بهره برداری از ۵ مرکز توانمندسازی و ۴۰۰ معبر بهسازی شده بافت فرسوده در پایتخت

تهران - ایرنا - پنج مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و همچنین بهسازی و نوسازی ۴۰۰ معبر بافت فرسوده در پایتخت همزمان با بیستمین شنبه امید و افتخار بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنج مرکز توانمندسازی کوثر روز شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ و در بیستمین شنبه امید و افتخار، در مناطق ۴، ۸، ۱۰، ۱۳ و ۱۷ با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه این مراکز توانمندسازی گفت: این مراکز برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار ایجاد شده و وظیفه داشتیم این مراکز را بهینه کنیم که درسال گذشته حدود ۶۰ مرکز کوثر در تهران داشتیم که ۵۰ مورد آن فعال بود و الان تعداد این مراکز به ۸۰ مرکز رسیده است.

مریم اردبیلی افزود: کاری که در این مدت برای توسعه کمی آن انجام شده این است که یک بار مجموعه ها را بازنگری کردیم، چرا که به اکثر این بانوان حقوق زیر قانون کار تعلق می گرفت و یا بیمه نمی شدند که این رویه اصلاح و یا تغییر پیمانکار اتفاق افتاد و الان حداقل کف حقوق قانون کار در آن اجرا می شود و تعداد ظرفیت های شغلی نیز افزایش پیدا کرده است؛ تا آذر سال گذشته ۷۵۰ نفر در این مراکز مشغول به کار بودند و امسال این ظرفیت به ۱۴۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است و امیدواریم تا پایان سال تمام ظرفیت های این مراکز کامل شود. ‌

وی با بیان اینکه تلاش کردیم صنایع پوشاک و خرده کسب و کارهای مرتبط با آن در کنار خطوط تولیدی به سمت موضوع دانش بنیان تغییر جهت پیدا کنند، گفت: همچنین تصمیم گرفته شد افرادی که در زندان بودند به شرط اشتغال در کنار خانه و خانواده خود باشند، به شرطی که اشتغال‌شان در مرکز تایید شود و این شرایط را برای برخی از آنها ایجاد کردیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه بانوان سرپرست خانوار در تهران برای ما یک گروه ارزشمند و ویژه هستند، ادامه داد: این افراد با همت، عزت و غیرت خودشان چرخهای معیشتی یک خانواده را می چرخانند و هم به شهر ما خدمت می کنند و در تولید ملی ما نیز نقش ویژه ای دارند؛ بنابراین خدماتی برای فرزندان آنها نیز داریم و درباره فضای مهارت آموزی و ایجاد فضای شغلی و تحصیلی آنها نیز خدماتی ارائه خواهیم داد.

همچنین معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری تهران در خصوص افتتاح این مراکز گفت: با توجه‌ به موارد احصا شده نیاز است تا برای زنان سرپرست‌خانوار ۵۰۰ شغل در مراکز کوثر ایجاد شود که با حمایت شهرداری تهران، این فرصت‌های شغلی در مراکز کوثر جدید تا پایان سال ایجاد می‌شود.

به گفته فاطمه یازرلو، برخی از مراکز کوثر بدلیل عدم‌بهره‌برداری درست تعطیل شده بودند که در دوره جدید با واگذاری آنها به بهره‌برداران جدید دوباره فعال می‌شوند.

وی تاکید کرد: در واقع این مراکز، مکان‌های امنی است که زنان سرپرست‌خانوار می‌توانند مهارت‌هایی چون خیاطی، عروسک‌سازی، آشپزی، کفاشی، مونتاژ قطعات الکترونیک و تولید کالای خواب را بیاموزند و کسب‌ و کاری راه‌اندازی کرده و امرار معاش کنند.

شهرداری به وظیفه خود در توانمندسازی زنان عمل کرده است
همچنین ریس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاح مراکز توانمندسازی کوثر گفت: شهرداری تهران در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقداماتی انجام داده است اما نیاز است که دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم به این موضوع ورود پیدا کنند.

مهدی چمران با بیان اینکه تعداد این افراد زیاد و توان شهرداری محدود است، گفت: این اقدامات در حدی است که زنان بتوانند زندگی خودشان را در حد معمول بگذرانند.

وی با اشاره به بهسازی ۴۰۰ معبر در بافت های فرسوده پایتخت نیز گفت: امیدواریم شاهد به نتیجه رسیدن طرح خط راه آهن در منطقه ۱۷ باشیم تا شهروندان از شرایطی که مدت‌ها تحمل کردند زودتر رهایی یابند.

اجرای باغ راه فاطمه زهرا (س) کلید خورد

 شهردار تهران نیز در این مراسم از آغاز عملیات باغ راه حضرت فاطمه (س) پس از ۱۵ سال خبر داد و گفت: مناقصه بخش رویی طرح باغ راه حضرت فاطمه (س) که فضای هفت کیلومتر از مسیر راه آهن تهران-تبریز است و به زیرزمین منتقل شده، بعد از ۱۵ سال انجام شده و به زودی اجرای ۱.۵ کیلومتر آن صورت می گیرد که امیدوارم این اقدام سبب شود به سرعت این مجموعه را تکمیل و به عنوان قطب گردشگری در مناطق ۱۷ و ۱۸ معرفی کنیم.

علیرضا زاکانی اظهار کرد: منطقه ۱۷ که بیشترین شهید را در مقیاس خودش تقدیم کرده از یک فرسودگی و ندیده شدن رنج می برد، بر همین اساس از سال ۹۶ تا نیمه سال گذشته ۳۵ هزار تن آسفالت در معابر بزرگ مقیاس منطقه برای ترمیم و نوسازی شکل گرفت و در دوره جدید ۴۲ هزار تن در معابر کوچک مقیاس آسفالت ریخته شد.

وی با بیان اینکه از چندی قبل مسیری نو و جذاب را در تهران تحت نام «من شهردارم» شروع کردیم، گفت: بر این اساس ۲ هزار طرح با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امکانات را در دستور کار قرار دادیم.

همچنین شهردار تهران در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: تا پایان آذرماه امسال به اندازه کل سال قبل آسفالت در پایتخت مصرف شده و از ۶۰۰ هزار تن عبور کردیم.

وی تاکید کرد: ما علاوه بر راه اندازی کارخانه آسفالت، به دنبال نوسازی ۲ کارخانه قدیمی نیز هستیم تا بتوانیم خدمت شایسته ای به مردم ارائه دهیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: امروز به واسطه آلودگی هوا کارخانه های آسفالت تعطیل هستند تا از شرایط اضطراری عبور کنیم و بتوانیم فعالیت خود را از سر بگیریم.

وی با اشاره به بازپس گیری املاک شهرداری تهران گفت: ما لیست این املاک را تهیه کردیم و گفتیم هیچ کسی نباید ملکی را در تصاحب خود داشته باشد. من فکر نکردم که این ملک دست چه کسی است و یک قاعده را دنبال کردم و این قاعده برای مردم مهمتر است تا اینکه اسامی را بگویم. 

وی ادامه داد: تمام این املاک در سامانه شفافیت ثبت شدند اما دنبال چیزی نباشید که حاصلی برای مردم ندارد. آنچه مهم است که حق آنها را بگیرم و به آنها اختصاص دهم ممکن است در یکی از اسامی اشتباه کنم در حالیکه حق ندارم آبروی کسی را ببرم. 

شهردار تهران با بیان اینکه لیست اموال بازپس گیری شده را در اختیار رسانه ها قرار خواهم داد، گفت: این املاک از مواردی است که می گفتند امکان ندارد آنها را پس بگیرید.

بهسازی و نوسازی ۲۰۸ معبر در منطقه ۱۷ تهران
همچنین شهردار منطقه ۱۷ تهران گفت: مرمت و بهسازی ۲۰۸ کوچه و خیابان تکمیل شده که ۱۶۶ کوچه و معبر در بافت فرسوده قرار دارد؛ در مجموع به صورت ریالی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد دقیق‌ پروژه‌های افتتاحی امروز به جز مرکز توانمندسازی برادران حسنی (کوثر) است.

غلامرضا شنگی در این مراسم در خصوص مرکز توانمندسازی برادران حسنی ویژه زنان سرپرست خانوار نیز گفت: فضایی که برای مرکز توانمندسازی برادران حسنی در نظر گرفته شده، ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیر بنا با ظرفیت اشتغال ۲۰۰ زن است، این ظرفیت در ماه‌های آینده با مهارت آموزی تکمیل و افزایش خواهد یافت.

شهردار منطقه ۱۷ در خصوص بهسازی و نوسازی معابر این منطقه گفت: این اقدام بر اساس ۱۲ سیاست کلان و ۹۰ کلان طرح ابلاغی انجام شده است، مرمت و بهسازی ۲۰۸ کوچه و خیابان تکمیل شده که ۱۶۶ کوچه و معبر در بافت فرسوده قرار دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۸ هزار و ۱۳۱ تن آسفالت در معابر منطقه ۱۷ پخش و توزیع شد، گفت: همزمان با این اقدام جمع آوری انهار قدیمی و اجرای کانال کتابی در دستور کار قرار گرفت همچنین ۹ هزار و ۳۹۰ متر از انهار قدیمی جمع آوری شده و زیرسازی لوله‌ها به صورت کامل تعویض شده است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha