۳۲ تن نهاده آبزیان برای دزفول دریافت شد

دزفول-ایرنا- رییس اداره شیلات شهرستان دزفول گفت: ۳۲ تن نهاده آبزیان (کنجاله سویا) از ابتدای امسال تاکنون از طریق سامانه بازارگاه توسط کارخانجات خوراک آبزیان دزفول دریافت شد.

بهروز قوامی‌فر روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ مجموعه خوراک آبزیان هرکدام با ظرفیت ۱۰ هزار تن طی سه سال اخیر در شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول افتتاح شده که در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: حدود هشت متقاصی جدید برای تولید خوراک آبزیان در دزفول داریم که از این تعداد سه نفر موفق به دریافت پروانه تاسیس شدند و یک مجموعه با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در شهرک صنعتی شماره ۲ آماده شروع به کار است.
تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در دزفول
رییس اداره شیلات شهرستان دزفول گفت: سه میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از ابتدای امسال تاکنون در شرکت آبزی دزفول تولید شده است.
قوامی‌فر بیان کرد: سطح مفید آبزی پروری در دزفول ۲۹۲ هکتار است که اغلب به صورت سنتی و استخرهای خاکی در بخش چغامیش فعال هستند.
وی افزود: ۶ مزرعه آبزی پروری در حوزه پرورش ماهیان گرمابی و یک مزرعه خاویاری با پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع سطح مفید در دزفول وجود دارد که خاویار تولیدی به طور کامل صادر می‌شود.
تولید ۲۱ کیلوگرم خاویار در دزفول
رئیس اداره شیلات دزفول همچنین از تولید ۲۱ کیلوگرم خاویار و بیش از ۶.۴ تن گوشت خاویاری در سال گذشته خبر داد و گفت: وضعیت اقتصادی در به ثمررسیدن خاویار موثر است چراکه در صورت جوابگو نبودن هزینه‌ها گوشت خاویار به فروش می‌رسد.
وی افزود: در بخش سردابی نیز یک مزرعه با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع سطح مفید در دزفول وجود دارد که سال گذشته ۳۳ تن برداشت داشته و ظرفیت تولید آن ۱۰۰ تن است.
قوامی‌فر کاهش زمین و مصرف بهینه آب را از سیاست‌های شیلات دانست و اظهارکرد: ۲ واحد مزرعه پرورش ماهی به روش تلفیقی در اردوگاه شهید رجایی دزفول در حال فعالیت است که سال گذشته این ۲ واحد ۲۵ تن ماهی تولید کرده اند.
پرورش ماهی به روش متراکم و کشت تلفیقی در دزفول هشت متقاضی دارد
رییس اداره شیلات شهرستان دزفول بیان کرد: هشت متقاضی احداث پرورش ماهی به روش متراکم و کشت تلفیقی در دزفول داریم که در حال پیگیری و صدور مجوز هستند؛ یک واحد ۳۵ تنی پرورش متراکم نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در منطقه شوهان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه واحد پرورش زالو در دزفول پروانه تاسیس دریافت کرده و در حال احداث است، افزود: صدور پروانه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی توسط بخش خصوصی نیز با ظرفیت تولید ۲ میلیون قطعه در حال انجام مراحل اداری است.
قوامی‌فر ‌با اشاره به ظرفیت دزفول در تولید انواع آبزیان گفت: در مناطق مختلف، گونه‌های محدود آبزیان پرورش می‌یابند ولی ظرفیتی بالا و کلکسیونی از امکان پرورش آبزیان در دزفول وجود دارد.
وی استفاده بهینه از آب را ضروری دانست و افزود: می‌توان آبی که به روش غرقابی در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را برای پرورش ماهی استفاده و آب غنی از کود حاصل پرورش ماهی را روانه مزارع کشاورزی کرد.
رئیس شیلات دزفول بیان کرد: می‌توان با استفاده از سازه‌های پیش ساخته، بتنی و فایبرگلاس در روش متراکم، ۸۵ درصد آب تصفیه شده و با کیفیت بالا را دوباره به چرخه آبی بازگرداند.
خشکسالی، تولید آبزیان را در دزفول کاهش داد
قوامی‌فر به محدودیت های آبی و خشکسالی در حوزه شیلات نیز اشاره کرد و گفت: کاهش میزان آب بر اثر خشکسالی تاثیر زیادی بر میزان تولید آبزیان داشته است.
وی افزود: کاهش آب در حوزه منابع آبی داخلی منجر به صید ناخواسته اهالی مناطق مختلف و تلفات زیادی در این حوزه شده است.
رییس اداره شیلات شهرستان دزفول بیان کرد: باید دید مثبت تری به اعتباری که به بازسازی ذخایر آبی داده می شود مبذول و مستمر ترمیم شود تا ماهیان بومی و داشته های طبیعی منطقه حفظ شوند.
وی با اشاره به بازار محدود تولیدات شیلات گفت: رایزنان اقتصادی و سفیران کشورمان در کشورهای مختلف باید گزارش مدونی از اطلاعات اجتماعی، فرهنگی، علایق و استانداردها جمع آوری و شرایط رایزنی و تجارت را فراهم کنند تا شاهد رونق صادرات باشیم.
قوامی فر افزود: زمانی می‌توان به تولید امیدوار بود که بازار خوب و تنوع گونه تولید داشته باشیم؛ اگر تنوع گونه‌ای به وجود نیاید و ذائقه کشورهای مقصد دیده نشود به هیچ عنوان تولید، پایدار نیست و به توسعه آبزی پروری امیدوار نخواهیم بود.
وی با اشاره به رهاسازی بچه ماهی در آبهای شهرستان دزفول اظهار کرد: سال ۹۹ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی بومی در دریاچه سد دز و سال گذشته ۲۲۰ هزار بچه ماهی در سد علی کله رهاسازی شد که شامل ماهیان بومی عنزه، گطان و برزن بودند ولی امسال به علت نبود اعتبار و خشکسالی موفق به رهاسازی بچه ماهی نشدیم.
رئیس شیلات دزفول سرانه مصرف شیلات در استان خوزستان را ۱۸ کیلوگرم در سال اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف شیلات در جهان بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha