۱۸ دی ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84991249
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

صرفه‌جویی ،تاکیدی محوری برگذر زمستانی گیلانیان

رشت - ایرنا - آماده‌باش اکیپ‌های یاریگر در گیلان با اعلام ورود توده هوای سرد، بحران انرژی را ملموس‌تر کرده از این‌رو صرفه‌جویی نه تنها برای گذر از پیک زمستانی بلکه بدلیل فرم دادن به زندگی برای زیست بهتر، نمادی از فرهنگ است که همواره بعنوان راهکاری گرمابخش برای عبور از بحران‌های انرژی مورد تاکید است.

به گزارش ایرنا، اگرچه هشدار بحران انرژی دیر زمانیست که در چشم‌انداز زمستانی، دلواپسی جهانی بوجود آورده اما در کنار این بحران، آلودگی هوا، کمبود آب و مهاجرت‌های زیست محیطی، جنگل زدایی، فرسایش خاک، گسترش بیابان، افزایش دفعات و شدت رویدادهای آب و هوایی شدید مصائب ناپیدایی در کشور نیست و از بداتفاق این مفاهیم ناامیدکننده اگر چاره نشوند نه تنها دامنگیر نسل فعلی بلکه آیندگان خواهند شد.
گیلان همه ساله بدلیل انواع اقلیمش در گذران روزهای داغ و سرد شرایط سختی را طی می کند اما امسال در تجربه‌ای موفق و به تلاش و تعامل مردم، تابستان داغ بدون خاموشی و بحران سپری شد و اینک با فرا رسیدن فصل سرد متولیان دستگاه‌های اجرایی در بخش انرژی بار دیگر بر نهادینه ساختن فرهنگ صرفه جویی برای گذر از روزهای سخت هشدار می دهند.
منطقه هشت انتقال گاز که در تبریز مستقر است از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ واحد تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و بخشی از استان های زنجان، کردستان، گیلان و پایانه صادراتی انتقال می دهد لذا استاندار گیلان از مردم خواست همانطور که نجیبانه در تابستان همراهی کردند و مصرف برق مدیریت شد اینک در فصل سرد از سوی شعله های گاز بکاهند تا چرخه صنعت و خانوار از مدار خارج نشود.
اسدالله عباسی روز نخست زمستان را بر اساس گزارش مدیرعامل شرکت گاز استان افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز را تعطیل اعلام کرد و با بیان اینکه مصرف خانگی بالاست و برخی از ادارات نیز مدیرت مصرف گاز ندارند، اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۰۰ خانوار بدمصرف گاز شناسایی شده که اینها باعث تعطیلی کارخانجات و خارج شدن تولید از چرخه فعالیت می شود لذا همانطور که در تابستان با تشکیل قرارگاه جهادی مشکل برق مدیریت شد، برای فصل سرد سال نیز قرارگاه جهادی برق و گاز تشکیل دادیم.
استاندار گیلان از مردم خواست ۱۰ درصد مصرف را کاهش دهند و ادارات، سازمان ها و نهادها موتورخانه ها را خاموش کنند تا مصرف خانوار و صنعت دچار مشکل نشود.
وی صرفه جویی را بن مایه سبک زندگی دانست و از مردم خواست چون همیشه در بهینه سازی مصرف انرژی سرآمد باشند.


۳۰۶ اکیپ برق در آماده باش

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از آماده باش کارکنان و اکیپ های عملیاتی این شرکت باتوجه به هشدار سازمان هواشناسی درخصوص موج جدید بارش ها و کاهش محسوس دما و احتمال وقوع بحران خبر داد.
محمدتقی مهدی زاده عنوان کرد: درحال حاضر ضمن تشکیل جلسه با اعضای کمیته بحران شرکت و هماهنگی لازم با سازمانها و ادارات مربوطه بیش از ۳۰۶ اکیپ عملیاتی با تجهیزات و امکانات لازم برای واکنش سریع در صورت وقوع ناپایداری شبکه‌های برق آماده خدمت رسانی به هم استانی ها می باشند.
مهدی زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش ناپایداری‌ها افزود: با توجه به گستردگی شبکه فشار ضعیف و متوسط در استان از ابتدای سالجاری تا کنون با اجرای ۲ طرح بزرگ جهادی تاب آوری و جایگزینی شبکه‌های فرسوده به کابل خودنگهدار با شناسایی و رفع عیب نقاط قابل بهبود و حادثه‌خیز شبکه اجرایی شده است تا در زمان بحران شاهد کمترین میزان ناپایداری در شبکه‌های توزیع برق باشیم.
وی درپایان یادآورشد: راحت‌ترین و سریعترین راه برای اعلام خاموشی‌ها و مشکلات در حوزه برق، دانلود و نصب اپلیکیشن برق من است که از طریق سایت این شرکت به آدرس www.gilanpdc.ir و یا کافه بازار قابل دسترس است.

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان بمنظور اهمیت مدیریت صحیح انرژی برای گذر از فصل سرد در نشستی که با حضور عیسی جمال نیکویی مدیرعامل شرکت گاز استان، مازیار علیپور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان وضعیت مصرف آب، برق و گاز برگزار شد، بیان کرد: گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۱ منوط به تلاش، همدلی و همگرایی تمامی مشترکین در کل استان بوده است.

 وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تجربه این وفاق ارزشمند بتوانیم در حل مشکلات صنعت برق گیلان و جلب رضایت مردم، موفق و سربلند باشیم و زمستان پیش رو با کمترین مشکل سپری کنیم.
مهدی زاده افزود: سیاست های مدیریت مصرف و پیک سایی (اقداماتی که برای تغییر الگوی مصرف برق به منظور بهبود قابلیت اطمینان شبکه و جلوگیری از جهش قیمت‌ها، به خصوص در ساعات اوج مصرف بار شبکه اجرا می‌شوند) باید بصورت مداوم و با جدیت در سطح شرکت پیگیری شود تا با کمترین مشکل زمستان و فصل سرد پیش رو را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: هموطنان با اقداماتی ساده مانند خاموش کردن لامپ‌های اضافی در منازل و ادارات و کاهش جزیی شعله بخاری و یا کاستن یک درجه دمای محیط، می‌توانند تا ۱۰ درصد مصرف گاز کشور را کاهش دهند که در این صورت با همکاری مردم مشکلی در تامین گاز و برق کشور در روزهای سرد سال به وجود نخواهد آمد.

نیروگاه های حرارتی برای تولید انرژی برق، نیاز مبرمی به انرژی گاز دارند

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان نیز با اعلام اینکه نیروگاه های حرارتی برای تولید برق، نیاز مبرمی به انرژی گاز دارند، گفت: بسیاری از نیروگاه‌های حرارتی کشور گازسوز بوده و در صورتی که در تامین سوخت گاز نیروگاه مشکلی پیش آید، بطور حتم در تامین برق هم مشکل خواهیم داشت.
بهمن داراب زاده افزود: در فصل سرما که با مصرف بالای گاز توسط مشترکان خانگی مواجه می شویم به علت ارتباط تنگاتنگی که بین این دو انرژی وجود دارد، در تامین گاز نیروگاه ها و صنایع خلل وارد می شود و می تواند چالش هایی را در تامین برق به وجود آورد.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: با مصرف بهینه تواَمان گاز و برق می توان این مشکل را حل کرد تا انرژی های برق و گاز به اندازه کافی در اختیار همه مشترکان قرار گیرد.
داراب زاده گفت: در صورتی که استفاده بهینه از انرژی گاز رعایت نشود، نیروگاه ها به استفاده از سوخت دوم خود یعنی گازوئیل برای تولید برق اقدام خواهند کرد که این امر می تواند به آلودگی بالای محیط زیست منجر شود.

نیروهای شرکت گاز گیلان در آماده باش

مدیرعامل شرکت گاز گیلان از آمادگی کامل نیروهای این شرکت برای خدمت رسانی به مردم و مشترکین گاز طبیعی خبر داد.
عیسی جمال نیکویی با تاکید بر اینکه همه تمهیدات مورد نیاز برای مواجهه با افت فشار گاز اندیشیده شده است و کارکنان این شرکت در آمادگی کامل برای مقابله با بحران احتمالی قرار دارند، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده مانور قطع گاز نانوایی ها و استفاده از سوخت جایگزین در شهرستان های استان در حال انجام است.
جمال نیکویی ضمن قدردانی از اقشار مختلف در صرفه جویی مصرف گاز از رسانه ها خواست در زمینه اشاعه فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گاز بیش از همیشه اهتمام داشته باشند و ادامه داد: در تلاشیم تا از ظرفیت شهرداری ها نیز برای تبلیغات محیطی استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت گاز گیلان تاکید کرد: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنان در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر شود به ازای کاهش هر یک واحد درصد مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه جویی می شوند.
مشترکان خانگی به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه جویی معادل ۳ واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها اعمال می شود.
جمال نیکویی با بیان اینکه با سرد شدن هوا روند صعودی مصرف شروع شده است از مردم خواست: دمای خانه های خود را در سطح ۲۱ درجه سانتیگراد نگه دارند و در صورت یک درجه صرفه جویی مشترکان خانگی ۶درصد به بهره مندی صنایع از سوخت گاز افزوده می شود.


اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی کشور

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی کشور با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف تاکنون جریان گاز بیش از ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی اخطارهای صادرشده قطع شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن ایام سرد سال و لزوم صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گازطبیعی، شرکت‌های گاز استانی از ابتدای آذرماه، اقدام به پایش مصرف تمامی سازمان‌ها، ادارات و مراکز دولتی، عمومی و.. کرده است.

بر این اساس، از حدود بیش از ۷۲ هزار پایش انجام‌شده تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ مورد اخطار قطع گاز، ۸۴۱ مورد قطعی گاز و ۸۰۲ سازمان از ورود به داخل سازمان، ممانعت به عمل آورده‌اند که در صورت ادامه این روند، ضمن برخورد با دستگاه مورد نظر، اسامی این دستگاه‌ها نیز اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: طرح مذکور در راستای اجرایی کردن بخش‌نامه صادره از سوی نهادهای حاکمیتی بالادست، وزارت نفت و نیز دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز ایران صورت پذیرفته است.
رحمانی با اشاره به انجام بازدیدهای ادواری توسط تیم‌های کارشناسی شرکت ملی گاز ایران از رعایت دمای ۲۱-۱۸ درجه در فضای داخلی و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی و سرپوشیده نام برد که درفرآیند بازدیدها مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد.
اگرچه هشدار بحران انرژی دیر زمانیست که در چشم انداز زمستانی، دلواپسی جهانی بوجود آورده است اما با اعلام ورود توده هوای سرد، آماده باش اکیپ های یاری‌گر در گیلان بحران انرژی را ملموس تر کرده است؛ لذا صرفه جویی نه تنها برای گذر از پیک زمستانی، بلکه بدلیل فرم دادن به زندگی برای زیست بهتر، نمادی از فرهنگ است که همواره بعنوان راهکاری گرمابخش برای گذر از بحران های انرژی مورد تاکید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha