پیشروی رنگ زرد در نقشه کرونایی گیلان؛ توصیه‌ها را جدی بگیرید

رشت - ایرنا- پیش‌روی رنگ زرد و عقب‌نشینی رنگ آبی در نقشه کرونایی گیلان بار دیگر هشداری جدی برای بروز موج دیگری از کروناست، موضوع مهمی که کارشناسان بهداشتی و متخصصان بیماری‌های عفونی استان با توجه به مشاهده زیرسویه جدید اُمیکرون در کشور بر رعایت بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی تاکید دارند.

کووید ۱۹ با رُخ‌نمایی خود از نزدیک به سه سال گذشته تاکنون در هفت موج، بسیاری از هموطنان را مبتلا کرد و جان تعدادی را هم گرفت، اکنون نیز در آستانه تولد سه سالگی این بیماری، شاهد مشاهده زیرسویه جدید اُمیکرون هستیم که این مهم وظیفه اجتماعی ما را در رعایت توصیه‌های بهداشتی بر بستر تجربیات گذشته بیشتر می‌کند.

اگر چه بیماری کووید ۱۹ از چند ماه گذشته با گذر از موج هفتم در استان گیلان هم به مانند کشور فروکش کرد و تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا به زیر ۲۰ و آمار فوتی‌ها به صفر رسیده بود، اما طی یک هفته اخیر شاهد افزایش و روند اوج گیری البته آرام این بیماری هستیم که این مهم بار دیگر زنگ هشداری برای بروز موج دیگری از این بیماری است.

گسترش رنگ زرد "شهرهای نسبتا پرخطر" در نقشه کرونایی گیلان و عقب‌نشینی شهرستان‌های آبی "شهرهای عادی" نگرانی را بابت موج جدید کووید ۱۹ بیشتر کرده‌است، تجربه موج های گذشته این بیماری نیز نشان داد که چگونه با افزایش آرام مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان‌ها نقشه سراسر آبی استان نارنجی و قرمز شد.

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد شهرستان‌ها با رنگ‌بندی زرد در گیلان از ۲ به چهار مورد افزایش یافته و شفت و سیاهکل هم از وضعیت آبی کرونایی خارج شده و به جمع دو شهرستان املش و رودبار که در نقشه کرونایی استان زرد بودند پیوسته اند.

رنگ آبی نیز در نقشه کرونایی استان گیلان عقب‌نشینی کرد و از ۱۵ به ۱۳ شهرستان کاهش یافت و به این ترتیب آستارا، آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، رشت، خمام، رضوانشهر، رودسر، صومعه‌سرا، تالش، فومن، لاهیجان، لنگرود و ماسال در نقشه کرونایی استان آبی هستند.

متخصصان بیماری‌های عفونی و کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، راهکارهای پیشگیری از انتشار زیرسویه‌های جدید اُمیکرون را رعایت بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی می‌دانند و از مردم می‌خواهند که دستورالعمل ها را رها کنند.

تجربه موج های گذشته کرونا نیز نشان داده که هر چه مردم توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار این ویروس را بیشتر رعایت کنند کرونا ضعیف و هر زمان در مراعات پروتکل ها غفلت شود، بیماری افزایش می یابد.

تا دیرنشده هر یک از خود شروع کنیم

متخصصان جدیت مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه در ممانعت از همه گیری موج جدید این بیماری بسیار موثر می دانند و از مردم می‌خواهند که تا دیرنشده این دستورالعملها را به کار بندند.

متخصص بیماری‌های عفونی گیلان در این رابطه گفت: با گذشت نزدیک سه سال از شیوع ویروس کرونا و بروز موج‌های متعدد این بیماری، مردم با شیوه‌های پیشگیری که نقش مهمی در کاهش ابتلا و انتشار آن دارد، آشنا هستند اما نکته مهم آن است که رعایت توصیه‌ها کمرنگ شده‌است.

دکتر توفیق یعقوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهمترین راه انتقال کووید ۱۹ از طریق قطرات تنفسی آلوده از راه سرفه، عطسه و صحبت‌کردن در فاصله یک و ۲ متری است از این‌رو استفاده از ماسک نقش مهمی برای پیشگیری از بیماری دارد.

وی دست دادن و روبوسی را از دیگر راه‌های انتقال ویروس کرونا توسط فرد آلوده عنوان و ذکر کرد: با شیوع ویروس، مردم توصیه بهداشتی مهم، عدم دست دادن و روبوسی را بسیار خوب رعایت می‌کردند اما با فروکش کردن موج هفتم متاسفانه به این ۲ دستورالعمل مهم بی‌توجهی می‌شود که جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به رفتار بیماری کووید ۱۹ طی موج‌های گذشته خاطر نشان کرد: باید با رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به شرایط اپیدمی موج‌های گذشته روبرو نشویم.

وی تزریق واکسن را از دیگر راه‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: با توجه به مشاهده زیرسویه امیکرون در کشور باید سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ریوی و بیماران تحت شیمی درمانی واکسن کرونا را تزریق کنند.

دکتر توفیقی در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی اظهار کرد: معمولا زمانی که یک سویه آغاز می‌شود، مدتی برای اوج گیری طول می‌کشد از این‌رو هم اکنون تا دیرنشده باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

۳۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند

بستری‌های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ آرام رو به بالا است، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بودند اما امروز "شنبه" به ۳۵ نفر رسیده‌است.

دکتر فردین مهرابیان با بیان اینکه از مجموع بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان ۶ نفر بدحال هستند، اظهار کرد: هنوز سویه جدید کرونا در گیلان مشاهده نشده‌است.

وی با تاکید بر رعایت بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا خاطر نشان کرد: با توجه به مشاهده زیرسویه اُمیکرون در کشور، مشخص نیست که موج جدید این بیماری چه زمانی در گیلان اتفاق بیفتد بنابراین مردم از هم‌اکنون باید توصیه‌ها را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با اشاره به اهمیت تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان کرد: همه مراکز خدمات سلامت جامع شهری و روستایی آماده تزریق واکسن است.

گیلان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha