اصلی آنها حضرت آقا است. چرا؟ چون او را استوانه وحدت می بینند، مردم را استوانه وحدت می بینند و اگر بتوانند فاصله میان امام جامعه و امت به هر دلیلی بیاندازند، این کار را می کنند.

رهبری حضرت آقا باعث شده تا آمریکایی‌ها دیگر نگویند اگر تسلیم آنها نشویم گزینه روی میز دارند

ببینید امام(ره) چگونه انقلاب را مدیریت و رهبری کرد. امروز ببینید چگونه حضرت آقا در این بحران ها در این ۳۰ سال گذشته عمل کرد، چندین بار و حتی ده ها بار در تحلیل ها و در حرف ها شنیدیم که اگر اینگونه برویم، وارد جنگ می شویم. در همان جنگی که حزب بعث و صدام بعد از جنگ ما به کویت حمله کرد، اختلاف نظرها را ببینید که برخی می گفتند ما باید به کمک صدام برویم. نگاه آقا و تحلیل ایشان در آن زمان را دیدید. حتی در همه بحث هایی که با رژیم صهیونیستی و آمریکا می آمد همواره می گفتند ما در آستانه جنگ هستیم و این تحلیل ها را دیده بودیم اما امروز ببینید در این ۳۰ سال، رهبر عزیز ما توانسته همه این کشور را از همه مسیرهایی که دشمن دوست داشته که یک جنگ را علیه ما راه بیاندازد، مدیریت کرده و پیش ببرد تا برخوردی با ما نشود؛ این را حضرت آقا به درستی رهبری کردند تا پیش آمدیم. حتی در سال های اخیر آمریکایی ها دیگر نمی گویند یک گزینه هم روی میز داریم یعنی روزی می گفتند اگر در این کار تسلیم نشوید به شما حمله می کنیم اما امروز دیگر این حرف زده نمی شود.

دشمن با هدف براندازی به میدان آمده است/ آنها به دنبال ایجاد شکاف میان حکومت و مردم هستند

سوال: من خروجی برخی اندیشکده های آمریکایی و صهیونیستی را که می دیدم این بود که مهم ترین محور وحدت در کشور ما را در سال های اخیر، رهبری در ایران دانسته و گفته بودند که این محور اجازه نمی دهد دوقطبی ها و شکاف ها به شکاف های عمیق تبدیل شود و اتفاقا این رفتاری که در سال ۱۴۰۱ انجام دادند و با این هجمه ای که طراحی کردند کاملا قابل تحلیل بود که به محور وحدت حمله می کنند. بحثی که می خواهم وارد آن شوم این است که هشداری که حاج قاسم درباره وحدت می دهند. به نظر من حاج قاسم این نقشه را که دشمن ما برای زدن وحدت طراحی کرده را می بیند. شما فکر می کنید چرا دشمن از بین همه این گزینه ها که در این سال ها روی میز داشت و نداشت، سال های اخیر و امسال به صورت ویژه به سمت زدن وحدت حرکت کرده و به این سمت رفته که با انواع روش ها این شکاف و دوقطبی را در بخش های مختلف ایجاد کند.

قالیباف: چرا که او هرکجا که آمد که با سرپنجه های انقلاب اسلامی و سرپنجه های مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و با سرپنجه های اندیشه های سیاسی امام(ره) و باورهای ایران اسلامی مبارزه کند، در همه آنها شکست خورد. امروز آمده که دقیقا به سر این تن بزند و خود را راحت کند. یعنی احساس کرده است این حرم و جمهوری اسلامی که حرم نامیده می شود، را ساقط کند. یعنی اکنون با نگاه و تصمیم براندازی به میدان آمده است.

حضرت آقا هم که اشاره می کردم به همین دلیل بود که یکی از نکات مورد توجه ایشان توجه به مردم بود. در حوزه محترم شمردن حقوق عامه و مردم و حتی در حوادث ۱۴۰۱ ببینید وقتی ایشان احساس می کنند در زاهدان اتفاقی افتاده که ممکن است خون کسی بی گناه ریخته شده باشد، احساس می کنند اینجا جایی است که خودشان باید وارد عمل شوند. چرا؟ چون حقوق مردم، حق الناس برای ایشان مهم است و خون مردم موضوعیت داشته و ایشان مسئولیت دارند.

پس ببینید آن ارتباط عمیق میان امام و جامعه است که دشمنان انقلاب هم به دنبال این هستند که میان حکومت و مردم شکافی ایجاد کنند. شهید سلیمانی در وصیتنامه خود گفته چه کار کنیم و گفته که حواستان به جایگاه رهبری که بن بست شکن و مدافع حقوق مردم است، باشد. در حقیقت رهبری که عزت جامعه ما و همه جامعه مسلمین را می خواهد، عزت ایران اسلامی را می خواهد است. رهبری بارها نیز فرموده اند اگر انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول ندارید، برای ایران دفاع کنید. پس مشخص است که حضرت آقا با این نگاه هایشان همه مردم را قبول دارند.

حالا من خطابی به شخص خودم دارم تا بقیه ماهایی که در جاهایی مسئول هستیم و در حقیقت گفته می شود که متولیان هستند که باید حرمت حرم ها را حفظ کنند. آیا ما متولیان توانستیم حرمت این حرم را نگاه داریم؟ آیا ما قبیله گرایی در سیاست نکردیم؟ سیاست زدگی در ما نبود؟ آیا حرف و عمل ما با هم متفاوت نبود؟ آیا ما همان صداقت حاج قاسم را داشتیم؟ آیا همان ارزش هایی که شهید سلیمانی برای مردم قائل بود برای آنها قائل بودیم؟

سوال: یعنی قبول دارید که بخشی از مشکل امروز ما به خاطر این موارد بوده است.

قالیباف: نه فقط یک بخشی از آن، می خواهم بگویم مردم ما آنقدر شریف هستند که اگر از اول انقلاب بنگرید، اصطلاحی است که به شوخی در محافل گفته می شود که مسئولان تلاش می کنند انقلاب به شکست بکشانند و مردم تلاش می کنند تا انقلاب را حفظ کنند. اینها به شوخی گفته می شود اما جاهایی با بی توجهی ما، با کم کاری ما و با ضعف در کارآمدی همراه است. به خودم می گویم گاهی با بی عرضگی خودمان در برخی موضوعات، زحمتی را به مردم تحمیل کرده ایم که باعث می شود این گسل ها باز شده و دشمن دقیقا روی همین ضعف ها و زخم ها بنشیند و این اتفاقات بیفتد. یکی از اینها همان دوقطبی سازی است.

سوپرانقلابی‌ها تصور می‌کردند حاج قاسم از ارزش‌ها عقب‌نشینی کرده است

سوال: من می خواهم همین را بگویم. اتفاقا فکر نمی کنم کسی یا مسئولی در کشور ما وجود داشته باشد که نداند برنامه دشمن چیست. در این سال ها خیلی درباره این صحبت شده که شکاف داریم و دشمن در حال ایجاد شکاف و دوقطبی سازی است. دوقطبی میان شیعه و سنی، میان قومیت ها، میان مذهبی و غیرمذهبی و بین افراد مختلف. اینجا تصور ما که بیرون نشسته ایم این است که وقتی می دانیم برنامه دشمن این است پس مسئولان باید هوشمندانه تر رفتار کنند اما در خروجی عملکرد می بینیم اصلا اینگونه نیست و کوچکترین موضوعات را برخی به عامل اختلاف، شکاف و دوقطبی تبدیل می کنند. چرا این اتفاق در کشور ما می افتد؟

قالیباف: به خاطر اینکه حرف و عمل ما دو تاست. ما این حرف ها را می زنیم اما اجرا نمی کنیم. زمانی شهید سلیمانی پیش از فرماندهی نیروی قدس، فرمانده جنوب شرق کشور بود که آن زمان من نیروی زمینی سپاه بودم. ناامنی هایی آنجا بود که شهید سلیمانی آن را دنبال می کردیم. غروب که می شد به من می گفت آقای قالیباف برویم پیش فلان طایفه(که نمی خواهم اسم طایفه را بیاورم). من آنها را می شناختم. یک نفر از دوستان دیگر ما نیز که از آن زمان جانشین نیروی انتظامی بود همراه ما بود و از دوستان وزارت هم بودند. گفتم آقای سلیمانی آنها جزء کسانی هستند که الان مورد قبول نیستند و در جاهایی شرارت کردند. آقای سلیمانی گفت نه من آنها را می شناسم و با آنها ارتباط دارم، امشب برویم و با آنها صحبت کنیم. اگر دوستان می آیند بیایند اگر نه ما برویم.

در نهایت من، ایشان و یک نفر دیگر ۳ نفری رفتیم. حدود ۴۰ کیلومتر از زاهدان بیرون رفتیم و از آخرین ایستگاه که رد شدیم با آنها قرار گذاشتیم. آنها همان هایی بودند که تحت تعقیب سپاه و نیروی انتظامی بودند. از ماشین خود پیاده شده و سوار ماشین آنها شده و به محل آنها در ۴۰ کیلومتری محلی در زاهدان رفتیم. فکر می کنم از ساعت ۸ و نیم تا یک شب آنجا بودیم و صحبت کردیم و بعد برگشتیم. نزدیک اولین دژبانی که به زاهدان نزدیک است و کنترل می کند آمدیم، نگاه داشتند و به حاج قاسم گفتند سردار دیگر اینها نیروهای خودتانند و از اینجا خودتان بروید. تا اینجا امنیت شما با ما بود از اینجا امنیتتان با نیروهای خودتان است.

ببینید این رفتار یک فرماندهی است که ایستاده و دارد امنیت را برقرار می کند اما برخوردهایی دارد که می گوید باید با مردم پدرانه باشد. به این معنا که قبول دارد بخشی از مشکلات آنجا درست است به دلیل حضور دشمنان است؛ وهابیت، تکفیری ها، داعشی ها، آمریکایی ها و حتما عناصر صهیونیستی آنجا فعال هستند و شکی در آن نیست اما بخشی هم اشکال خود ماست. اگر ارتباط با مردم برقرار شود می توان کار را دنبال کرد و در مدتی که ایشان بود، امنیت آنجا را برقرار کرد.

حال ما در داخل کشور دوقطبی درست کنیم. دوقطبی شیعه و سنی درست کنیم. ببینید حاج قاسم با چه کسانی به دفاع رفته است. مجموعه فلسطین همه برادران اهل سنت ما هستند. آنها مهم ترین، جدی ترین و واقعی ترین حامیان خودشان را جمهوری اسلامی و حاج قاسم سلیمانی می دانند. پس برای ما سنی و شیعه چه فرقی دارد. او اقدام می کرد حتی نه فقط برای مسلمانان، برای مسیحیان، برای ایزدی ها. یعنی حاج قاسم، انسانیت را هم به درستی رعایت می کرد. حاج قاسم در واقع همانگونه حضرت آقا فرمودند، رعایت مسائل شرعی، خون مردم، بچه ها و زندگی مردم را می کرد، حتی گاهی مانورها را تغییر می داد، نوع طراحی را تغییر می داد و گاهی به تأخیر می انداخت تا این وسط بی گناهی کشته نشود. کاری می کرد که آنها نجات پیدا کنند به شکلی که آسیبی نبینند و این را وظیفه خود می دانست.

در مسائل سیاسی داخلی کشور آنهایی که خود را مقداری از دیگران انقلابی تر یا سوپرانقلابی می دانند، گاهی نقدهای جدی به حاج قاسم داشتند. نه نقد؛ گاهی اصلا ایشان را انقلابی نمی دانستند و تصور می کردند حاج قاسم از ارزش های انقلاب عقب نشینی کرده است. نه! ما باید حتما ارزش های انقلاب را حفظ کنیم اما مردم را نیز مانند صحبتی که درباره حرم شد، حفظ کنیم و این وظیفه ماست. ما باید خودمان را درست کنیم. امروز بخشی از مشکلات به ما مسئولان بر می گردد که مسئول حکمرانی هستیم. مدیریت در بخش های مختلف دست ماست لذا اشکالات بیشتر به ما باز می گردد.

شهید سلیمانی به حکمرانی مردم معتقد بود/ شهید سلیمانی دست پرورده مکتب امام(ره) است

سوال: همین بحث حکمرانی که شما می فرمایید به نظرم یکی از جاهایی که دقیقا عامل ماجرا است، همینجاست. می خواهم از اینجا شروع کنم که حاج قاسمی که اتفاقا مدل رفتار، عملکرد، حکمرانی، صحبت کردن و همه اینها یک مجموعه ای را برای مردم ما ساخت که به آن محبوبیت و تشییع ایشان منجر شد. ما گاهی در حکمرانی و سیستم تصمیم گیری خود اتفاقاتی می بینیم که کمتر می بینیم که تدبیر، همه جانبه نگری و به روز بودن در آن باشد و خیلی وقت ها اتفاقاتی که می تواند عامل وحدت باشد، به عامل شکاف تبدیل می کند. مصادیق متعددی نیز برای این موضوع وجود دارد که بگوییم فلان جا، فلان اتفاق را به چه شکلی به عاملی برای شکاف تبدیل کردیم. این را قبول دارید که این اتفاق در سیستم حکمرانی ما در حال رخ دادن است؟

قالیباف: بله. حکمرانی که شهید سلیمانی به آن ایمان داشت که ما متولی ها همه باید به آن ایمان داشته باشیم همان حکمرانی مردمی بود. در جمهوری اسلامی حکمرانی باید مردمی باشد.

سوال: یعنی چه؟

قالیباف: خاطره ای از حضرت آقا بگویم. وقتی توفیق خدمت در نیروی انتظامی پیدا کردم به حضور ایشان رفتم. ایشان به من گفتند من به شما توصیه ای دارم که باید حتما این را مراعات کنید. گفتم بفرمایید. فرمودند امنیت برای مردم مثل خورشیدی است که صبح طلوع می کند. وقتی خورشید صبح طلوع کرد، از افراد سوال نمی کند. ممکن است کسی شب تا صبح زهد و تقوا داشته و عبادت خدا را کرده که البته یکی از نشانه های زهد عبادت است و یکی از آن خدمت است ممکن است کسی همه خدای ناکرده معصیت خدا را کرده باشد اما صبح که خورشید طلوع می کند، اگر اینها در بالکن خانه خواب باشند یا بیدار باشند در معرض این نور خورشید قرار می گیرند. حضرت آقا فرمودند که امنیت برای همه مردم از این جنس است. شما مکلف هستید امنیت را بدون هیچ محدودیت و هیچ نگاهی برای همه ایجاد کنید. یعنی قبیله گرایی، سیاسی گرایی، بالای شهر و پایین شهر نداریم. امنیت، مردم هستند.

سوال: یعنی عمومیتی دارد. حاج قاسم هم وقتی امنیت را تأمین می کند برای همه مردم است.

قالیباف: بله برای همه است. ایشان فرمودند البته ممکن است کسی هم بر اساس قانون خطا کرده باشد، با او هم به اندازه ای که قانون و حکم مشخص کرده، رفتار کنید. به نکته دیگری هم اشاره کرده و فرمودند دلیلی ندارد اگر پدر خانواده ای یا یکی از اعضای خانواده خطایی هم کرده باشد، به گونه ای با او رفتار شود که سایه او روی سایر افراد خانواده بیفتد که این فرزند فردا صبح که می خواهند مدرسه یا دانشگاه برود در برابر دوستان و سایرین احساس سرشکستگی کند. پدرش یا یکی دیگر از اعضای خانواده اشکالی داشته اند، چه ربطی به او دارد؟

آیا ما واقعا امروز اینگونه رفتار می کنیم؟ وقتی می گوییم حضرت آقا می فرمایند مکتب شهید سلیمانی؛ شهید سلیمانی دست پرورده مکتب امام(ره) است، مکتبی که معنویت، عقلانیت و عدالت مبنای آن است. اما ما اینگونه با مردم رفتار نمی کنیم.

 دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی است

سوال: آیا احساس می‌کنید در سال ۱۴۰۱ بعضی از رفتارها لجبازی است؟

قالیباف: قطعا همینگونه است. یک وقتی افرادی هنجارشکنی می کنند که قانون گفته باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می گوییم کسی که بدحجاب است اجازه ندارد به مترو وارد شود. به چه حقی؟

سوال: از بین نمایندگان مجلس هم بودند افرادی که این حرف را زدند.

قالیباف: هر کسی می خواهد باشد. مردم به این نگاه می کنند.

سوال: گاهی اوقات حرف های برخی افراد، یا یک نفر کار یک مجموعه را زیر سوال می برد یا کلیت نظام را زیر سوال می برد.

قالیباف: بله، مهمترین هدف دشمن امروز در سال ۱۴۰۱ ایجاد شکاف است که اگر شهید سلیمانی بود می گفت وحدت را حفظ کنید. دشمن می خواهد دوقطبی ایجاد کند که امروز هر دوقطبی در جامعه ایجاد کنیم به نفع دشمن است که نباید این کار را بکنیم.

باید به جنس حکمرانی حاج قاسم بازگردیم

سوال: عجیب است گاهی برخی افراد را می بینیم درست زمانی که جامعه در حال رفتن رو به آرامش است، ناگهان حرفی می‌زنند که خدمات بانکی به فلان قشر یا فلان بخش داده نشود که مجددا ناراحتی را افزایش و همان لجبازی را امتداد می دهند.

قالیباف: باز ممکن است برخی از افرادی که نوع نگاهشان به مردم متفاوت است بگویند ما برای ارزش ها می خواهیم این کار را بکنیم. من می گویم هیچ کس نباید از ارزش ها کوتاه بیاید چون ارزش ها مبانی ما است و مردم نشان دادند پای ارزش ها هستند. مثلا آیا شهید سلیمانی ارزش ها را رعایت نمی کرد که مردم این چنین آمده و جوهره خود را نشان دادند که ما این مرد را با همه وجود قبول داریم. پس این ارزش ها را قبول دارند. اگر به عنوان متولیان و کسانی که در حال حکمرانی بوده به دنبال ایجاد حکمرانی مردمی هستیم و قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم که بعد از این حوادث باید انجام گیرد، باید این حکمرانی را به جنس حکمرانی حاج قاسم بازگردانیم و به نوع حکمرانی برگردانیم که مردم را محترم بشماریم. باید فهم کنیم که اگر ما بخواهیم جامعه را منسجم کنیم و ارزش ها را حفظ کنیم لازم نیست تلاش کنیم آنها را بسازیم بلکه باید تلاش کنیم خودمان را بسازیم.

مسئولیتی که مسئولش هستیم را به درستی انجام دهیم و این حرفی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به آن اشاره کردند که ظاهر مردم، باطن مسئولان آن جامعه است خیلی مهم است. اگر اشکال یا نقدی به جامعه و یا بخشی از آن داریم، به باطن ما باز می گردد. همین جامعه نشان داد که وقتی فردی مثل حاج قاسم صادق است و صداقت دارد، آدم هایی که صداقت دارند خود صداقت اخلاص تولید می کند. خود صداقت و اخلاص، قدرت تولید می کند.

سوال: همین صحبتی که حاج قاسم درباره وحدت در سال ۹۶ می کنند و سال های دیگر که البته در سال ۹۶ به نظر می رسد که فریاد می زنند چرا که از موضوعی دردشان گرفته است. یعنی این موضوع عقبه ای داشته و چیزی در ذهن ایشان است. می خواهم ببینم در گپ و گفت های شخصی با شما درباره این موضوعات حرف می زدید؟ ایشان از چه چیزی ناراحت بود که فریاد این وحدت را سر می‌داد؟

قالیباف: این موضوعات بسیار مورد بحث قرار می گرفت. امروز در هر جمعی این صحبت ها می شود و خود شما ممکن است در هر جمعی به این موضوعات بپردازید. ما نیز آن زمان این صحبت ها را داشتیم. ما احساس می کردیم واقعا آن فضایی که در دوران دفاع مقدس بود امروز که به دور و بر خود می نگریم، خیلی کمتر می بینیم و واقعا این سوال در ذهن ما می آمد که اگر یک جنگ دیگر اتفاق بیفتد، جوانان امروز پای کار می آیند؟ خودمان مردد بودیم و می گفتیم می آیند یا نمی آیند؟ با هم بحث می کردیم. مگر جوانانی که آن روزها به جبهه رفتند و با آن فاصله کمی که اتفاق افتاده بود، مگر رزمندگانی که می دیدیم همه برای حضور در جبهه گزینش می شدند؟ سوپرانقلابی ها که امروز قصد خالص سازی دارند باید ببینند که آیا همه بچه هایی که آن روزها بودند، اینگونه خالص سازی می شدند؟

سوال: نگاه حاج قاسم به این ماجرا بسیار زیباست. نگاه ایشان به آدم ها اینگونه است که آنها را با ظاهرشان قضاوت نمی کند.

قالیباف: ما هم همین بحث ها را می کردیم و می گفتیم زمانی که جبهه بودیم، مگر همه رزمنده هایی که به جبهه می آمدند مذهبی بودند؟ برخی از آنها حتی ممکن بود کاهلی در نماز هم داشته باشند اما اینجا مهم است که وقتی در فضای جبهه قرار می گرفتند، محیط آنجا محیطی بود که مصداق رفتار پدرانه حاج قاسم بود که هیچ فرماندهی نمی توانست در محیط جبهه با رزمندگان رفتار پدرانه نداشته باشد. رابطه فرماندهی و سربازی نیست.

این حرفی که شهید سلیمانی می زد و می گفت جنس مدیریت و فرماندهی در جبهه، فرقش بیا و برو است. یعنی فرمانده باید جلوتر از بقیه در همه امورات باشد و بقیه خودشان می آیند. در محیط آنجا بعد از حداکثر ۲ ماه، هرکس از هر کجا آمده بود، چون آن صداقت وجود داشت، یاد خدا بود، فرهنگ معاد در محیط جنگ فراهم بود، حاج قاسم این تعبیر را هم داشت که می گفت ما در این کره خاکی بعد از جنگ هر کجا را دیدیم می توانیم بگوییم اگر یک قطعه از بهشت را نام ببریم، جبهه است. چون صفا و صمیمت و توجهی که گفته شد در همه ابعاد وجود داشت، این است.

نمی‌توان برای مردم تعیین تکلیف کرد/ حاج قاسم با نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی کار می‌کرد

گاهی هم که با هم صحبت می کردیم می گفتیم اگر امروز اتفاقی بیفتد آیا کسی می آید؟ وقتی این حوادث اتفاق افتاد شهید سلیمانی با چه جنگید؟ دیدید که خود ترامپ حرفی زد و گفت من ۷ تریلیون دلار هزینه کردم اما زمانی که آمدم در بغداد بنشینم، مجبور شدم در یک فرودگاه نظامی بنشینم و پیش از فرود، هواپیما بدون چراغ پرواز کرد و نشست اما شهید سلیمانی با چه امکانات و تجهیزاتی چنین عرصه را برای آنها تنگ کرده بود؟ با زینبیون، فاطمین، علویون، یگان های مردمی، مردم و با مدیریت مردمی در مقابل چنین تهاجمی ایستاد و با قدرت گفت تا ۳ ماه دیگر به حکومت داعش در عراق پایان می دهیم و ما دیدیم که این مردم دنبال او رفتند. شما دیدید ما تحصیل کرده، دانشجو، پیرمرد و جوان را در آنجا داشتیم.

پس ما دیدیم که مردم هستند. گاهی اوقات می خواهیم بگوییم از مردم بهتر می فهمیم و از بقیه انقلابی تر هستیم و می خواهیم برای بقیه تعیین تکلیف کنیم که اینگونه نمی شود. وقتی می گوییم رفتار پدرانه است، جنس حکمرانی در کشور از جنس دینی و از جنس شرعی و مکتب الهی و از جنس ولایت است. وقتی با جنس ولایت مدیریت می کنیم متفاوت است، اینجا اخلاق، گذشت، دوستی، صداقت و اعتماد وجود دارد ولی حاج قاسم حتما با نگاه جذب حداکثری کار می کرد یعنی ما متولیانی که امروز هستیم و در حال کار کردن هستیم و در واقع به نوعی در بین امام جامعه و امت تلاش می کنیم و این مسئولیت به ما واگذار شده، باید با جذب حداکثری و دفع حداقلی کار کنیم.

سوال: یعنی ما در همین سال ۱۴۰۱، یکی موضع گیری حضرت آقا را درباره جامعه، جوانان و نوجوانانی که به خیابان ها آمدند، هنرمندان و ورزشکاران می بینیم و یه وقت موضع گیری برخی افراد را می بینیم که فاصله آن را دقیقا با این نگاه حضرت آقا و حاج قاسم سلیمانی کاملا احساس می شود.

قالیباف: اینجا این نکته را بگویم که چیزی که درباره حضرت آقا می گویید واقعا همینگونه است. من در همین حوادث با جمعی از دانش آموزان صحبت می کردم. یک دختر خانم پایه دهم اشاره ای به من کرد و خیلی صریح صحبت کرد و از من پرسید شما کتاب دین و زندگی ما را خوانده اید؟ گفتم نه. گفت من می خواهم سوالی از شما بپرسم، مایی که الان تا پایه دهم آمده ایم و تا برویم لیسانس خود را بگیریم، حدود ۶ سال دیگر هم مهمان این سیستم آموزشی شما هستیم که در این ۱۶ سال در رابطه با مسائل دین به خصوص درباره حجاب چه قدر با ما در این فرصت، با رفتار خود، با آموزش و تربیت خود به ما آموزش داده اید که بعد می آیید یک دخترخانمی که سال قبل کنکور قبول نشده، امسال قبول شده حالا با بستگان آمده به خاطر بدحجابی بازداشت می کنید و به مرکزی هدایت می کنید و می خواهید در ۳۰ دقیقه به او آموزش بدهید. شما که نتوانستید در ۱۶ سال این را به ما یاد بدهید چگونه می توانید در ۳۰ دقیقه استرس به او یاد بدهید.

این روش را ببینید این همان ضعف ما متولیان در یک موضوع حجاب است. هیچ کس نمی گوید پا روی ارزش ها بگذاریم اما وقتی ما می خواهیم به یک ارزش عمل کرده و به یکی دیگر عمل نکنیم یعنی جایی که به نفع ما مسئولان است اجرا کنیم و آنجایی که به نفع مردم است بگوییم هر وقت شد انجام دهیم.

سوال: این همان دیر تدبیر کردن در نظام حکمرانی ماست.

قالیباف: بی تدبیری هست، تأخیر هست، تصمیمات لحظه ای و خیلی موضوعات دیگر نیز هست. اینکه می گویم باید این حکمرانی به این معنایی که من می گویم، شیوه کلا تغییر کند و نوسازی شود، پایه حکمرانی ما باید پایه مردمی داشته باشد می خواهد در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست و محیط زیست باشد. عجیب این است که مردم همه اینها را می توانند حل کنند و این همه دانشمند داریم؛ آیا اقتصاد را نمی توانند حل کنند؟ مسائل قبیله گری در سیاست را نمی توانند حل کنند؟ مسائل اجتماعی را نمی توانند حل کنند؟ این چه حرفی است که ما می زنیم و چرا این اشتباهات را انجام می دهیم که این فرصت را به دشمن بدهیم.

سوال: در همین مسأله گشت ارشاد، اینکه این ماجرا و روش برای حفظ ارزش، آیا در سال ۱۴۰۱ جواب می دهد، یا جواب عکس می دهد، خیلی پاسخ روشنی از ابتدای تابستان داشت. خیلی هشدارها داده شد یعنی جامعه انقلابی نیز خیلی هشدار داد و اتفاقاتی افتاد که زنگ هشدارهایی زد اما بخش هایی از این سیستم حکمرانی ما نشنیدند و به قول شما وقتی با همچین شرایطی که اتفاق می افتد که همه ناراحت می شوند و غصه دار این ماجرا می‌شوند.

قالیباف: ما متولی ها به جای اینکه غصه دار شویم، عذرخواهی هم چیز خوبی است. وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید. واقعا چرا عذرخواهی نکردیم؟

سوال: شما این عذرخواهی را از جانب مجلس پیگیری کردید؟

قالیباف: من شخصا این کار را کردم و با دوستان صحبت کردم. گفتم اصل اینکه این موضوع بهانه است مشخص است. به قول شهید سلیمانی باید با دیده بانی بنشینیم و ببینیم که دشمنان ما یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال براندازی جمهوری اسلامی هستند.

سوال: اصلا رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد خود گفتند که برنامه دشمن برای امسال چیست.

قالیباف: باید بدانیم که اگر این اتفاق هم نمی افتاد، حتما بهانه دیگری پیدا می کردند که این را با گزارش های دقیق و دسترسی هایی که وجود دارد، می گویم دشمن طراحی کرده و دنبال بهانه بود که این کار را انجام دهد اما ما متولیان باید آگاه باشیم.

سوال: شروع حمله به همان محور وحدت را از قبل از این ماجرا با دروغ سازی شروع کرده بودند.

قالیباف: ببینید همه فشار روی مردم و روی رهبری است. فشار از روی متولی ها برداشته شده و امروز اصلا فشاری به ما نیست. من هم آنجا به خاطر ارتباطی که با دوستان داشتم به آنها گفتم همینکه این فرد آمده و در مجموعه پلیس این حادثه برای او اتفاق افتاده، یک عذرخواهی کنید که اشکالی ندارد.

همیشه به دوستان مدیر خود می گویم که از حضرت امام(ره) یک درس گرفتیم که این مصطلح غلطی است که می گویند حرف مرد یکی است. نه! حرف مرد دو تا است. هر موقع احساس کرد تصمیم اشتباهی گرفته و یا اقدام اشتباهی صورت داده، از حرف خود بازگردد، اصلاح کند و عذرخواهی کند که عذرخواهی شفاهی نیز کفایت نمی کند و جبران این خسارت، عذرخواهی واقعی است.

سوال: اینکه حاج قاسم با بخش ها، افرادی و چهره هایی ارتباط دارد در عین حال که اصول خود را داشته و از آن دفاع می کند. من ندیده ام که پشت تریبونی در سخنرانی بی حرمتی به یک شخصیت در کشور کند با اینکه کاملا با او اختلاف نظر دارد. اصول خود را کامل مطرح کرده و نقد می کند اما متعرض کسی نمی شود. می خواهم ببینم وقتی از این جنس نقدها می کردند که چرا با فلانی ارتباط دارید، دفاع و استدلال وی چه بود و از این مسیر دنیا چه چیزی بود؟

قالیباف: شهید سلیمانی همیشه اینگونه به موضوع نگاه می کرد. شما ببینید با کسانی انقلابی تر از انقلابی ها هستند و سوپرانقلابی ها می گویند با چه حقی با فلانی صحبت کردید. مورد هم داشتیم. در یکی از جلساتی که در صحن مجلس بود یکی از نمایندگان محترم به یکی از رؤسای قوا معترض شد که شما چرا با فلانی ها ملاقات کردید که این درست نیست. چرا نباید ملاقات کند و حرف او را بشنود؟ وظیفه ماست. اگر نشنویم ایراد بر ماست.

سوال: از این نقدها به خود حاج قاسم هم زیاد بود.

قالیباف: می خواستم همین را بگویم. امروز شهید سلیمانی مدافعان زیادی دارد اما بخش عظیمی از دوستانی که امروز دیگر صد در صد مدافع هستند، آن روزها شاید جزء کسانی بودند که به طور جد بر این رفتار شهید سلیمانی در بخش های مختلف نقد داشتند.

سوال: درباره همین ارتباطات و تعاملات.

قالیباف: بله برخی اوقات برچسب هایی می‌زدند و می گفتند ارزش‌ها رعایت نشد.

سوال: حاج قاسم در جواب چه می گفتند وقتی این نقدها را می شنیدند.

قالیباف: دنبال این بود که آنها را قانع کند و بگوید مسیری که شما می روید در این جایگاهی که نشسته اید، اشتباه است.

سوال: آدمی که در دوران مسئولیتش با آقای هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و آقای روحانی اگر بخواهیم فقط رؤسای جمهور را نام ببریم کار می کنند و با هر کدام از آنها نگاه های مختلفی دارند یعنی نسبت به سیاست ها متفاوت می اندیشند. حاج قاسم اینجاها چگونه کار را جلو می برد. اگر خاطره ای از جاهایی دارید که گفتید و جاهایی که ظرفیت های پشت صحنه خود را فعال می کرد. اگر می خواهد تأثیرگذاری داشته باشد به جای اینکه پنجه بر صورت افراد در فضای عمومی بکشد، از ظرفیت های پشت صحنه خود استفاده کردند، خوشحال می شویم بشنویم.

شهید سلیمانی برای انجام وظیفه منتظر پول و امکانات نمی ماند/ اساس پایداری و امتداد هر حرکتی از نگاه حاج قاسم عمق اجتماعی بود

قالیباف: شهید سلیمانی دو ویژگی داشت. یکی اینکه واقعا هر زمان با صحبت در هر سطح و جلسه ای از شورای عالی امنیت ملی تا جلسه با سران قوا به صورت جمعی یا جداگانه و چه در مجموعه نیروهای مسلح و جاهایی که تصمیم گیری و تصمیم سازی می شد، همه جا نظر داشت اما انصافا هر کجا احساس می کرد که باید از نظر خود عدول کند و یا منطق قوی تری را می دید، پذیرش را حتما داشت اما آنجایی که منطق قوی تر نمی دید، در مقابل این منطق محکم می ایستاد و حتی اگر فردی که سر موضوعی بحث می کند یکی از رؤسای قوا باشد و نظرش این باشد که کاری را انجام نمی دهد، آقای سلیمانی کوتاه نمی آمد.

پشت سر آنها حرف نمی زد و در چشم آنها نگاه می کرد و می گفت این کار را می خواهم و دلیلش هم این است. یعنی می ایستاد و اقدام می کرد و این را هم بگویم با همان فرهنگ دوران دفاع مقدس و باورهایی که داشت هیچ گاه کمبودها او را از وظیفه اش باز نداشت. این مهم است. یعنی می گفت من این امکانات را می خواهم که این کار را انجام دهم. یک وقتی ممکن بود تنها ۳۰ درصد امکانات فراهم شود اما او به وظیفه ای که باید عمل می کرد، عمل می کرد. این اعتقاد به سنت الهی «کم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کثِیرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ» را داشت ولی همه تلاش خود را می کرد. این نبود که بگوید پول بدهید تا کار کنم. او به وظیفه خود نگاه می کرد و واقعا این مدیریت، این نگاه و این باور بود که شهید سلیمانی را شهید سلیمانی کرد.

قدرت جمهوری اسلامی به میزان عشق مردم به ایران، اسلام و انقلاب است نه موشک و ماهواره

همانطور که شهید سلیمانی یک نگاه استراتژیک و راهبردی به بیرون داشت و امنیت ملی، منافع ملی و امنیت مسلمانان را بنا به کار و مأموریت خود مد نظر داشت، از آن سو در حوزه داخلی هم ببینید امتداد او را در عمق اجتماعی ما می دید. می دید که اساس آن حرکت ها زمانی پایدار است که ما در داخل کشور این وحدت، انسجام و عمق اجتماعی را داشته باشیم. من هم بارها گفته ام که ما هر چقدر موشک نقطه زن داشته باشیم و ماهواره در مدار قرار دهیم، برای ما قدرت آور نیست.

قدرت جمهوری اسلامی و باورهای ما این است که مردم ما در قلب خود به یکدیگر، به ایران، به اسلام و به انقلاب عشق بورزند و میزان قدرت ما به این بستگی دارد که شهید سلیمانی این را خوب درک کرده بود لذا هم در عمق اجتماعی در داخل این تلاش را می کرد. با توجه به اینکه عمدتا حوزه مأموریتش را باید با نگاهی راهبردی بیرون پیش می برد اما چون می دانست لازمه قدرت در آنجا، عمق اجتماعی در داخل و انسجام داخلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha