گزارش سازمان های جهانی از گرانی مواد غذایی؛ تهدید امنیت غذایی کشورهای فقیر

تهران – ایرنا – نهادهای بین المللی در حالی اعلام کرده‌اند، قیمت جهانی مواد غذایی در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته که فائو نیز هشدار داده که افزایش قیمت مواد غذایی، امنیت غذایی جهان را به ویژه در کشورهای فقیر تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت انرژی و کود ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱۴.۳ درصد افزایش یافت.

شاخص های فرعی فائو نشان می دهد که قیمت غلات در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۷.۹ درصد، قیمت روغن نباتی ۱۳.۹ درصد، قیمت لبنیات ۱۹.۶ درصد، قیمت گوشت ۱۰.۴ درصد و قیمت شکر ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در دسامبر ۲۰۲۲، شاخص قیمت مواد غذایی فائو ۱.۹ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و نهمین کاهش ماهانه متوالی خود را به ثبت رساند. یا این وجود شاخص مذکور در ماه های اول سال به قدری افزایش یافته بود که میانگین سال ۲۰۲۲ را بسیار بالاتر از رقم مشابه سال ۲۰۲۱ به پایان رساند.

فائو بارها هشدار داده که افزایش قیمت مواد غذایی امنیت غذایی جهان را به ویژه در کشورهای فقیر تهدید می کند.

گزارش سازمان های جهانی از گرانی مواد غذایی؛ تهدید امنیت غذایی کشورهای فقیر

کاهش اندک نرخ تورم و تداوم گرانی مواد غذایی در اروپا

دفتر آمار اتحادیه اروپا نیز روز گذشته اعلام کرد که تورم سالانه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ در ۱۹ کشور حوزه یورو ۹.۲ درصد افزایش یافت. نرخ تورم در نوامبر ۱۰.۱ درصد و در اکتبر رکورد افزایش ۱۰.۶ درصد را ثبت کرد.

در حالی که نرخ تورم حوزه انرژی در مقایسه با ۳۴.۹ درصد نوامبر، به ۲۵.۷ درصد در دسامبر کاهش یافت، تورم مواد غذایی، الکل و دخانیات در مقایسه با ۱۳.۶ درصد ماه قبل به ۱۳.۸ درصد افزایش یافت. تورم خدمات نیز از ۴.۲ درصد به ۴.۴ درصد رسید.

این داده‌ها احتمالا بانک مرکزی اروپا را تشویق می‌کند تا به سیاست خود در افزایش هزینه‌ استقراض پایبند بماند. بانک مرکزی که سال گذشته میلادی به شدت نرخ بهره را افزایش داده بود، اعلام کرده که چنین خط مشی ای را در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داد.

بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم را نزدیک به ۲ درصد حفظ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha