از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

تهران-ایرنا- تاکید ایروانی برواکنش شورای امنیت در برابر اتهامات بی‌اساس تل آویو به ایران، پاکستانی ها خریدار نفت روسیه زیرقیمت بازار، حمایت تسلیحاتی آمریکا و اروپا از کی یف و ممانعت آمریکا از هدایت جنگنده‌های اف-۳۵ توسط خلبان‌های صهیونیستی؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**اذعان بایدن: هیچ چیزی در دموکراسی ما تضمین نشده است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دو سال پس از حمله به کنگره در سالگرد این حمله و در حالیکه مجلس نمایندگان کشورش که اکنون در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، پس از چهار روز همچنان در انتخاب رئیس مجلس ناتوان مانده است، اذعان کرد: هیچ چیزی در مورد دموکراسی ما تضمین نشده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز جمعه ششم ژانویه به وقت محلی و در سالگرد حمله به کنگره این کشور توسط حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: ما به یک نقطه عطف در تاریخ آمریکا رسیده ایم و ۶ ژانویه یادآور این امر است که هیچ چیز در مورد دموکراسی ما تضمین شده نیست.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال اظهار کرد: با وجود اختلاف نظرها باید با یک صدا بگوییم که در آمریکا هیچ جایی برای تحریک یا خشونت سیاسی وجود ندارد.

بایدن ادامه داد: در این روز [در ۶ ژانویه] دموکراسی ما پابرجاست زیرا مردم آمریکا عقب نشینی نکردند. ما مردم آمریکا ایستادگی کردیم و پیروز شدیم.

بایدن خطاب به افرادی که آنها را قهرمان حفاظت از دموکراسی آمریکا خواند، گفت: تهدیدها، خشونت‌ها، بی رحمی اتفاقی که در [در ۶ ژانویه] رخ داد، همه واقعی هستند. آمریکا به شما مدیون است.

بایدن در این مراسم به کسانی که آنان را قهرمان حفاظت از دموکراسی آمریکا خواند، با اهدا نشان هایی قدردانی کرد.

در جریان حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و پس از اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پنج نفر کشته شدند و کنگره این کشور دچار هرج و مرج شد.

مهاجمان در این حمله، به هدف خود برای تصاحب نتایج کالج انتخاباتی یا به گروگان گرفتن هر یک از سیاستمداران ارشد ایالات متحده نرسیدند اما هرج و مرج سیاسی ناشی از آن همچنان در این کشور ادامه دارد.

برای بررسی حوادث این روز، کمیته ای با عنوان ششم ژانویه تشکیل شد که منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده برای بررسی و تحقیق در خصوص این حمله است.

این کمیته پس از ۱۸ ماه تحقیق و بررسی، گزارش کاملی در مورد تحقیقات خود درباره حمله به ساختمان کنگره را منتشر کرد و برغم تبرئه ترامپ توسط سنا در دادگاه فوریه ۲۰۲۱، این کمیته او را در این شورش مقصر دانست؛ شورشی که طی آن، هزاران نفر از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش برده و آنجا را غارت کردند.

https://irna.ir/xjLr۸m

**کاروان تجهیزات نظامی روسیه به بلاروس رسید

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که کاروان دیگری از تجهیزات نظامی روسیه روز جمعه به این کشور رسیده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع بلاروس جمعه شب با بیان این خبر اعلام کرد که ایجاد یک گروه نظامی منطقه‌ای میان بلاروس و روسیه در راستای تضمین امنیت نظامی ادامه دارد.

این وزارتخانه افزود: امروز یک کاروان دیگر از تجهیزات نظامی روسیه که بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد گروه نظامی منطقه‌ای است، به جمهوری بلاروس رسید.

وزارت دفاع بلاروس پنجشنبه گذشته گفت که ایجاد این گروه نظامی منطقه‌ای موجب تقویت امنیت و توان دفاعی دو کشور می‌شود.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در ماه اکتبر آغاز ایجاد گروه منطقه‌ای نظامیان با روسیه را اعلام کرد.

وی گفت که این تصمیم در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اتخاذ شده است.

به گفته وی، وخامت اوضاع در امتداد مرزهای غربی اتحادیه روسیه و بلاروس ایجاب کرده است که چنین گروهی ایجاد شود.

لوکاشنکو جمعه از یک پایگاه نظامی روسیه در بلاروس بازدید کرد. وی و یک مقام ارشد ارتش روسیه در این پایگاه نظامی درباره برگزاری رزمایش مشترک گفت‌وگو کردند.

بلاروس پیشتر ، روز پنجشنبه اعلام کرد که در چارچوب توافقنامه های نظامی مشترک، تجهیزات و تسلیحات بیشتری از روسیه خواهد خرید.

روسیه و بلاروس از لحاظ اقتصادی و نظامی متحد نزدیکی محسوب می‌شوند. کشورهای غربی ادعا می‌کنند که مسکو از بلاروس به عنوان پایگاهی برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند.

https://irna.ir/xjLr۸p

**مغرب برای افتتاح سفارت برای رژیم صهیونیستی شرط گذاشت / رسمیت حاکمیت رباط بر صحرای غربی

منابع صهیونیست به یک رسانه آمریکایی گفته‌اند که مغرب برای افتتاح سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی برای تل آویو شرط گذاشته است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

چهار مقام پیشین و فعلی صهیونیست به تارنمای خبری "آکسیوس" آمریکا گفته‌اند که در ماه‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف که مقامات اسرائیلی به دنبال ارتقای دفتر ارتباطی با مراکش بودند، دولت ‌مردان رباط گفته اند که شرط این کار این است که تل آویو حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

براساس گزارش این مقامات صهیونیست، اسرائیل تصمیم گرفته که وارد مسأله صحرای غربی نشود، چراکه وزارت امورخارجه این رژیم بر این باور است که شرط به رسمیت شناختن حاکمیت بر صحرای غربی نشانگر این است که رباط نمی خواهد سفارت در تل آویو افتتاح کند، چرا که به گفته این مقامات، حکومت محمد ششم زیر آماج انتقاد به علت توافق عادی سازی روابط با تل آویو قرار گرفته است.

مغرب به جای سفارت یک دفتر ارتباطی دیپلماتیک در اراضی اشغالی افتتاح کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مغرب حاکمیت این کشور بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

در آن زمان دیوان پادشاهی مغرب نیز با تأیید به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این کشور بر صحرای غربی توسط رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده یک کنسولگری در صحرای غربی و درچارچوب توافق با اسرائیل بازگشایی خواهد کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌است.

https://irna.ir/xjLr۸q

**ایروانی:شورای امنیت در برابر اتهامات بی‌اساس تل آویو به ایران و نقض قوانین بین المللی سکوت نکند

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت، اتهامات بی‌اساس سفیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

به دنبال تلاش نماینده رژیم صهیونیستی در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت برای انحراف موضوع جلسه از رسیدگی به بحرانی که این رژیم در هتک حرمت مسجد الاقصی ایجاد کرده است و درخواست از شورای امنیت برای بررسی اتهاماتی که او متوجه ایران می داند، سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ارسال نامه ای به رئیس شورای امنیت، اتهامات بی‌ پایه و اساس رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ارسال نامه ای به سفیر ژاپن که ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (ژانویه) برعهده دارد، با اشاره به نشست اضطراری این شورا در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین اتهامات بی اساس رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در این نامه تصریح کرد هدف از این اتهامات بی اساس، منحرف کردن توجه جامعه بین المللی از جنایات جاری و نقض جدی قوانین بین المللی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وقایع اخیر در هتک حرمت مسجد الاقصی تاکید کرد: مایه تاسف است که اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض جدی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی در اراضی اشغالی فلسطین، از جمله اقدامات توهین آمیز سیستماتیک و آشکار و هتک حرمت اماکن مقدس و شریف از سوی جامعه جهانی عواقبی در پی ندارد.

ایروانی با اشاره به حساسیت مسلمانان جهان به هر گونه هتک حرمت اماکن مقدس آنها، افزود: اگر جامعه بین‌الملل به‌ویژه شورای امنیت، در قبال تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی سکوت کند، این رژیم جرات پیدا می کند تا به جنایات و تجاوزات بیشتر ادامه دهد.

نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد ما از شورای امنیت می‌خواهیم که نقض‌ها و جنایات مداوم رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم و این رژیم بی‌قانون را وادار کند بشدت به قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد پایبند باشد.

نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی ۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۵ دی ماه ۱۴۰۱) در مقر این نهاد بین المللی تشکیل شد و همه اعضای این شورا، اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی را تحریک آمیز و نگران کننده خواندند اما سفیر این رژیم از تشکیل این جلسه خشمگین بود.

این نشست شورای امنیت سازمان ملل به درخواست مشترک فلسطین و اردن و با حمایت امارات متحده عربی و چین برگزار شد که علاوه بر ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت، صرفا نمایندگان اردن ، فلسطین و رژیم صهیونیستی در این نشست سخنرانی کردند.

گیلعاد اردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که از تشکیل نشست شورای امنیت خشمگین بود، از اینکه شورای امنیت یک نشست فوق العاده و اضطراری برای بحث درباره تعدی این رژیم به مسجد الاقصی گذاشته بود، برآشفته شده و مدعی شد نشست اضطراری شورای امنیت در مورد "بازدید یک وزیر اسرائیلی از یک مسجد در زمانی که خشونت و بدبختی زیادی در سراسر جهان رخ می دهد"، تشکیل شده است.

سفیر رژیم صهیونیستی که از پاسخ منطقی به واکنش ها و خشم جهانی درباره هتک حرمت به مسجد الاقصی همچون همیشه درمانده بود، ادعاها، اتهامات و زیاده گویی هایی همیشگی این رژیم درباره منطقه و ایران را تکرار کرد.

نماینده اردن در سازمان ملل در این نشست، سطوح متعدد نقض قوانین بین المللی را در "تعرض"مقام صهیونیستی در بیت المقدس یادآور شد و ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی را مبنی بر اینکه این تنها یک «بازدید» بوده است ، رد کرد و با حمایت از بیت المقدس و فضای عبادت مسلمانان از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

در پی این یاوه گویی ها سفیر رژیم صهیونیستی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نامه یاد شده را به رئیس دوره ای شورای امنیت نوشته است.

https://irna.ir/xjLr۸v

**ممانعت آمریکا از هدایت جنگنده‌های اف-۳۵ توسط خلبان‌های صهیونیستی

مقام‌های اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا به خلبان‌های اسرائیلی اجازه نمی دهد، جنگنده‌های اف-۳۵ را هدایت کنند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

نشریه جروزالم پست جمعه نوشت که این تصمیم شامل خلبان‌هایی می‌شود که دارای گذرنامه خارجی هستند.

این تصمیم به دلیل افزایش تمرکز آمریکا بر حفظ اطلاعات امنیتی و حفاظت از منافع این کشور اتخاذ شده است.

منابع آگاه گفتند که اسرائیل در پی این تصمیم آمریکا از مامور کردن خلبان‌هایش برای هدایت این جنگنده منصرف شده است.

اف-۳۵ که در اسرائیل جنگنده «آدیر» نامگذاری شده است، یک هواپیمای تک سرنشین با قابلیت انجام ماموریت‌های چندگانه است.

این جنگنده رادارگریز می‌تواند ماموریت‌های مختلفی از جمله جمع‌آوری اطلاعات یا عملیات‌های تهاجمی انجام دهد.

اسرائیل تاکنون ۵۰ فروند از این جنگنده خریداری کرده و قرار است در یک دهه آینده سه اسکادران از این هواپیماها را عملیاتی کند.

نگرانی آمریکا درباره نشت اطلاعات امنیتی از طریق خلبان‌های اسرائیلی در حالی است که مقام‌های ایالات متحده نسبت به استفاده ارتش صهیونیستی از خودروهای ساخت چین ابراز نگرانی کردند.

این خودروهای سیستم‌های مولتی‌مدیا یا چندرسانه‌ای پیشرفته دارند و آمریکا نگران است که با اتصال این تلفن های همراه افسران اسرائیلی به این سیستم‌ها اطلاعات آنها روی شبکه ابری نهادهای اطلاعاتی چین ذخیره شود.

https://irna.ir/xjLr۸y

**نخست وزیر تشکیلات خودگردان: تحریم اسرائیل مردم فلسطین را از ادامه مبارزه بازنخواهد داشت

"محمد اشتیه" فلسطین جمعه شب در واکنش به تحریم رژیم صهیونیستی علیه مقامات این تشکیلات گفت که این اقدام رژیم آپارتاید هرگز مانع نخواهد شد که مردم فلسطین دست از ادامه مبارزه خود بردارند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

اشتیه اظهار کرد: سرقت های مداوم سرمایه های مردم فلسطین از سوی اسرائیل هرگز موجب نخواهد شد که ما به مبارزه سیاسی و دیپلماتیک خود در محافل بین المللی برای ایفای حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و به مرکزیت قدس شریف و نیز بازگشت آوارگان فلسطینی به وطنشان براساس قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد ادامه ندهیم.

وی گفت: کشورهایی که یورش بن گویر به مسجد الاقصی را محکوم کردند، اظهارات دیپلماتیک را به سیاست‌های عملی تبدیل کنند تا هم مانعی برای این گونه جنایت‌ها و هتک حرمت‌ها و هم برای جلوگیری از تکرار نشدن این گونه حوادث، عاملان آن مجازات شوند.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه ای از تحریم علیه فلسطینی‌ها خبر داد.

براساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت که ۱۳۹ میلیون شکل (حدود ۳۹ میلیون دلار) را از اعتبارات تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کند که به گفته صهیونیست‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می شد.

رژیم صهیونیستی این اعتبار را قرار است به خانواده شهرک نشینان صهیونیست اختصاص دهد که در درگیری با جوانان فلسطینی کشته شدند.

توقف ساخت واحد مسکونی فلسطینی‌ها در منطقه جیم که ۶۰ درصد از مساحت کل کرانه باختری رود اردن را تشکیل می دهد، از دیگر تحریم‌های رژیم صهیونیستی است.

کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه اخیر خواستار تحریم علیه مسئولانی شده است که از دادگاه بین المللی لاهه خواسته اند که تعریفی درباره ماهیت اشغالگران ارائه دهد.

دولت افراطی نتانیاهو تاکید کرده است که مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تحریم و رفت و آمد آن ها محدود شود.

مجمع عمومی سازمان ملل روز شنبه گذشته قطعنامه ای علیه رژیم صهیونیستی را با ۸۷ رای موافق صادر کرد.

این مجمع با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین المللی درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، ۸۷ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲۶ کشور رای مخالف و ۵۳ کشور رای ممتنع دادند.

https://irna.ir/xjLr۸z

**نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برگزار می‌شود

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه روز دوشنبه به وقت محلی برگزار می شود تا پس از شش ماه، درباره وضعیت این گذرگاه برای ارسال کمک های فرامرزی بشردوستانه به شمال غرب سوریه تصمیم گیری کند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل از دبیرکل می خواهد که گزارش ویژه ای در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند. این گزارش باید شامل روندهای کلی مربوط به عملیات امن و بدون مانع سازمان ملل، پروژه های بازیابی اولیه، و اطلاعات دقیق در مورد کمک های بشردوستانه ارائه شده از طریق عملیات فرامرزی مرزی بشردوستانه سازمان ملل، از جمله شفافیت، سازوکار توزیع، تعداد ذینفعان، شرکای عملیاتی، مکان های تحویل کمک و حجم و ماهیت اقلام تحویل شده باشد.

قطعنامه همچنین تشکیل یک گفتگوی تعاملی غیررسمی شورای امنیت را به منظور بررسی و پیگیری منظم اجرای این قطعنامه، از جمله پیشرفت در پروژه‌های بازیابی اولیه، تشویق می‌کند که از طریق این سازوکار، شورا می‌تواند پیشرفت در اجرای مؤثر و متوازن قطعنامه را رصد کند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی گفت: هیچ جایگزینی برای راه حل کمک های فرامرزی در سوریه وجود ندارد. مجوز کمک فرامرزی برای ادامه عملیات های سازمان ملل در سوریه، بسیار حیاتی است.

دوجاریک پیش از این نیز خواستار تجدید عملیات کمک های فرامرزی به شمال غرب سوریه شده بود.

سخنگوی سازمان ملل می گوید موضع این سازمان در خصوص نیاز به ادامه کمک های فرامرزی به سوریه که بسیاری به آن وابسته هستند، تغییر نکرده است.

سخنگوی سازمان ملل معتقد است: می توانیم از همه گذرگاههای مرزی که در اختیار ما قرار داده شود، استفاده کنیم اما درحال حاضر تنها با یک گذرگاه مرزی موافقت شده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۱ تیرماه امسال پس از چند روز رایزنی، باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه از طریق ترکیه را به مدت شش ماه همانطور که روسیه پیشنهاد داده بود، تمدید کرد.

پیش نویس این قطعنامه از سوی نروژ و ایرلند ارائه شد که ماموریت سازمان ملل را برای ۶ ماه تمدید می کند و در صورت تایید از سوی شورای امنیت، این ماموریت می تواند ۶ ماه دیگر نیز تمدید شود.

در رای گیری انجام شده در شورای امنیت، ۱۲ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۳ کشور نیز رای ممتنع دادند اما هیچ کشوری به این قطعنامه رای مخالف نداد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به این قطعنامه رای ممتنع دادند زیرا این سه کشور خواهان تمدید یک ساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه بودند.

چند سالی است رای گیری بر سر گذرگاههای مرزی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، موضوعی بحث برانگیز شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در پی پایان یافتن مهلت بازبودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه در ۱۰ جولای ۲۰۲۲ /۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ نشستی فوق العاده در روز تعطیل عید قربان تشکیل داد اما قطعنامه پیشنهادی غربی و روسیه شد.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی نروژ و ایرلند برای تمدید باز بودن گذرگاه مرزی ترکیه و سوریه به مدت یکسال دیگر با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه شد که تصویب این پیش نویس نیاز به ۹ رای بدون وتوی اعضای دائم شورای امنیت داشت اما رای منفی روسیه موجب وتوی آن شد و چین نیز به آن رای ممتنع داد.

بلافاصله پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه به رای گذاشته شد که کشورهای غربی نیز در مقابله با اقدام مسکو، به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کرملین که مدت زمان باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه را به مدت شش ماه ارائه کرده بود، رای ندادند و آن را وتو کردند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه رای منفی دادند، ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت نیز رای ممتنع و فقط خود روسیه و نیز کشور چین بود که به آن رای مثبت دادند.

آمریکا، انگلیس و فرانسه معتقد بودند که شش ماه برای برنامه ریزی و فعالیت مؤثر گروه های امدادی در سوریه کافی نیست و این زمان باید یکساله باشد در حالیکه مسکو نظری مخالف داشت.

مسکو معتقد است سوریه زمانی حاکمیت خود را دوباره به دست خواهد آورد که هیچ تروریست آموزش دیده در غرب که به دنبال سرنگونی دولت قانونی این کشور است، در خاک آن حضور نداشته باشد.

روسیه می گوید، در این زمینه هیچ احترامی به حاکمیت سوریه گذاشته نمی شود و کشورهای غربی حاضر به توقف حمایت از تروریست های بین المللی که آنها را برای برکناری مقامات قانونی سوریه آموزش داده و تجهیز کرده اند، نمی شوند.

سوریه، موضع روسیه را در راستای تعهد کامل این کشور به اصل احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می داند.

https://irna.ir/xjLr۸G

**عباس: امیدوارم سازمان های بین المللی اظهارات خود را برای مقابله با اسرائیل عملی کنند

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جمعه شب با تمجید از مواضع اخیر کشورها و سازمان ها، پارلمان‌ها و نهادهای مسیحی و دانشگاه الازهر مصر در محکومیت یورش "ایتمار بن گویر" وزیر امنیت داخلی صهیونیست به مسجد الاقصی گفت: امیدوارم که اظهارات این نهادها جامه عمل بپوشد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

وی افزود: با جدیت کامل در برابر هتک حرمت خطرناک کابینه جدید و تندرو و گروه‌های شهرک نشین افراطی خواهیم ایستاد، خواه این مسأله در خصوص هتک حرمت آنان به مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی یا در زمینه تصویب قوانین نژادپرستانه باشد.

وی گفت که برنامه کابینه تندرو و جدید صهیونیست‌ها در تضاد با حقوق بین الملل و توافقنامه‌هاست.

عباس اظهار کرد: ملت فلسطین به استواری و ایستادگی برای دفاع از خاک و زمین آبا و اجدادی شان، میراث تمدنی و مقدسات اسلامی و مسیحی و در مقدمه آن مسجد مبارک مسجد الاقصی ، کلیسای "قیامت" و "المهد" و حرم ابراهیمی در الخلیل ادامه خواهند داد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه افر اطی نتانیاهو در سایه حمایت نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی روز سه شنبه به همراه شماری از صهیونیست ها به مسجد الاقصی یورش برد.

این اقدام بن گویر علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین واکنش کشورهای عربی و اسلامی از جمله ایران ، قطر، اردن، امارات، عربستان، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه را در پی داشته است.

کشورهای مذکور همچنین اقدام بن گویر را تحریک آمیز ارزیابی کردند.

پیش از این مصر و سازمان ملل متحد دوشنبه شب به رژیم صهیونیستی در خصوص هرگونه تعرّض بن گویر به مسجد الاقصی هشدار دادند.

جنبش حماس نیز در پیام خود به طرف‌های میانجی مصری و سازمان ملل متحد اعلام کرده است: اقدام بن گویر، انفجار خشم فلسطین را در پی خواهد داشت.

https://irna.ir/xjLr۸x

**کاخ سفید در واکنش به بحران سیاسی در کنگره: خطری ما را تهدید نمی‌کند

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به رغم ۱۳ بار شکست پی در پی کنگره آمریکا در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان این کشور، در واکنش به این بجران سیاسی مدعی شد که خطری ایالات متحده را تهدید نمی کند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

بحران سیاسی بر سر انتخاب رئیس مجلس نمایندگان جدید آمریکا در چهارمین روز همچنان ادامه دارد و "کوین مک کارتی" رهبر اکثریت جمهوریخواه برای سیزدهمین بار نیز در انتخابات تعیین رئیس این مجلس شکست خورد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در خصوص این بحران سیاسی گفت: ما به ارتباط با کنگره و مجلس نمایندگان ادامه خواهیم داد.

این مقام دولت بایدن مدعی شد: نگرانی خاصی وجود ندارد و هیچ خطری امنیت ملی آمریکا را تهدید نمی کند.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دو سال پس از حمله به کنگره در سالگرد این حمله و در حالیکه مجلس نمایندگان کشورش که اکنون در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، پس از چهار روز همچنان در انتخاب رئیس مجلس ناتوان مانده است، اذعان کرد: هیچ چیزی در مورد دموکراسی ما تضمین نشده است.

بایدن روز جمعه ششم ژانویه به وقت محلی و در سالگرد حمله به کنگره این کشور توسط حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: ما به یک نقطه عطف در تاریخ آمریکا رسیده ایم و ۶ ژانویه یادآور این امر است که هیچ چیز در مورد دموکراسی ما تضمین شده نیست.

همزمان، اختلاف میان نمایندگان جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا بر سر انتخاب رئیس این مجلس ادامه دارد.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی و اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کنند و دموکرات ها نیز ۲۱۲ کرسی را بدست آوردند.

یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب دارند اما با وجود گروه ۲۰ نفره ای از مخالفان درون حزبی تاکنون قادر به تعیین رئیس برای مجلس نمایندگان نشده اند.

مک کارتی به ۲۱۸ رای نیاز دارد تا بتواند به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شود. رئیس مجلس نمایندگان، پس از کاخ سفید، دومین پست دولتی قدرتمند در آمریکا محسوب می‌شود.

مخالفان مک کارتی معتقدند که وی پس از انتخاب به دنبال مقابله با سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا نخواهد بود.

بن بست کنونی برای رهبری مجلس نمایندگان آمریکا اکنون طولانی‌ترین رقابت در ۱۶۴ سال گذشته در آمریکا است.

آخرین باری که مجلس نمایندگان آمریکا در نخستین رای گیری نتوانست یک رئیس را انتخاب کند، سال ۱۹۲۳ بود. در آن زمان، رئیس مجلس نمایندگان بعد از ۹ بار رای گیری انتخاب شد.

مک کارتی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است که سابقه دو استیضاح را در کارنامه دارد و از سوی کمیته ویژه تحقیق ۶ ژانویه متهم به ایجاد تحریک و آشوب شناخته شده است.

https://irna.ir/xjLr۸L

**پلیس آمریکا رکوردار کشتار در سال ۲۰۲۲؛ قتل روزانه بیش از ۳ نفر

یک گروه غیردولتی در آمریکا که خشونت های پلیس را رصد می کند، گزارش داد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) پلیس این کشور رکوردار کشتار مردم به ویژه سیاهپوستان بوده بطوریکه روزانه بیش از سه نفر را کشته است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

گروه "رصد خشونت پلیس" روز جمعه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد، پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی یک هزار و ۱۷۶ نفر را به قتل رسانده است.

این گروه غیردولتی که با جنبش "زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد" در ارتباط است، گزارش داد کشته شدن یک هزار و ۱۷۶ نفر در سال ۲۰۲۲ به دست بلیس آمریکا، بالاترین آمار از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می شود.

بر اساس گزارش این گروه، در سال گذشته میلادی تنها ۱۲ روز وجود داشته که در طی آن پلیس هیچ فردی را به قتل نرسانده است.

بر پایه این گزارش، پلیس آمریکا بطور متوسط روزانه، بیش از سه نفر را کشته است.

۱۳۲ مورد از این قتل‌ها مربوط به قربانیانی است که مظنون به ارتکاب هیچ جرمی نیستند. ۹۸ مورد درگیری مرگبار با پلیس آمریکا نیز بر سر قوانین راهنمایی و رانندگی رخ داده است.

بر اساس این گزارش، خشونت پلیس آمریکا در برابر افراد سیاهپوست بیش از سفید پوستان است بطوریکه ۲۴ درصد از کسانی که توسط پلیس کشته شده‌اند، سیاهپوست بوده اند در حالیکه سیاهپوستان فقط ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش، اکثر قربانیان جوان هستند و بیش از نیمی از افرادی که به دست پلیس آمریکا کشته شده اند، بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند.

در این گزارش در عین حال آمده است که نیروهای پلیس با توجه به افزایش بی‌سابقه جرم در برخی شهرهای آمریکا با تهدیدهای جانی بیشتری روبرو هستند.

سابقه تاریخی پلیس آمریکا در اعمال خشونت علیه افراد و استفاده غیرقانونی از قوای قهریه، یکی از نگرانی های جدی سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری است که منجر به محروم شدن انسانها از حق حیاتشان در این کشور شده است.

تبعیض هدفمند علیه سیاهپوستان در آمریکا به وسیله پلیس و دستگاه قضایی این کشور و سرکوب اعتراضات مردم، بیانگر نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق اقلیت ها و رنگین پوستان در آمریکا است. طبق نظرسنجی ها، تبعیض و در نتیجه خشونت پلیس علیه رنگین پوستان به شکل نهادینه شدهای، مدام در حال تکرار است. گفتنی است بسیاری از خشونتها و تبعیضهای پلیس به دلیل سختی روند قضایی و تهدیدآمیز بودن آن برای شاکیان، گزارش نمی شوند.

بر اساس گزارش ها، خشونت پلیس عامل اصلی مرگ مردان جوان در ایالات متحده است. از هر هزار مرد سیاه پوست، ۱ نفر می تواند انتظار داشته باشد که توسط پلیس کشته شود. خطر کشته شدن توسط پلیس بین سنین ۲۰ تا ۳۵ سال برای مردان و زنان و برای همه گروه های نژادی و قومی زنان و مردان سیاه پوست و زنان و مردان سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا به طور قابل توجهی بیشتر از زنان و مردان سفیدپوست است. علاوه بر این احتمال کشته شدن مردان لاتین تبار توسط پلیس بیشتر از مردان سفیدپوست است.

اگرچه نیمی از افرادی که پلیس هدف تیراندازی پلیس قرار گرفته و کشته می شوند سفیدپوست هستند، اما سیاهپوستان آمریکایی به میزان نامتناسبی هدف گلوله قرار می گیرند. سیاه پوستان تقریباً ۱۳ درصد از کل جمعیت ایالت متحده را تشکیل می دهند، اما ۲۵ تا ۲۷ درصد از افرادی که توسط پلیس کشته می شوند را تشکیل می دهند. این امر باعث می شود سیاهپوستان ۲.۹ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس جان خود را از دست بدهند.

https://irna.ir/xjLr۸N

**هاروارد با ادامه کار راث ، منتقد رژیم صهیونیستی در دانشگاه مخالفت کرد

هاروارد از آغاز فعالیت «کنت راث» مدیر سابق دیدبان حقوق بشر در این دانشگاه به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

راث در ماه آوریل و پس از ۲۹ سال از دیدبان حقوق بشر جدا شد و قرار بود که بعنوان پژوهشگر ارشد در «مرکز کار برای سیاست حقوق بشری» مشغول به کار شود. این مرکز وابسته به «مدرسه کندی هاروارد" است.

گاردین جمعه شب نوشت: راث از اعتبار بالایی در میان گروه‌های حقوق بشری برخوردار است. بخشی از این اعتبار ناشی از نقش دیدبان حقوق بشر در ایجاد دیوان کیفری بین‌المللی و پیگرد ناقضان بزرگ حقوق بشر در دنیاست.

راث به این نشریه انگلیسی گفت که تصور می‌کند، «داگلاس المندورف» رئیس مدرسه کندی هاروارد در برابر فشار حامیان مالی دانشگاه که طرفدار پروپاقرص اسرائیل هستند، تسلیم شده و چنین تصمیمی گرفته است.

نشریه نیشن نیز نوشت که بسیاری از حامیان مالی بزرگ و سازمان‌های یهودی از اینکه دیدبان حقوق بشر اسرائیل را به نوعی آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی متهم کرده بود، ناخرسند هستند.

پدر و مادر راث یهودی و از آلمان دوران نازی گریخته بودند. وی در حدود سه دهه‌ای که به هدایت و فعالیت در دیدبان حقوق بشر مشغول بود، این سازمان را در سطح جهانی مطرح کرد. از همین رو، روزنامه نیویورک تایمز به وی لقب پدرخوانده حقوق بشر داد.

https://irna.ir/xjLr۸w

**وزیر دفاع آمریکا با همتایان اوکراینی و آلمانی گفت وگو کرد / تاکید بر حمایت تسلیحاتی از کی یف

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه با همتایان اوکراینی و آلمانی تلفنی درباره حمایت تسلیحاتی و ارایه تجهیزات دفاع هوایی به کی یف گفت وگو کرد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

آستین روز جمعه در گفت و گوی تلفنی با الکسی رزنیکوف همتای اوکراینی خود اطمینان داد که از متحدان و شرکای واشنگتن خواهد خواست که دفاع هوایی و سایر تسلیحات را به کی یف منتقل کنند.

وزیر دفاع آمریکا بر تشویق متحدان و شرکا برای ادامه ارائه سامانه‌های دفاع هوایی، خودروهای جنگی و سایر دارایی‌های حیاتی برای حمایت از دفاع، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تا زمانی که نیاز است، تأکید کرد.

آستین و رزنیکوف قول دادند که ارتباط نزدیک خود را حفظ کنند.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد که یک بسته کمکی نظامی دیگر به ارزش ۳ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است که شامل خودروهای زرهی موسوم به "برادلی" می‌شود.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که پنتاگون در خصوص این بسته نظامی جدید توضیحات بیشتری ارائه خواهد کرد.

وی با این حال گفت که در این بسته جدید توپ‌های هویتزر و خودروهای زرهی نفربر وجود خواهد داشت.

همچنین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه با کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان درباره "فعال کردن کمک های نظامی" به کی یف با توجه به نشست آتی گروه تماس در مورد اوکراین در ۲۰ ژانویه گفت و گو کرد.

رئیس پنتاگون به تصمیم برلین برای ارائه سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و خودروهای رزمی پیاده نظام ماردر به اوکراین اشاره کرد.

آستین و لامبرشت توافق کردند که به هماهنگی نزدیک با سایر متحدان و شرکا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به اوکراین ادامه دهند.

https://irna.ir/xjLr۸W

**رویترز: هکرهای روسی دانشمندان هسته‌ای آمریکا را هدف قرار دادند

رویترز در گزارشی مدعی شد که یک تیم هکری روس به نام «رودخانه سرد» تابستان گذشته سه آزمایشگاه تحقیقاتی هسته‌ای در آمریکا را هدف حملات سایبری قرار داد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

رویترز جمعه شب نوشت: رودخانه سرد از ماه اوت تا سپتامبر، به لابراتوارهای ملی لارنس لیورمور (LLNL)، آرگون (ANL) و بروک هون (BNL) حمله سایبری کردند.

رویترز با استناد به سوابق و «اسناد اینترنتی» گزارش داد: هکرها صفحات جعلی «لاگین» (ورود به سیستم) برای هر سه نهاد فوق ایجاد کرده و برای دانشمندان هسته‌ای فرستادند تا از این طریق بتوانند به رمز ورود آنها دست پیدا کنند.

رویترز نتوانست علت تلاش هکرها برای هدف قرار دادن این آزمایشگاه‌ها را بیابد. این خبرگزاری همچنین نتوانست درباره موفقیت یا شکست هکرها به اطلاعاتی که می‌خواستند، جزییاتی دست پیدا کند.

رودخانه سرد اولین بار زمانی مورد توجه نهادهای اطلاعاتی قرار گرفت که در سال ۲۰۱۶ به وزارت کشور انگلیس حمله هکری کرد.

این گروه هکری در ماه می نیز به ایمیل‌های رئیس سابق MI۶ انگلیس نیز نفوذ و آنها را منتشر کرد.

به گفته کارشناسان امنیت سایبری و مقام‌های امنیتی در اروپای شرقی، این هکرها سال گذشته چندین عملیات «هکر و انتشار» اطلاعات حساس در انگلیس، لهستانی و لتونی انجام دادند.

شرکت امنیتی سایبری SEKOIA.IO اعلام کرد که رودخانه سرد نام‌های مشابه با دامنه اینترنتی سه نهادها غیردولتی اروپایی ایجاد کرد تا بتواند به آنها نفوذ کند. این نهادها درباره جنایات جنگی تحقیق می‌کنند.

به گفته کارشناسان شرکت‌های گوگل، BAE انگلیس و شرکت اطلاعاتی Nisos در آمریکا، چند اقدام اشتباه رودخانه سرد در سال‌های اخیر به تحلیلگران امنیت سایبری کمک کرد تا محل و هویت دقیق یکی از اعضای این گروه افشا شود.

https://irna.ir/xjLr۸V

**روسیه سامانه اس-۳۰۰ اوکراین را منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک سامانه ضدموشکی اس-۳۰۰ اوکراین را در «جمهوری خلق دوتسک» منهدم کرده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

ایگو کوناشنکوف از مقام‌های وزارت دفاع روسیه جمعه شب اظهار کرد: یک پرتابگر و یک ایستگاه راداری اس-۳۰۰ اوکراین در مناطق آودیوکا و رای-الکساندروکا در دونتسک منهدم شدند.

به گفته وی، نیروهای مسلح روسیه ۶۵ واحد توپخانه‌ای، تجهیزات و نیروهای اوکراین را در ۱۰۲ منطقه و روز قبل از اعلام آتش‌بس هدف قرار دادند.

این مقام روسی افزود که همچنین سه زاغه مهمات نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون و جمهوری خلق دونتسک منهدم شدند.

به گفته وی، سامانه‌های دفاعی روسیه پنج پهپاد و هشت راکت شلیک شده از سامانه هیمارس آمریکا را نیز رهگیری و منهدم کردند.

نیروهای مسلح روسیه از اعلام آتش بس یکجانبه در تمام خطوط جنگ از ظهر روز ۶ ژانویه تا نصف شب روز ۷ ژانویه خبر داده است.

اوکراین پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای آتش بس ۳۶ ساعته به مناسبت کریسمس پیروان مذهب ارتدوکس را رد کرد و گفت تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، آتش بس برقرار نخواهد شد.

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه «رد آتش‌بس توسط اوکراین، کار نظامیان ما را راحت کرد» گفت: افراد ناسپاس فقط زبان زور را می فهمند.

https://irna.ir/xjLr۸X

**پنتاگون: هدف پوتین در اوکراین تغییر نکرده است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که هدف ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد تصرف خاک اوکراین تغییر نکرده است اما ارتش روس به دلیل تلفات بالایی که داده، تضعیف شده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

لورا کوپر دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه و اوکراین جمعه به وقت محلی گفت: پوتین از هدفش برای کنترل بر اوکراین دست بر نداشته است و به تصرف خاک اوکراین ادامه می‌دهد.

وی افزود: اما واقعیت این است که ارتش روسیه تعضیف شده است و روحیه نظامیان آن کشور تضعیف شده است.

این ارزیابی پنتاگون در حالی است که آمریکا از آغاز جنگ تاکنون کمک‌های نظامی بی‌سابقه‌ای در اختیار اوکراین قرار داده و امیدوار است که کی‌یف بتواند بخش‌های تصرف شده خاک خود را از اوکراین باز پس بگیرد.

آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود، روز جمعه اعلام کرد که یک بسته کمکی نظامی دیگر به ارزش ۳ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است که شامل خودروهای زرهی موسوم به «برادلی» می‌شود.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که در این بسته جدید توپ‌های هویتزر و خودروهای زرهی نفربر وجود خواهد داشت.

واشنگتن از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی یف کمک مالی اختصاص داده است.

آلمان نیز اعلام کرده است که خودروهای زرهی موسوم به «ماردر» و سیستم موشکی پاتریوت در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

تصمیم آلمان پس از آن اتخاذ شد که فرانسه اعلام کرد درمورد تحویل خودروهای تهاجمی زرهی به اوکراین، با کی‌یف مذاکره خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLr۸Y

**" کوین مک‌کارتی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد

«کوین مک‌کارتی»، نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده شد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

شبکه های خبری آمریکایی لحظاتی پیش خبر دادند که مک کارتی با کسب ۲۱۶ رای بالاخره توانست اکثریت آراء نمایندگان شرکت کننده در پانزدهمین دور رای گیری انتخاب رئیس مجلس را از آن خود کند.

در جریان رای گیری امشب (به وقت واشنگتن) ۵ تن از نمایندگان رای ممتنع داده و «حکیم جفریز»، نامزد دموکرات ها نیز ۲۱۱ رای به خود اختصاص داد.

یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد.

با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب داشتند اما مخالفت گروهی از نمایندگان افراطی، این حزب را ناتوان از تعیین رئیس مجلس نمایندگان کرده بود.

تارنمای سی ان ان چندی پیش در تحلیلی نوشته بود که حتی اگر کوین مک‌ کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، در رقابت برای تصدی کرسی ریاست دوره جدید مجلس بر تندروهای هم حزبی اش پیروز شود، پس از دادن امتیازات متعدد به راستگرایان افراطی، به طور دائم در معرض برکناری قرار خواهد داشت.

https://irna.ir/xjLrc۳

**افشای اقدام مرگبار آمریکا علیه غیرنظامیان در افغانستان و تلاش برای پنهان‌کاری

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که پنتاگون در بحبوحه عملیات خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، حمله مرگباری علیه غیرنظامیان (با ۱۰ کشته از جمله ۷ کودک) صورت داده و با اطلاعات گمراه‌کننده سعی در پنهان کردن آن داشته است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

این روزنامه آمریکایی در مورد حمله مرگبار حدود یک سال و نیم پیش در افغانستان که در آن ۱۰ تن از جمله ۷ کودک کشته شدند، گزارش داد: آمریکا در یکی از آخرین اقدامات جنگ ۲۰ ساله در افغانستان، در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۱ (۷ شهریور) یک موشک به سمت یک خودرو در کابل شلیک کرد.

نیویورک تایمز به نقل از خانواده زماری احمدی راننده آن نوشت: این خودرو در حیاط یک خانه پارک کرده بود و انفجار ناشی از شلیک موشک به کشته شدن ۱۰ تن از جمله احمدی ۴۳ ساله و ۷ کودک منجر شد.

وزارت دفاع آمریکا مدعی است که احمدی عامل داعش بود و با خودروی انباشته از مواد منفجره، تهدیدی قریب الوقوع برای نیروهای آمریکایی محافظ فرودگاه بین المللی کابل به حساب می‌آمد. این وزارتخانه توضیح داده که رویه ها به درستی دنبال شد و این یک حمله درست بود.

بر اساس این گزارش، آنچه ارتش آمریکا ظاهرا نمی‌دانست این بود که احمدی یک امدادگر با سابقه بوده که به گفته همکاران و اعضای خانواده‌اش ساعات قبل از مرگش را در حال انجام وظایف بوده و روز خود را با پارک کردن خودروی خود در کنار منزلش به پایان رسانده بود.
بلافاصله پس از آن خودرو تویوتا او با یک موشک «هل فایر» ۹ کیلویی هدف قرار گرفت. اما درحالیکه ارتش آمریکا مدعی است که خودرو احمدی حامل مواد منفجره بوده روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که وی در حال رساندن قوطی‌های آب آشامیدنی به دست خانواده‌اش بود.

تحلیلگران نظامی به اشتباه به این نتیجه رسیدند که «اندازه و نحوه حمل» بسته و همچنین طی کردن «مسیر نامنظم» توسط راننده، بیانگر حمل مواد منفجره توسط این خودرو است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مشخصا مسئول این فاجعه بود، تقریبا ۱۰ روز بعد تحقیقات خود را کامل کرد اما هرگز آن را به صورت علنی منتشر نکرد. ۱۶ ماه بعد پس از طرح شکایت علیه فرماندهی مرکزی طبق قانون آزادی اطلاعات، نیویورک تایمز به ۶۶ صفحه گزارش ویرایش شده این کشتار دست پیدا کرد.

این تحقیقات به تفصیل نشان می‌دهد که چگونه سوگیری ها باعث شد تا تحلیلگران به طور فاجعه باری فرضیات اشتباهی را مد نظر قرار دهند.

https://irna.ir/xjLrbQ

**بحران بی‌وقفه در پرو؛ سومین روز اعتصاب سراسری

بحران سیاسی و اجتماعی در پرو با سومین روز اعتصاب سراسری در این کشور بدون چشم‌اندازی از آتش‌بس، همچنان ادامه دارد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

یک ماه از دوره ریاست جمهوری پر مخاطره دینا بلوآرته در پرو می‌گذرد؛ بلوآرته چنان که از آغاز مدعی شد، روی کارآمد تا با کنار زدن پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق این کشور از قدرت، کشور را از سقوط در بحران سیاسی نجات دهد. حال آنکه اعتراضاتی که در یک ماه اخیر، با هدف استعفای بلوآرته انجام شده، تا کنون به بهای جان ۲۲ نفر تمام شده است.

به گزارش خبرگزاری افه، تظاهرات اعتراضی و درگیری‌های دیروز جمعه، علیه دولت بلوآرته در اطراف فرودگاه خولیاکا در جنوب پرو، دست‌کم ۱۲ زخمی بر جای گذاشت که چهار نفر از آن‌ها پلیس هستند. اعتراض‌ها در حالی ادامه دارد که دفتر دادستانی پرو، تحقیقات اولیه علیه دینا بلوآرته درباره مرگ معترضان را آغاز کرده است.
این نهاد همچنین ۳۶ ماه بازداشت پیشگیرانه لیلیا پارِدِس همسر رئیس‌جمهوری برکنار شده (پدرو کاستیو) را خواستار شده است. پاردس و برادرانش مظنون به مشارکت غیرقانونی در یک سازمان جنایی هستند که به گفته دادستانی، رئیس‌جمهوری سابق برای کسب منافع از محل مناقصات خدمات عمومی غیرقانونی ترتیب داده بود. کاستیو و پاردس این اتهامات را رد کرده‌اند. پس از دستگیری کاستیو، همسرش لیلیا پاردس و دو فرزندشان به مکزیک پناهنده شدند.

طبق اعلام مقامات، حدود ۶۰ نقطه ترانزیت در سراسر پرو، مسدود شده است. اعتراض‌ها اگر چه در همه نقاط پرو گزارش شده اما میزان ناآرامی‌ها در مناطق جنوبی هم‌مرز با بولیوی از جمله کوزکو و پونو شدیدتر است. دولت پرو، اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی و متحد کاستیو، را به دلیل دامن زدن به اعتراضات در پونو مقصر می‌داند.

پس از آتش بس برای تعطیلات پایان سال میلادی، اعتراضات روز چهارشنبه در حداقل ۲۹ استان از ۱۹۵ استان کشور بار دیگر فعال شد.

خبرنگار منطقه‌ای فرانس‌۲۴ درمورد حال و هوای ساعت های اخیر پرو نوشته است: معترضان، جاده‌ها را مسدود کرده، مانع حرکت اتومبیل‌ها می‌شوند، بیلبوردها را از شعارهای خود پر کرده‌اند و یک خواسته مشترک دارند: استعفای بلوآرته.

در یکی از بنرهایی که توسط معترضان در شهر ایکا حمل می‌شد، نوشته شده بود: ما تروریست نیستیم.

و اینچنین است که بسیاری از راست‌گرایان برای زدودن هر گونه اعتبار از مبارزات، به معترضان و یا هر فرد دارای تفکر چپ، برچسب تروریست می‌زنند.

جمعیت در میانه محاصره نیروهای امنیتی شعار می‌دادند: مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد.

این گزارش می افزاید: واقعیت این است کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، نه تنها هیچگونه قرابتی با تروریست‌ها ندارند، بلکه سردرگمی را می‌توان توصیف احوال آن‌ها دانست. مردم پرو گرفتار سرگیجه سیاسی هستند که به دنبال وعده‌های سیاسی و بحران نهادی بی‌وقفه‌ای که این کشور در حال گذراندن آن است، برایشان ایجاد شده است.

معترضان چه می‌خواهند؟

براساس این گزارش، نارضایتی‌ها از مدت‌ها قبل گریبانگیر پرو شده است. این کشور از یک بحران نهادی و اجتماعی رنج می‌برد که به قبل از دو دوره اخیر ریاست جمهوری باز می‌گردد. اما به راستی خواسته معترضانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، چیست؟

توزیع مجدد ثروت و توجه بیشتر به جمعیت کشاورزان و مناطق ضعیف جنوبی، تکراری‌ترین مطالبه‌های معترضان در سطح اجتماعی بوده است.

معترضان به افه گفتند:دلیل اعتصاب، فقر شدید موجود است. پرو کشوری غنی است؛ معدن، گاز، گردشگری همه در پرو در دسترس است اما لیما (پایتخت) تمام بودجه را می‌گیرد و تقریبا هیچ چیزی به کوزکو (در جنوب) نمی‌رسد.

از نظر سیاسی، آن‌ها خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام، تدوین قانون اساسی جدید، تعطیلی کنگره و استعفای رئیس جمهوری جدید هستند که در ماه دسامبر (آذر) پس از پدرو کاستیو به قدرت رسید. آن‌ها همچنین خواهان آزادی رئیس‌جمهوری سابق چپگرا هستند که به اتهام شورش و تلاش برای انحلال کنگره، به ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه محکوم شده است.

بلوآرته اما همچنان خواستار گفت‌وگو است و سازمان‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی، انجمن‌های تجاری و نهادهای دولتی را برای پایان دادن به اعتراضات فراخوانده است.

وی در پیامی خطاب به مردم پرو گفت: بیایید به این راهپیمایی‌های اعتراضی پایان دهیم.

این در حالی است که نشستن سر میز مذاکره، آسان نخواهد بود. به رغم این واقعیت که رئیس‌جمهوری جدید پرو از اراده دولت برای تقویت دموکراسی، رسیدگی به خواسته های شهروندان و مبارزه با فساد خبر داده اما بسیاری به او اعتماد ندارند. اکثر معترضان نمی‌خواهند به گفت‌وگو با بلوآرته بنشینند چرا که جایگاه او را نامشروع می‌دانند.

آلونسو کاردِناس کارشناس سیاسی معتقد است: دولت بلوارته به شدت ضعیف است و اقدام او در توسل به زور این ضعف را تایید می‌کند. وی در ایجاد اتحادها با نزدیک شدن به نیروهایی که نه تنها در انتخابات شکست خوردند، بلکه از به رسمیت شناختن او نیز خودداری کردند، اشتباه کرد.

آلبرتو آدریانزن، یک تحلیلگر سیاسی نیز تاکید کرد: بلوارته باید درباره انتخابات زودهنگام و رفراندوم مجلس مؤسسان برای اصلاح قانون اساسی ۱۹۹۳ مذاکره کند، درخواستی که اجماعی در مورد آن وجود ندارد.

وی افزود: اگر رئیس جمهوری این چرخش را انجام ندهد، همچنان توسط سخت‌ترین بخش‌های راستگرا، درگیر خواهد شد (...) او باید به جمعیت و بخش‌های میانه‌رو کنگره نزدیک‌تر شود، در غیر این صورت ممکن است، برکنار شود.

https://irna.ir/xjLrdz

**بلایای طبیعی عامل آوارگی بیش از ۳ میلیون آمریکایی

نظرسنجی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان بزرگسال آمریکایی به دلیل طوفان‌های شدید، سیل، آتش سوزی، گردباد و سایر بلایای طبیعی آواره شده اند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد بر اساس نظرسنجی اداره آمار آمریکا، طوفان های شدید در بیش از نیمی از موارد در آوارگی اجباری شهروندان آمریکایی نقش داشته اند.

بر اساس نتایج اولین نظرسنجی اداره آمار آمریکا موسوم به «نبض خانوار» بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بزرگسالان آمریکایی در سال گذشته به دلیل بلایای طبیعی بی خانمان و آواره شده اند.

در این نظرسنجی که به صورت آنلاین انجام شد، برای اولین بار سوالاتی درباره آوارگی ناشی از بلایای طبیعی مطرح شد.

این نظرسنجی نشان داد تاثیر بلایای طبیعی در جابجایی اجباری برخی از شهروندان آمریکایی در برخی از ایالت ها بیشتر از ایالت های دیگر بوده است.

در ایالت فلوریدا، تقریبا یک میلیون نفر یا حدود یک نفر از ۱۷ شهروند بزرگسال ساکن در این ایالت، در نتیجه طوفان های ایان و نیکول که پاییز گذشته این ایالت ها را در نوردید، آواره و بی خانمان شده اند.

در ایالت لوئیزیانا نیز بیش از ۴۰۹ هزار شهروند دیگر تقریبا معادل یک نفر از ۸ شهروند ساکن در این ایالت، در نتیجه این حادثه طبیعی مجبور به تغییر مکان سکونت خود شده اند. در این ایالت آمریکایی، فصل طوفان های شدید در سال ۲۰۲۲ نسبتا آرام بود اما ساکنان این ایالت مجبور بودند با تبعات مخرب ناشی از طوفان آیدا در سال قبل از آن دست و پنجه نرم کنند.

ایندیانا، مین، داکوتای شمالی، اوهایا و اوکلاهاما از جمله ایالت های آمریکایی هستند که پایین ترین نرخ جابجایی جمعیت بزرگسال را به خاطر بلایای طبیعی داشته اند.

نظرسنجی اداره آمار آمریکا نشان داد از بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آواره بزرگسال آمریکایی، بیش از یک سوم آنها برای کمتر از یک هفته مجبور به ترک خانه خود شده اند. همچنین یک ششم از افرادی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، هرگز بازنگشته اند.

این نتایج نشان داد که ترکیب جمعیتی افرادی که آواره شده اند تفاوت چندانی با کل پیشینه قومی و نژادی جمعیت آمریکا نداشت، اما افراد آواره شده فقیرتر از دیگران بودند.

حدود ۲۲ درصد از بزرگسالان آواره شده در آمریکا گزارش دادند درآمد آنها کمتر از ۲۵ هزار دلار در سال است. این در حالی است که این رقم برای کل جمعیت آمریکا شامل ۱۷.۴ درصد می‌شود.

https://irna.ir/xjLrdQ

**ارسال خودروهای زرهی پیشرفته به کی یف، تابو شکنی غرب در جنگ اوکراین

روزنامه آمریکایی نوشت: تصمیم غرب برای ارائه خودروهای جنگی به اوکراین، نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها به دنبال برقراری صلح نیستند بلکه با این اقدام که نشان از تغییر رویکرد و تابو شکنی در رابطه با جنگ دارد، حمایت خود از تهاجم‌های کی‌یف در ماه‌های آتی را اعلام می‌کنند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

ارائه خودروهای زرهی جدید از طرف آمریکا، فرانسه و آلمان به اوکراین نشان می‌دهد که متحدان غربی اوکراین برای یک سال خونین دیگر که در آن، جنگ وارد مرحله‌ای جدید خواهد شد، آماده می‌شوند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، بسته‌های تسلیحاتی جدید نشان از تغییر رویکرد و تابو شکنی این سه کشور در رابطه با جنگ اوکراین دارد. آن‌ها درحالی که نگرانی از تشدید درگیری از طرف روسیه را کنار گذاشته‌اند، با ارائه سلاح‌های کشنده‌تر به نظامیان اوکراینی در پی رسیدن به پیروزهای قاطع برای کی‌یف هستند.

اولریش اسپک کارشناس مسائل سیاست خارجی آلمان در این باره گفت: این تصمیم سه‌جانبه، علاوه بر اینکه حمایت غرب از احتمال تهاجم‌های اوکراین در ماه‌های آتی را آشکار می‌سازد، به مسکو پیام می‌دهد که «ما [فرانسه، آلمان و آمریکا] به این زودی‌ها به سراغ مذاکرات صلح نخواهیم رفت».

در این میان، روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک آتش بس ۳۶ ساعته را به مناسبت کریسمس پیروان مذهب ارتدوکس، پیشنهاد داد اما اوکراین به سرعت آن را رد کرد و گفت تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، آتش بس برقرار نخواهد شد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: این خودروهای جنگی شاید نخستین خودروهای زرهی ارسالی غرب به اوکراین نباشند اما می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها خواهند بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، خودروهای زرهی جدید در درگیری‌های خطوط مقدم جنگی به ویژه در منطقه دونباس و اجرای عملیات‌ تهاجمی علیه روسیه در مناطق الحاقی، به ارتش اوکراین کمک خواهد کرد.

در همین رابطه،‌ دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد یک بسته کمکی نظامی دیگر به ارزش ۳ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است که شامل خودروهای زرهی موسوم به «بردلی» (Bradley) می‌شود.

بر این اساس،‌ واشنگتن ۵۰ خودروی تهاجمی زرهی بردلی و آلمان ۴۰ خودروی زرهی موسوم به «ماردر» (Marder) در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهند.

گفتنی است که دولت ائتلافی آلمان به ریاست اولاف شولتز، از همان ابتدای جنگ اوکراین با رد درخواست‌های کی‌یف برای ارسال خودروهای زرهی تهاجمی، تلاش کرده بود علاوه بر اینکه ماهیت دفاعی حمایت نظامی ‌خود را حفظ ‌می‌کند، به نخستین عضو ناتو (سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی) که تسلیحات تهاجمی را در اختیار دولت کی‌یف قرار می‌دهد تبدیل نشود.

امانوئل مکرون رییس‌جمهوری اوکراین نیز تا هفته گذشته مواضع یکسانی با آلمان اتخاذ کرده بود، اما پس از گفت‌وگوی روز چهارشنبه با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود اعلام کرد که فرانسه خودروهای جنگی AMX-۱۰ را به اوکراین می‌فرستد.

فردای آن روز (پنجشنبه) نیز، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و اولاف شولتز از تصمیم خود برای ارسال خودروهای زرهی بردلی و ماردر به اوکراین خبر دادند.

آلمان که دیگر نخستین تامین‌کننده تسلیحات تهاجمی اوکراین به عنوان عضو ناتو نیست، همچنین اعلام کرد که به زودی علاوه بر سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوتی که قرار بود به لهستان ارسال کند، یک سامانه پاتریوت نیز به اوکراین خواهد فرستاد.

این درحالی است که برلین پیشتر با درخواست اوکراین برای ارسال سامانه‌های پاتریوت مخالفت کرده بود. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد تابوی غربی‌ها در تامین تسلیحات تهاجمی برای اوکراین شکسته شده باشد.

https://irna.ir/xjLrbV

**موتورسواران پاکستان در راه ایران؛ سفیران تحکیم دوستی

اعضای کاروان سیاحتی-فرهنگی موتور سواران پاکستانی برای سومین بار طی چهارسال اخیر با شعار «تحکیم دوستی و گردشگری دوهمسایه» متشکل از ۲۵ نفر سفر خود به مقصد شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران را از مبدأ شهر «لاهور» آغاز کردند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

ورزشکاران موتور سوار مستقر در پنجاب به عنوان بزرگترین ایالت پاکستان همزمان با هفتاد و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور بار دیگر مطابق با سنت دیرینه توسعه روابط با کشور دوست، برادر و همسایه خود ایران برنامه جدیدی برای سفر به کشورمان و بازدید از شهرهای تاریخی و اماکن توریستی ایران ترتیب دادند.

تور بین المللی موتورسواران پاکستان قرار است طی ۶۰ روز با طی مسافت ۲۴ هزار کیلومتر انجام شود و اعضای این کاروان علاوه بر سفر به ایران و حضور در شهرهای مختلف به چند کشور در خاورمیانه از جمله عراق، عربستان، اردن و امارات متحده عربی نیز سفر خواهند کرد.

مراسم بدرقه کاروان موتورسواران باشگاه "کراس روت" با حضور جمع کثیری از فعالان حوزه گردشگری و اصحاب رسانه در استادیوم ورزشی شهر لاهور به عنوان قلب فرهنگی-علمی پاکستان برگزار شد و این کاروان ورزشی سپس با بدرقه «جعفر روناس» رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور سفر خود را آغاز کردند.

رئیس خانه فرهنگ کشورمان در مراسم بدرقه کاروان موتورسواران ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث گسترش صلح و دوستی و توسعه گردشگری بین کشورهای منطقه خواهد شد.

وی به اهمیت توسعه گردشگری برای تقویت روابط دو ملت برادر ایران‌و پاکستان اشاره کرد و طی گفت‌وگو با رسانه های اظهار داشت:‌ پس از ماه ها تلاش و رایزنی، سفر طولانی موتورسواران پاکستانی با شعار توسعه گردشگری، صلح، دوستی با حمایت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران از امروز آغاز شد و امیدواریم که این سفر باعث توسعه گردشگری دوجانبه شود.

«مکرم خان‌ ترین» که سرپرستی تیم موتور سواران پاکستان را در سفر به ایران برعهده دارد گفت: ایران و پاکستان که اشتراکات زیادی در تاریخ، فرهنگ، زبان و هنر دارند دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری هستند که باید شناسایی و از آن استفاده بهینه شوند.

این سومین سفر موتورسواران پاکستان از مبدا لاهور به جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه گردشگری و تحکیم دوستی دوهمسایه طی ۴ سال اخیر محسوب می‌شود. اولین سفر این کاروان ورزشکاران در تابستان سال ۲۰۱۹ صورت گرفت.

https://irna.ir/xjLrfJ

**دادگاه بررسی پرونده «حمید نوری» چهارشنبه برگزار می‌شود

دادگاه اصلی تجدیدنظر رسیدگی به پرونده «حمید نوری» ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (چهارشنبه ۲۱ دی) آغاز خواهد شد که مرحله اولیه جلسه نزدیک به هشت روز طول خواهد کشید.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

دادگاه سوئد این زمان را اعلام و تصریح کرده، در دادگاه تجدیدنظر، جلسه غیرعلنی تشکیل می‌دهد که در آن فیلم‌های ضبط شده از جلسه‌های شاکی، متهم و شهود پخش خواهد شد. انتظار می‌رود این جلسه تا پاییز ۲۰۲۳ ادامه یابد.

«حمید نوری» شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان‌ماه ۹۸ به سوئد سفر کرده بود، در زمان ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام او براساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقین طراحی شده؛ آنها مدعی‌اند نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این مبنای محکمه سوئدی قرار گرفته و سبب شده اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد نوری از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌شده و این تبعه ایرانی بیش از سه سال است در زندان سوئد با محدودیت‌های زیاد مواجه شده؛ براساس اخبار منتشر شده‌، سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را برای حمید نوری رعایت نکرده‌اند.

https://irna.ir/xjLrbL

**چین تجارت با آسیای میانه را به ۶۳ میلیارد دلار افزایش داد

یک رسانه حوزه آسیای میانه در گزارشی با موضوع افزایش روابط چین و کشورهای حوزه آسیای مرکزی، نوشت چین حجم تجارت با کشورهای این حوزه جغرافیایی را به ۶۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش داد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

تجارت متقابل چین و آسیای مرکزی به بیش از ۶۳.۵ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین رشد مربوط به قرقیزستان با بیش از ۱۲۰ درصد افزایش معادل ۱۳.۷ میلیارد دلار و کمترین رشد مربوط به قزاقستان با شاخص ۲۳ درصد است.

بر همین اساس تاجیکستان با ۶۰ درصد معادل ۲.۴ میلیارد دلار، ترکمنستان با ۵۰ درصد برابر با ۱۰.۱ میلیارد دلار، ازبکستان با ۲۷ درصد معادل ۹ میلیارد دلار و قزاقستان هم با ۲۳ درصد رشد برابر با ۲۸.۲ میلیارد دلار افزایش تجارت متقابل با چین داشته اند.
یک مقام رسمی وزارت بازرگانی چین پیشتر اعلام کرده بود، حجم تجارت میان چین و ۵ کشور آسیای میانه بیش از ۱۰۰ برابر طی ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است.

یک مقام رسمی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد از زمان تاسیس روابط دیپلماتیک با ۵ کشور آسیای میانه و با سرمایه گذاری مستقیم سهام‌داران چینی در این کشورها به ارزش ۱۴ میلیارد دلار، حجم تجارت میان چین و این ۵ کشور طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

در گزارشی که از سوی «دیلی اکونومیست» منتشر شد، آمده است: در سال ۱۹۹۲ تجارت چین با ۵ کشور آسیای میانه تنها به ۴۶۰ میلیون دلار می رسید؛ ۳۰ سال بعد این رقم با افزایشی حدودا ۱۰۰ برابری به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

https://irna.ir/xjLrg۹

**پاکستان: مقدمات خرید نفت روسیه با زیرقیمت بازار تکمیل شد

مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان روز شنبه اعلام کرد مقدمات خرید نفت روسیه با زیرقیمت بازار تکمیل شده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

مالک خاطرنشان کرد هیاتی از روسیه قرار است به منظور گفتگو در این خصوص به پاکستان سفر کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گفتگوهای جدی در حال انجام است و این هیات زمانی وارد پاکستان می شود که مقدمات تکمیل شود.

مالک تصریح کرد: روسیه در نظر دارد به پاکستان تخفیف دهد و نفت خام با قیمت پایین، به این کشور بفروشد.

وی گفت: روسیه نفت خام، گازوئیل و بنزین را با تخفیف به پاکستان می‌فروشد که این خبر خوبی برای اقتصاد این کشور است، مسکو همان تخفیفی را که به جهان در نفت و بنزین می‌دهد به پاکستان هم خواهد داد.

روزنامه پاکستانی «دِنیوز» پیش‌تر خبر داده بود که هیئت پاکستانی به ریاست مالک در جریان سفر اخیر خود به مسکو و مذاکره با مقام‌های روس خواستار تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی نفت خام روسیه شد، اما طرف روس گفته است که به‌دلیل تعهدات جاری نمی‌تواند محموله‌ای ارسال کند.

این هیئت پاکستانی ۲۹ نوامبر (سه‌شنبه، هشتم آذرماه) طی سفری سه روزه به مسکو درباره مسائلی مانند واردات نفت خام با تخفیف، نحوه پرداخت و هزینه‌های حمل‌ونقل با مقام‌های روس در مسکو مذاکره کرد.

طرف روس همان زمان اعلام کرد که درخواست پاکستان را بررسی و تصمیم خود را از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام خواهد کرد.

اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان ماه گذشته میلادی با اشاره به اینکه هند از مسکو نفت می‌خرد و اسلام‌آباد نیز حق بررسی این امکان را دارد، اعلام کرده بود که پاکستان در حال بررسی خرید نفت روسیه با تخفیف است.

https://irna.ir/xjLrh۷

**شورای بازرگانی پاکستان: دولت به بحرانی بودن اقتصاد اعتراف کند

شورای بازرگانی پاکستان خواستار اعتراف صادقانه به بحران اقتصادی و یک کمپین ارتباطی مؤثر برای درک نیازهای مردم برای صرفه‌جویی در انرژی و اتخاذ سیاست‌های ریاضتی شده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

شورای بازرگانی پاکستان(PBC)، از دولت خواست تا به جای انکار ریسک پیش‌فرض برای برنامه‌ریزی مؤثر، اجرا و خروج از وضعیت دشوار، در برابر ملت را بپذیرد که کشور در یک بحران اقتصادی جدی قرار دارد

این گروه برجسته حامی کسب و کار در پاکستان که شامل ۱۰۰ موسسه تجارت خارجی برتر در سراسر کشور است، یک طرح ۱۹ میلیارد دلاری صرفه جویی در انرژی و اتخاذ تدابیر ریاضتی را توصیه کرد.

شورای بازرگانی پاکستان، به شدت توصیه به از سرگیری برنامه وام صندوق بین المللی پول(IMF) کرده و به دولت پیشنهاد کرده است که فوراً در مورد تجدید ساختار بدهی خارجی خود برای خرید زمان و انجام اصلاحات اقتصادی عقب افتاده مذاکره کند.

این شورا در جلسه روز پنجشنبه که با حضور «اسحاق دار» وزیر دارایی و «جمیل احمد»، رئیس بانک دولتی پاکستان(SBP) برگزار شد، این توصیه ها را به شهباز شریف نخست وزیر ارائه کرد. این شورا مجموعه‌ای از توصیه‌ها را با عنوان «اولویت‌های کلان اقتصادی/اهداف اولیه: تامین بدهی پاکستان و خرید زمان برای اصلاحات بنیادی» با رسانه‌ها به اشتراک گذاشت.

شورای بازرگانی پاکستان خواستار اعتراف صادقانه از بحران‌ها و یک کمپین ارتباطی مؤثر برای درک نیازهای مردم برای صرفه‌جویی در انرژی و اتخاذ سیاست‌های ریاضتی شده است.

در مجموعه توصیه‌های این گزارش آمده است: به‌جای انکار ریسک پیش‌فرض، جدیت بحران‌های اقتصادی را به وضوح به مردم منتقل کنید، اکنون زمان کسب و کار طبق معمول نیست.

هیئت شورای بازرگانی پاکستان به رهبری «محمد اورنگ زیب» در دیدار با نخست وزیر شریف گفت: ضروری است که مردم متوجه گستردگی بحران ها شوند تا آنها رفتار مسئولانه تری داشته باشند.

شورای بازرگانی پاکستان، ایده هایی برای ایجاد ۱۹ میلیارد دلار تاثیر مثبت بر حساب خارجی و افزایش بیش از ۱ تریلیون روپیه پاکستان برای حساب مالی ارائه کرد.

نکته قابل توجه در این میان به حداکثر رساندن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر (باد، خورشیدی، هسته ای) و زغال سنگ بومی به جای تکیه بر سوخت های وارداتی گران قیمت (نفت کوره، RLNG و زغال سنگ وارداتی) بود.

پیشنهادهای دیگر محدود کردن روزهای کاری به چهار روز در هفته با کار یک روزه از خانه به جای یک هفته کاری معمولی پنج تا شش روزه بود. این امر تقاضای برق را ۱۰ درصد کاهش می دهد و همچنین تقاضای نفت را ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش می دهد.

در مجموعه توصیه‌ها آمده است: پاکستان باید ۱۳ میلیارد دلار بدهی خارجی را در شش ماه باقی‌مانده سال مالی ۲۰۲۳ و ۷۵ میلیارد دلار دیگر را در دوره بین سال مالی ۲۴ تا ۲۶ بازپرداخت کند.

به رغم بحران شدید واردات که منجر به بیکاری قابل توجه می شود، کسری حساب جاری در حدود ۸ میلیارد دلار (در سال مالی ۲۰۲۳) است و حجم قابل توجهی از سود سهام و سایر حواله ها (به خارج) وجود دارد.

در حالی که برنامه صندوق بین المللی پول برای بازگرداندن اعتماد کشورهای دوست به ارائه کمک حیاتی است، برای انجام تعهدات بدهی کافی نخواهد بود، مگر اینکه بدهی به طور قابل توجهی بازسازی شود. از سرگیری برنامه نیز فضا را برای اجرای اصلاحات اساسی فراهم نخواهد کرد.

https://irna.ir/xjLrhd

**آلودگی هوای بی سابقه، گریبانگیر کره جنوبی

کره جنوبی به رغم اینکه در زمره کشورهای پربارش به شمار می رود، در زمستان جاری با مشکلات ناشی از آلودگی هوا در حال دست و پنجه نرم کردن است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

به گفته مقامات هواشناسی کره جنوبی، کیفیت هوای این کشور در زمستان امسال به دلیل سطوح بالای ریزگردها و گرد و غبار زرد به بدترین وضعیت خود رسیده است.

براساس این گزارش، میزان غلظت ذرات معلق در هوا در زمستان امسال در کره جنوبی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

این گزارش می افزاید غلظت آلاینده ها در اکثر مناطق در کره جنوبی فردا (یکشنبه ۱۸ دی ماه) به بیشترین میزان خود خواهد رسید.

مقامات کره جنوبی در حال حاضر از مردم این کشور خواسته اند از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری کرده و همچین از ماسک استفاده کنند.

https://irna.ir/xjLrkw

**تداوم بحران در گذرگاه لاچین در سایه کم‌توجهی جامعه جهانی

نبود یک راه حل کارساز برای پایان دادن به بحران در گذرگاه لاچین در کنار کم‌توجهی جامعه جهانی به این مساله، وضعیت این منطقه را به سمت بحران انسانی سوق می‌دهد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

گذرگاه لاچین به مدت ۳ دهه تنها مسیر برای اتصال منطقه قره باغ به سرزمین اصلی ارمنستان بوده است. اما اکنون، تردد منظم کامیون‌های حمل بار و اتوبوس‌ها متوقف شده در حالیکه نگهبانان وظیفه تنها حرکت کاروان پس از کاروان نیروهای حافظ صلح روسی و صلیب سرخ را نظاره می‌کنند.

جمهوری آذربایجان با گماشتن گروه‌هایی که مدعی حمایت از محیط زیست هستند، از روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) باعث بسته شدن این گذرگاه و اخلال در تردد محور نامبرده شده است.

واهان هونانیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای برای نشریه پولیتیکو نوشت: یک «فشار ملموس» بر روی جمهوری آذربایجان از سوی شرکای بین‌المللی نیاز است. پیام آمریکا و اتحادیه اروپا باید روشن باشد، تهاجم جدید باکو غیرقابل قبول است و قابل تحمل نخواهد بود. هرگونه نقض توافقات دائمی با پیامدهای سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

سیاستمداران در ایروان با انتقاد از موضع روسیه این کشور را به انفعال در بحران فعلی متهم کردند. نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مورد سربازان روسی صلحبان مستقر در این منطقه گفته است که آنها به شاهد خاموش کاهش جمعیت منطقه قره‌باغ کوهستانی تبدیل شده اند.

ارمنستان با بی تفاوتی نسبت به نقش روسیه که قفقاز جنوبی را جزو حوزه نفوذ خود می‌بیند، خواهان یک نیروی حافظ صلح چندملیتی یا گروه حقیقت یاب است.
به نوشته نشریه پولیتیکو، بر اساس گزارش‌ها شورای امنیت سازمان ملل در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ در نظر داشت بیانیه‌ای مشترک در مورد این بحران صادر کند و فرانسه به عنوان عضو دائم این شورا به دنبال محکوم کردن جمهوری آذربایجان بود. اظهار نظرهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آن زمان به صورت ضمنی نشان داد که روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت به شکل موثری مانع این اقدام شده است.

در میانه مشغولیت روسیه با جنگ اوکراین، ترکیه مداخله خود در پرونده مناقشه بین دو کشور را افزایش داد و از باکو حمایت تمام قد کرد. درحالیکه جمهوری آذربایجان بارها چشم انداز دخالت یا نفوذ خارجی را نپذیرفته بود.

مداخلات از سوی دیگر بازیگران جهانی نیز شدت گرفت اما هیچ اقدام عملی برای پایان بخشیدن به بحران هنوز صورت نگرفته است. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ماه دسامبر از دولت جمهوری آذربایجان خواست تا تردد آزاد را به گذرگاه لاچین بازگرداند.

انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز اظهارات مشابهی را مطرح کردند درحالیکه پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بروکسل در راستای تضمین آزادی و امنیت تردد به جمهوری آذربایجان فشار خواهد آورد.

این در حالی است که برخی باور دارند اروپا اقدام کافی را برای نگرانی‌های بشردوستانه انجام نمی‌دهد. در حالی که قدرت‌های جهانی همچنان در گیر و دار تصمیم گیری در مورد اقدام‌های خود در قبال این مناقشه هستند، بحران انسانی همچنان افرادی ساکن در منطقه قره باغ را که دسترسی‌شان به سرزمین اصلی ارمنستان قطع شده، تهدید می‌کند.

https://irna.ir/xjLrfz

**چین در مذاکره با شرکت فایزر برای داروی کووید

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی نوشت: سه منبع آگاه اعلام کرده اند چین در حال مذاکره با شرکت فایزر برای گرفتن مجوز تولید و توزیع داخلی داروی ضدویروس کرونا این شرکت در چین است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند چین در حال مذاکره با شرکت فایزر برای تضمین مجوزی است که تولید و توزیع داخلی داروی ضد ویروسِ پاکسلووید در این کشور را ممکن می کند.یکی از منابع آگاه افزود اداره تولیدات پزشکی ملی چین سرپرستی این مذاکرات را از اواخر ماه گذشته به عهده دارد.

رویترز نوشت :پکن مشتاق است تا قرارداد مجوز فایزر را پیش از آغاز سال قمری جدید یعنی ۲۲ ژانویه نهایی کند.

رسانه های چین خبری در این زمینه منتشر نکرده اند.

بیمارستان های چین از ماه گذشته و پس از کنار گذاشتن ناگهانی سیاست " کووید-صفر " در این کشور با موج جدید مبتلایان مواجه شد و تحت فشار زیادی قرار دارد.

به نظر می رسد داروی پاکسلووید بستری شدن بیماران پرخطر را تا ۹۰ درصد کاهش دهد و تقاضاها برای این دارو تا حدی زیاد است که بسیاری از بیماران در تلاش برای خریداری این دارو از خارج از کشور هستند. در ماه فوریه سال گذشته چین داروی پاکسلووید را تائید کرد و قرار بود به شکل گسترده در بیمارستان ها و برای افراد پرخطر در چندین استان این کشور موجود باشد. ماه گذشته شرکت فایزر برای صادر کردن این دارو به چین از طریق شرکتی داخلی به توافقی رسید تا این دارو در چین تولید شود.

سخنگوی فایزر در مصاحبه با خبرنگاران گفت این شرکت فعالانه با مقامات چینی و تمامی سهامداران برای تضمین ذخیره کافی از این دارو در چین همکاری می کند.

از اواخر نوامبر ۲۰۲۲ که دولت چین به دلیل برخی اعتراض های مردمی به قرنطینه های سخت گیرانه و سیاست کووید صفر، تصمیم به لغو برخی محدودیت های کرونایی کرد، با توجه به انبوه جمعیت این کشور، شیوع کرونا در استان های مختلف این کشور به یکباره شدت گرفت.

اگرچه رسانه ها و منابع رسمی چین آمار دقیقی از میزان شیوع کرونا و یا مرگ و میرهای کرونایی در این کشور ارائه نمی کنند، اما برخی اخبار رسانه های این کشور از جمله اخبار مرتبط با تجهیز فوق العاده بیمارستان ها، افزایش تولید داروهای مقابله با کرونا و بالا بردن ظرفیت تولید دستگاه های تنفس مصنوعی که برای بیماریان کرونایی استفاده می شد، حاکی از شیوع گسترده این بیماری درچین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سوم دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد این کشور به میزان کافی واکسن تولید می کند و واکسن های تولیدی این کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و چین احتیاجی به وارد کردن واکسن کرونا ندارد هرچند معتقد است همکاری میان کشورها، می تواند اثر بهتری برای مهار شیوع کرونا داشته باشد.
https://irna.ir/xjLrmj

**بن گویر و اسموتریچ: تحریم تشکیلات خودگردان تازه «اول کار» است

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مُزد خوش خدمتی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به این رژیم را دادند و گفتند که تحریم این تشکیلات از سوی تل آویو تازه «اول کار» است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

بزالل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی این رژیم تاکید کردند که وضع تحریم علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به درخواست آن ها از دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور نظر مشورتی در مورد مشروعیت اشغالگری تنها «آغاز کار» است.

اسموتریچ در صفحه توییتر خود مبارزه ملت فلسطین را تروریسم علیه صهیونیستها و کمک مالی نهادهای فلسطینی به خانواده های شهدای فلسطینی را حمایت مالی به تروریست ها خواند و نوشت: ما در توافق ائتلافی (کابینه ائتلافی نتانیاهو) همچنین خواستار پایان دادن تشکیلات خودگردان به تمجید و ستایش از تروریسم و توقف دادن مزایا و پرداختی ها به تروریست ها شدیم.

او افزود: کسانی که علیه ما فعالیت می کنند، باید بهای سنگین آن را بپردازند و این تنها «آغاز کار» است.

از سوی دیگر، ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضمن استقبال از تصمیم تحریم تشکیلات خودگردان گفت: کابینه راستگرایی که تشکیل دادیم رویکرد خود را مشخص کرد، در کابینه تصمیم گرفتیم که گام های فوری علیه دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) و مسئولان آن اتخاذ شود.

او افزود: امیدوارم و معتقدم که اقدامات بیشتری علیه حامیان تروریسم و کسانی که تلاش می کنند علیه اسرائیل فشار بیاورند اتخاذ خواهد شد.

کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه اخیر خود خواستار وضع تحریم علیه مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین شده است.

این کابینه خواستار وضع تحریم علیه مسئولانی شده است که از دادگاه بین المللی لاهه خواسته اند که تعریفی درباره ماهیت اشغالگری ارائه دهد.

مردم و گروههای مقاومت فلسطین تاکنون بارها از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بودند که به همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی علیه مقاومت بویژه در کرانه باختری رود اردن خاتمه دهد.

کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تحریم و رفت و آمد آنها محدود خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با ابراز خشم نسبت به قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص اشغالگری رژیم تل آویو، ادعا کرد که این قطعنامه هرگز برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود.

نتانیاهو قطعنامه سازمان ملل متحد را "حقیر خواند".

خشم نتانیاهو به دنبال تصویب قطعنامه ای در حمایت از مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی ابراز شد. مجمع عمومی سازمان ملل روز شنبه گذشته قطعنامه ای را با ۸۷ رای موافق به سود فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد.

این مجمع با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور نظر مشورتی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، ۸۷ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲۶ کشور رای مخالف و ۵۳ کشور رای ممتنع دادند.

این اقدام فقط یک روز پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی صادر شد که گسترش شهرک سازی را یکی از اولویت های خود اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این قطعنامه، از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، تشکر کرد.

به گفته ریاض المالکی، این رأی موافق اکثریت، پاسخی طبیعی و قاطع به تلاش‌ها برای زیرسوال بردن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و مخالفت علنی با موارد نقض حقوق فلسطینیان توسط اسراییل و جنایات این رژیم است.

وی همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواست به تعهد و مسئولیت خود برای حفظ حقوق مسلم مردم فلسطین عمل کند و برای متوقف کردن رژیم اشغالگر قدس، اقدامات عملی انجام دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا نیز با اکثریت آرا به پنج قطعنامه به نفع مردم فلسطین بویژه موضوع آوارگان فلسطینی، رای موافق داد.

https://irna.ir/xjLrmF

**امضای قرارداد نفتی افغانستان و چین/ طالبان: صادر کننده نفت می‌شویم

در ادامه همکار های حکومت طالبان افغانستان با شرکت های چینی در حوزه معادن و ذخایر طبیعی افغانستان، رسانه های افغانستان از امضای قرارداد نفتی میان حکوم طالبان و یک شرکت چینی برای فعالیت در حوزه اکتشاف و استخراج نفت در افغانستان خبر دادند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان در مراسم "عقد قرارداد استخراج نفت آمودریا با شرکت چینی" با تاکید بر این که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشور های جهان صادر خواهد شد، گفت که در این پروژه ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و برای بیش از سه هزار نفر زمینه کار ایجاد می شود.

حوزه نفتی آمودریا در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز این کشور است که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آوا، قرارداد استخراج نفت میان وزارت معادن و نفت افغانستان و شرکت چینی سی‌پی‌ای‌آی‌سی، روز پنجشنبه گذشته در حضور ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا به امضا رسید.

به گفته وزیر معادن و نفت طالبان، پیش‌بینی می‎‌شود که روزانه تا ۲۰۰ تن نفت تنها از معدن نفت قشقری که در استان سرپل قرار دارد، به دست آید. او مجموع ارزش چاه‌های نفت حوزه آمودریا را حدودا هفت میلیارد دلار معادل ۸۷ میلیون بشکه نفت تخمین زد.

شهاب الدین دلاور مدعی شد که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشورهای جهان صادر خواهد شد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می افزاید که براساس این قرارداد، فرایندهای نفت و مواد نفتی در خود افغانستان صورت خواهد گرفت و طبق مفاد این قرارداد، قرار است در سال اول شرکت قراردادی مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نماید و در سه سال آینده مجموع سرمایه گذاری به ۵۴۰ میلیون دلار برسد که با انجام این پروژه برای ۳ هزار نفر زمینه کار نیز مساعد خواهد شد.

وانک یو، سفیر چین مقیم کابل نیز که در این مراسم حضور داشت، با ابراز خرسندی از امضای قرارداد گفت: این قرارداد در راستای رشد اقتصادی و خودکفایی افغانستان مهم بوده و مثال خوب همکاری و تعامل میان دو کشور می باشد.

وی از شرکت قراردادی خواست تا با دقت طبق مفاد قرارداد امور محوله را انجام داده و همچنین از وزارت معادن و نفت خواست تا در هماهنگی نزدیک با شرکت قراردادی زمینه تحقق موثر این قرارداد را فراهم نماید.

https://irna.ir/xjLrnY

**جنجال اعترافات «هری»/ پسر پادشاه انگلیس به خیانت علیه ارتش متهم شد

مقام‌های ارشد نظامی انگلیس در ادامه واکنش‌ها به اعتراف جنجال‌برانگیز «هری» پسر دوم پادشاه این کشور درباره کشتن ۲۵ نفر در افغانستان در طول جنگ این کشور، شاهزاده انگلیسی را به خیانت علیه ارتش متهم کردند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

روزنامه تایمز چاپ لندن روز شنبه در گزارشی نوشت: یک سرهنگ برجسته ارتش انگلیس شاهزاده هری را خیانتکار نامیده و دستیار سابق ستاد مشترک ارتش این کشور هم گفته است که اظهارات وی "یک دستورالعمل نانوشته" را نقض کرده است.

سرهنگ تیم کالینز که به ایراد سخنان توجیهی در آستانه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مشهور است ادعا کرد به هری "توصیه بدی شده است" که کشتن جنگجویان طالبان را مانند برداشتن "مهره های شطرنج" توصیف کند. وی با بیان اینکه شاهزاده انگلیسی در انتشار جزئیات سفرش به افغانستان "ساده لوحانه" عمل کرده است، انگیزه کسانی که او را به نوشتن کتابش تشویق کرده اند، زیر سوال برد.

سرهنگ انگلیسی به تایمز گفت که هری به همان اندازه که به خانواده‌اش خیانت کرده، به اعتماد ارتش هم خیانت کرده است. وی افزود: «به‌نظرم او کاملاً ساده لوح است. هیچ درک درستی از آنچه انجام می دهد و انجام داده ندارد.» کالینز گفت پسر چارلز به کسانی در اطرافش نیاز دارد که او را هدایت کنند، نه اینکه به دنبال کسب درآمد از اعتبارش باشند.

کالینز در اظهاراتی ادعایی، سخنان هری درباره کشتن ۲۵ افغانی را رد کرد و مشارکت انگلیس در جنگ افغانستان را «مداخله قانونی به نفع دولت و مردم قانونی افغانستان» نامید. وی بر همین اساس ادعا کرد:‌ «ما برای کشتن مردم به آنجا نرفتیم. . . همه مرگ‌ها مایه تاسف است.»

«هَری» موسوم به «دوک ساسکس» پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس؛ که چندی است از حلقه سلطنت خارج شده و به همراه زن آمریکایی خود با انجام مصاحبه و انتشار مستندهایی درتلاش برای ضربه زدن به وجهه خانواده سلطنتی انگلیس است، به کشتن حداقل ۲۵ نفر در جریان جنگ افغانستان اذعان و اعتراف کرد.

هری، ۳۸ ساله در کتاب خود تحت نام « Spare » که ترجمه تحت الفظی آن فرعی است اما در اصل معنای «اضافی» می‌دهد عنوان کرده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان حداقل موجب قتل ۲۵ نفر شده است.

بنابراین گزارش، هری دو بار، بین سال های ۲۰۰۷تا ۲۰۰۸ میلادی بعنوان نیروی زمینی و پس از آن طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بعنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی «آپاچی» در جنگ افغانستان حضور داشته است.

هری در کتاب خاطرات خود عنوان کرده که در انجام این ماموریت ها، «افراد» و «مردم» (انسان ها)، را بعنوان مهره های شطرنجی که باید از صحنه نبرد برداشته شوند، می‌دیده است. پسر کوچک چارلز سوم عنوان کرده که از کشتار در افغانستان نه پیشمان است و نه به آن افتخار می کند. او در کتاب خود این قتل ها را به‌عنوان از میان برداشتن مهره های شطرنج از صفحه نبرد توصیف کرده است.

کتاب هری قرار بود سه‌شنبه منتشر شود اما تعدادی از نسخه های آن پنجشنبه گذشته در اسپانیا به فروش رسید و انتشار فرازهایی از آن در رسانه‌ها خبر ساز شده است.

لرد داروک مشاور سابق امنیت ملی انگلیس به اسکای نیوز گفت که هری شهرت نظامی خود را خدشه دار کرده است. وی افزود: « اگر قرار بود به شاهزاده نصیحت کنم، می‌گفتم از پرداختن به جزئیات پرهیز کند.»

جاناتان شاو دستیار پیشین ستاد مشترک ارتش نیز اظهارات هری را محکوم کرد و به نشریه دیلی میل گفت: «اظهارات هری یک دستورالعمل نانوشته را نقض کرده است. گمان می‌کنم که انگیزه این کار به دلیل تلاش مشاوران او برای کسب درآمد است»

همچنین سرهنگ ریچارد کمپ که فرماندهی نیروهای انگلیس در افغانستان را بر عهده داشت، در سخنانی که نشانگر اوج تفکر ضد بشری اوست گفت که بزرگترین نگرانی او توصیف هری از دشمن به عنوان یک موجود شبیه به انسان است. سرهنگ انگلیسی به بی‌بی‌سی گفت کتاب هری به مردم اینگونه القاء می‌کند که ده سال پیش کسانی را در افغانستان کشته‌اند که می‌شود با آن ها احساس همدردی کرد.

وی با بیان اینکه هری "شهرت فوق العاده ای" در ارتش داشت. که اکنون لکه دار شده است، ادعا کرد کتاب شاهزاده انگلیسی ممکن است امنیت او را به مخاطره بیاندازد.

این درحالیست که دیروز انس حقانی عضو ارشد طالبان در رشته توئیتی خطاب به هری و مسئولین انگلیس گفت: آنهایی که شما کشتید انسان بودند و خانواده داشتند. وی، اقدام شاهزاده انگلیس را جنایت جنگی اعلام کرد و افزود: واقعیت این است که مردم بی گناه ما در چشم نظامیان و رهبران سیاسی شما مهره شطرنج بودند اما با این وجود شما بازی را باختید.

بلال کریمی سخنگوی حکومت طالبان نیز طی رشته توئیتی نوشت: این جنایات محدود به شاهزاده هری نیستند و همه اشغالگران در طول تاریخ مرتکب جنایات مشابهی شدند و افغان ها خاطره این جنایات را فراموش نخواهند کرد.
https://irna.ir/xjLrp۸

**نماینده مجلس آمریکا: کنگره کمک به آپارتاید را پایان دهد

نماینده فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا، سال ۲۰۲۲ را یکی از مرگبارترین سالها برای فلسطینیان خواند و خواهان توقف کمک کنگره به رژیم تل آویو شد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

رشیده طلیب در یکی از توییت های اخیر خود نوشت: سال ۲۰۲۲ یکی از مرگبارترین سالها برای فلسطینیان در طول تاریخ بود. نیروهای اسرائیلی و شهرک نشینان بیش از ۲۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۵۰ کودک را کشتند، هزاران تن دیگر را زخمی و بیش از ۸۰۰ خانه فلسطینی را ویران کردند.

نماینده دموکرات ایالت میشیگان همچنین تاکید کرد:کنگره باید کمک مالی به آپارتاید را پایان دهد.

وی در توییتی دیگر نوشت: یک هفته از سال ۲۰۲۳ نگذشته که دولت جدید آپارتاید راستگرای افراطی قصد پاکسازی قومی کل جوامع (فلسطینی) را دارد که به آوارگی بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی از جمله ۵۰۰ کودک منجر خواهد شد. تمامی این اقدام ها با حمایت آمریکا، بولدوزر و گلوله رخ می دهد.

https://irna.ir/xjLrpY

**استفاده رژیم صهیونیستی از حیوانات برای جاسوسی

یک رسانه فلسطینی نوشت: رژیم صهیونیستی از حیوانات برای جاسوسی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن و آسیب رساندن به محصولات زراعی آنها استفاده می‌کند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

روزنامه «الحیات الجدید» ارگان رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین امروز شنبه در گزارشی نوشت: جنایات شهرک نشینان صهیونیست هر روز تنوع و پیچیدگی بیشتری پیدا می کند و آنها در این رابطه، استفاده از هر ابزاری علیه فلسطینی ها را برای خود مجاز می دانند.

این روزنامه فاش کرد که شهرک نشینان صهیونیست به طور مخفیانه، تجهیزات جاسوسی دارای دوربین مخفی و شنود در پوشش گردن آویز به گردن گاوها نصب کرده است.

روزنامه «الحیات الجدیده» هدف شهرک نشینان صهیونیست از استفاده از ابزارهای جاسوسی را اطلاع از تحرکات فلسطینی ها در مناطق روستایی ارزیابی کرد.

این رسانه فلسطینی همچنین از استفاده شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری رود اردن از حیوانات برای تخریب مزارع کشاورزی فلسطینیان خبر داد و به نقل از روستانشینان فلسطینی نوشت: شهرک نشینان گله های گراز وحشی را رها می کنند تا محصولات فلسطینی را ویران کنند.

این اولین بار نیست که فلسطینی ها از استفاده شهرک نشینان صهیونیست از حیوانات به عنوان ابزاری برای تخریب مزارع کشاورزی فلسطینی ها خبر می دهند. در سال ۲۰۰۸، نیز گزارش هایی درباره رها کردن «موش های ایمن در مقابل سموم» در مزارع فلسطینیان ساکن قدس (اشغالی) منتشر شده بود.

https://irna.ir/xjLrph

**فارن افرز: دموکراسی در آمریکا همچنان در معرض خطر است

مجله آمریکایی نوشت، دموکراسی در آمریکا به دلیل مجموعه‌ای از عوامل خارجی و داخلی از جمله جنگ اطلاعات نادرست، طرح های غیرقانونی و حمله به کنگره همچنان در معرض خطر است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

تارنمای فارن افرز حمله دو سال پیش به کنگره آمریکا توسط هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور و برخی طرح های غیرقانونی را آزمونی بی سابقه برای محک زدن دموکراسی در آمریکا توصیف کرد.

این رسانه مدعی شد، در سطح خارجی، پکن و مسکو جنگ در زمینه اشاعه اطلاعات نادرست را به راه انداخته اند که به شکنندگی بیشتر دموکراسی در آمریکا منجر شده است. این جنگ در داخل این دو کشور، سرکوب تقاضا برای اصلاحات دموکراتیک از طریق از اعتبار انداختن دموکراسی به سبک غربی را هدف قرار می دهد و در سطح جهانی، به دنبال جلب دولت های دوست و حامی برای مقابله با احساس ناخوشایند تعامل با روسیه و چین است. در نهایت این جنگ به دنبال ایجاد نظم بین المللی جدید و چندپاره ای است که «حاکمیت ملی» را بر حقوق بشر اولویت می دهد.

فارن افرز نوشت: در آمریکا، ترامپ همچنان مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به چالش می کشد و ممکن است با اتهامات جنایی مواجه شود. در دو سال آینده، کنگره آمریکا احتمالا با بن بست هایی مواجه خواهد شد و تحقیقات حزبی و دیگر تلاش ها برای استیضاح و کاستن از اعتماد به روند انتخابات، دموکراسی را تضعیف خواهد کرد.

رسانه های اجتماعی همچنین در انتشار اخبار نادرست و تئوری های توطئه نقش دارند. این عوامل به تلاش های روسیه و چین برای جنگ در زمینه اطلاعات نادرست کمک خواهد کرد.

این گزارش افزود: سلامت دموکراسی در آمریکا عامل نگران کننده در داخل این کشور است و امنیت ملی این کشور را تهدید می کند. کشورهایی مانند چین و روسیه از اختلافات دموکراتیک در آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در رقابت برای رهبری جهان استفاده کرده اند.

فارن افرز در بخش دیگری از گزارش آورده است، آمریکا برای اصلاح دموکراسی خود به سرمایه گذاری در بخش قدرت نرم نیاز دارد. بودجه دولت آمریکا در بخش دیپلماسی عمومی از سال ۱۹۸۰ میلادی به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۴ رسید. بودجه آمریکا در این بخش تقریباً در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به سطح مشابهی رسید اما از آن پس، با افزایش چالش‌ها، تلاش‌های آمریکا مسکوت ماندند و مجموع هزینه ها در بخش دیپلماسی عمومی در آمریکا در سال ۲۰۲۰ تنها به ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار در سال رسید.

این رسانه توصیه کرده که آمریکا باید وضعیت دموکراسی خود را اصلاح کند و دموکراسی موثرتری را پیاده کند. همچنین آمریکا باید برای مقابله با جنگ اطلاعات نادرست، حرفه ای گرایی و استقلال را در انتشار اخبار خود مدنظر قرار دهد. این کشور نیاز به شبکه ای متکثر و غیرمتمرکز از رسانه های با کیفیت دارد.

به نوشته فارن افرز، آمریکا و متحدان دموکراتیک این کشور نیاز دارند رسانه های محلی را که برای انتشار گزارش ها و نقدهای خود به دلیل فقدان آزادی رسانه ها در محدودیت قرار دارند، ارتقا داده و آنها را تقویت کنند.

آزادی اطلاعات همچنین مستلزم دیپلماسی متعهدانه وهماهنگ میان دموکراسی ها است تا اطمینان حاصل شود که حکومت های استبدادی استانداردها و پروتکل های جهانی اینترنت را به سرقت نمی برند.

این مجله آمریکایی خاطرنشان کرد؛ به رغم تلاش های انجام شده، دموکراسی آمریکا ایمن نیست. برخی قوانین ارائه شده با هدف کاهش نفوذ پول، تقویت و توسعه حق رای دهی، جلوگیری از دستکاری در انتخابات و تقویت امنیت انتخابات در کنگره قبلی آمریکا شکست خورد و بعید است در ترکیب جدید کنگره نیز پیشرفتی حاصل کند. بدتر از آن، بسیاری از ایالت های آمریکایی دسترسی به صندوق های رای را محدود و رای دادن را برای اقلیت ها دشوار کرده اند.

به نوشته فارن افرز، آنچه که بیشتر زنگ هشدار را به صدا در آورده است، درخواست برخی از قانونگذاران جمهوریخواه و در صدر آنها قانونگذارانی از ایالت کارولینا برای اجرای تئوری «استقلال مجالس ایالتی» است که به دستکاری و حتی تقلب در قوانین انتخاباتی به نفع اهداف حزبی منجر می شود بدون این که نظارتی از سوی دادگاه ها، فرمانداران و کمیسیون ها انجام شود.

این رسانه مدعی شد مقابله موثر با اطلاعات نادرست در سطح جهان، نیازمند موفقیت آمریکا در داخل و اصلاح نظام دموکراسی در این کشور است.

https://irna.ir/xjLrqB

**سیاهپوستان آمریکا قربانیان خشونت پلیس

سیاه پوستان آمریکا با توجه به این که حدود ۱۴ درصد از جمعیت ۳۳۲ میلیونی این کشور را تشکیل می دهند اما حدود۳ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس کشته می شوند. ضمن اینکه تقریباً یک سوم فضای زندان ها نیز از این اقلیت نژادی پر شده است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

برخورد خشونت بار پلیس آمریکا با مردم این کشور به ویژه اقلیت سیاه پوست همواره در صدر توجه رسانه های جهان قرار دارد و به تازگی گروه «رصد خشونت پلیس» در گزارشی اعلام کرده که پلیس در سال ۲۰۲۲ میلادی یک هزار و ۱۷۶ نفر را به قتل رسانده است. بر پایه این گزارش، پلیس آمریکا به طور متوسط روزانه، بیش از سه نفر را کشته است.

این گروه غیردولتی که با جنبش «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» در ارتباط است، گزارش داد کشته شدن یک هزار و ۱۷۶ نفر در سال ۲۰۲۲ به دست بلیس آمریکا، بالاترین آمار از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می شود.

با نگاهی آماری نسبت به میزان قتل های شهروندان آمریکایی از سوی پلیس این نکته برجسته می شود که در سال گذشته این کشتارها رکود جدیدی را ثبت کرده چرا که این رقم در سال ۲۰۲۱ کمتر از این بوده است و سال ۲۰۲۲ یکی از مرگبارترین سال‌های ثبت شده در این زمینه است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز که از سال ۲۰۱۵ به جمع آوری داده‌ها در زمینه کشتار شهروندان از سوی پلیس آمریکا پرداخته، در این باره نوشت که سال ۲۰۲۲ رکورد کشتار از سوی پلیس آمریکا شکسته شده است و ۴۰ کشته در این سال نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر شده است.

سیاه پوستان بزرگترین قربانی سیستماتیک پلیس

آمریکا در حالی خود را پیشرو و مجری حقوق بشر به جهان معرفی می‌کند که سردمداران این کشور نه تنها در عرصه بین‌الملل بلکه در درون کشور خود نیز موجی از تبعیض و خشونت علیه اقلیت‌ها را به راه انداخته‌اند؛ موجی که مهاجران و اقلیت‌ها به ویژه سیاه پوستان را با خود می‌برد.

خودبرتر پنداری سفیدپوستان آمریکا در قبال جمعیت ۱۴ درصدی آمریکایی‌های آمریکایی‌تبار را می‌توان از سطوح مختلف جامعه گرفته تا بین مقامات بلندپایه سیاسی-امنیتی مشاهده کرد که هر کدام با ابزارهای مختلف در صدد تحقیر و ضربه زدن به این اقلیت برآمده‌اند.

اگرچه نیمی از افرادی که پلیس هدف تیراندازی پلیس قرار گرفته و کشته می شوند، سفیدپوست هستند، اما سیاهپوستان آمریکایی به میزان نامتناسبی هدف گلوله قرار می گیرند.

سیاه پوستان تقریباً ۱۴ درصد از کل جمعیت ایالت متحده را تشکیل می دهند، اما ۲۵ تا ۲۷ درصد از افرادی که توسط پلیس کشته می شوند را تشکیل می دهند. این امر باعث می شود تا سیاهپوستان ۲.۹ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس جان خود را از دست بدهند.

بنابراین بررسی‌ها نشان می‌دهند که مشکل نژادپرستی در پلیس آمریکا فراتر از ادعای رایج مبنی بر محدود بودن تعداد افسران پلیس دارای عقاید نژادپرستانه است. در این میان باید در نظر داشت که تعداد غیرنظامیانی که پلیس آمریکا طی چند روز به قتل می‌رساند، بسیار بیشتر از مجموع قتل‌هایی است که پلیس در دیگر کشورها در یک سال مرتکب می‌شود.

این روند مرگبار از سال ۲۰۱۳ آغاز شد که آمار هزار و ۱۰۰ کشته غیرنظامی توسط پلیس آمریکا ثبت شد؛ ضمن این که این آمار از زمان اعتراض‌ها به قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس از سال ۲۰۲۰ تغییری نکرده است.

براساس قوانین پلیس آمریکا، افسرانی که ترس از مسلح بودن فرد در حال فرار داشته باشند، می‌توانند به سمت وی شلیک کنند و حتی اگر معلوم شود که فرد مزبور غیرمسلح بوده و تهدیدی وجود نداشته است، قتل مزبور موجه تلقی می‌شود و به خاطر وجود چنین قانونی تعداد بسیار کمی از افسران پلیس آمریکا به قتل متهم می‌شوند.

شلیک ده‌ها گلوله به «جیلند واکر» در ایالت «اوهایو» و شلیک به «رابرت آدامز» هنگام فرار در جهت مخالف در ایالت «کالیفرنیا» که هر دو قربانی سیاهپوست بودند، در این راستا قابل ارزیابی است.

افزون بر آن، شمار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که به دلیل مصرف مواد دستگیر می‌شوند به مراتب بیشتر از سفیدپوستان است. در حالی که بررسی ها نشان می‌دهد مواد مخدر در سطوح مشابهی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان مصرف می شود.

در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۵۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار آفریقایی-آمریکایی به دلیل مصرف مواد دستگیر شدند، در حالی که این رقم از هر ۱۰۰ هزار سفیدپوست آمریکایی حدود ۳۵۰ نفر بود. نظرسنجی‌های ملی در مورد مصرف مواد مخدر نشان می‌دهد که سفیدپوستان به میزان مشابه مواد مخدر مصرف می‌کنند اما آفریقایی-آمریکایی‌ها همچنان بیشتر دستگیر می شوند.

بر اساس آخرین داده‌ها، آفریقایی-آمریکایی‌ها پنج برابر آمریکایی‌های سفیدپوست و دو برابر آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار در زندان هستند.

در سال ۲۰۱۹، آفریقایی-آمریکایی‌ها حدود ۱۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دادند اما تقریباً یک سوم جمعیت زندانی این کشور به آنها اختصاص داشت. سفیدپوستان آمریکایی با وجود اینکه بیش از ۶۰ درصد از کل جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، تنها حدود ۳۰ درصد از جمعیت زندانی به آنها اختصاص دارد.

اگر چه آمریکا خود را سردمدار دموکراسی و حقوق بشر معرفی می‌کند اما در واقع عکس آن اتفاق افتاده‌ است و بسیاری نسبت به خشونت و نژادپرستی نهادینه شده در این کشور ۳۳۲ میلیون نفری نگران هستند.

نقض حقوق بشر در آمریکا تنها به خشونت و کشتار اقلیت‌ها محدود نمی‌شود بلکه آنها در بهره‌گیری از فرصت‌ها نیز دربند نژادپرستی سیستماتیک و نهادینه هستند.

https://irna.ir/xjLrqJ

**سایه تهدید تغییرات اقلیمی بر آسیا-اقیانوسیه

اگرچه به نظر می رسد مسائل امنیتی منطقه ای از مشکلات تغییرات آب و هوایی به دور باشد، اما پدیده گرم شدن زمین می تواند معضلات فراوانی را برای این منطقه به دنبال داشته باشد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

تغییرات آب و هوایی می تواند اعمال قدرت دیپلماتیک و نظامی را دستخوش چالش های فراوانی کند و سبب برهم خوردن توازن قوا در منطقه آسیا-اقیانوسیه شود.

بر اساس این گزارش، تا همین اواخر کره شمالی، تایوان، جزایر سنکاکو (دیائویو) از جمله مناطق قابل مدیریت بودند. این در حالیست که این روزها شاهد تغییرات ژئوپلتیک شگرف در این مناطق هستیم.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل تخمین زده است که جهان تا سال ۲۱۰۰ شاهد افزایش دمایی حدود ۲.۵ درجه سانتیگراد خواهد بود. بدون شک افزایش دمای هوا می تواند اثرات نامطلوب در سطح جهانی داشته باشد.

به باور کارشناسان، افزایش دمای هوا می تواند میزان بهره وری در انسان و زمین را کاهش دهد و تولید مواد غذایی را در بسیاری از کشورها به خطر اندازد.

از دیگر سو، میزان تغییر در نزولات جوی و تغییرات شدید آب و هوایی می تواند خسارات قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

همچنین ذوب سریع یخ های قطبی و یخچال های طبیعی هیمالیا می تواند منجر به افزایش سطح آب های جهانی به میزان ۰.۴۴و ۰.۷۶ متر تا سال ۲۱۰۰ شود. این در حالیست که برخی از دانشمندان هشدار می دهند این افزایش ممکن است فراتر از ارقام فعلی باشد.

افزایش سطح دریاها می‌تواند باعث شود که کشورهای جزیره‌ای کوچک‌تر در اقیانوس آرام و اقیانوس هند تا سال ۲۱۰۰ عمدتاً یا به طور کامل به زیر آب بروند. جمهوری کیریباتی که مجموعه‌ای از ۳۳ جزیره در اقیانوس آرام است به شدت آسیب‌پذیر است زیرا بالاترین نقطه آن کمتر از ۲.۵ متر بالاتر از سطح دریا است. مالدیو نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد. در صورت بروز چنین حوادثی، مردم این دو کشور آواره خواهند شد و این مساله به نوعی به بحران مهاجرت در جهان خواد افزود.

اگرچه شماری از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه با تهدیدهای مشابهی از جمله بالا آمدن سطح دریا روبرو نیستند، اما بسیاری از آنها ممکن است وقوع سیلی جدی را تجربه کنند.

بانکوک، جاکارتا، شهر هوشی مین، منطقه سانداربانس در بنگلادش و دلتای رودخانه مروارید در چین همگی از جمله مناطق آسیب پذیر در برابر سیل به شمار می آیند.

مردم این مناطق نیز ممکن است مجبور به مهاجرت شوند. اگرچه این مهاجرت می تواند در داخل کشور به وقوع بپیوندد، اما هزینه‌های قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت و در صورت عدم مدیریت موثر می‌تواند منجر به بی‌ثباتی سیاسی داخلی شود.

در سطح کلان تر این امر می تواند سبب وقوع مهاجرت های فرامرزی شود که تنها دستاورد آن تشدید مشکلات امنیتی منطقه ای است.

تغییرات آب و هوایی همچنین می تواند درگیری های سرزمینی موجود را تشدید کند. چین در حال حاضر خود را مالک بخش بزرگی از دریای چین جنوبی می داند. این ادعای از سوی مالزی، ویتنام، اندونزی و فیلیپین با آن مخالفت روبرو شده است. فیلیپین این اختلاف را به دادگاه بین المللی لاهه ارجاع داد و در نهایت به نفع این کشور رای صادر شد.

این درحالیست که وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای بر مخالفت با رای دادگاه لاهه درباره دریای چین جنوبی تاکید و اعلام کرد: این رای باطل است و الزام آور نیست. حاکمیت چین تحت تاثیر این رای قرار نمی گیرد.

همچنین افزایش دمای دریا منجر به انتقال جمعیت ماهی ها به مناطق مورد ادعای چین در دریای چین جنوبی می شود و این مساله می تواند موجبات درگیری های جدید شود.

کارشناسان پیش بینی می کند اگر چین از دسترسی ماهیگیران به این مناطق محروم شود، می تواند تهدیدی برای معیشت مردم این کشور باشد و این مساله می تواند منجر به درگیری شود.

همچنین انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی سبب وقوع رویدادهای شدید آب و هوایی مانند طوفان یا سونامی شود. این امر نیازمند افزایش همکاری میان نیروی دریایی و سایر نیروهای امنیتی در منطقه را برای کمک به حل و فصل معظلات و نجات مردم پس از بلایا طبیعی است.

همچنین بعید است که کشورهای کوچک دارای منابع داخلی کافی یا حتی پرسنل آموزش دیده برای مقابله با بلایای ناگهانی و غیرمنتظره باشند .

https://irna.ir/xjLrfT

**خشکسالی در اروپا؛ نگرانی‌ها از افزایش بی‌سابقه دما در هفته نخست ۲۰۲۳

پس از خشکسالی کم‌سابقه اروپا در تابستان ۲۰۲۲، اکنون قاره سبز همزمان با آغاز فصل زمستان میزبان موج گرمایی بی‌سابقه است و بسیاری از کارشناسان و محققان با هشدار نسبت به پیامدهای آن، از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده‌اند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

تارنمای «اسپیس» روز شنبه در گزارشی درباره ورود موج گرمای بی‌سابقه اروپا همزمان با آغاز زمستان و سال جدید میلادی نوشت: زمان آن رسیده است که دریاچه‌های یخی و مناظر پوشیده از برف اروپا را به فراموشی بسپاریم.

در نخستین روز از سال ۲۰۲۳ میلادی، درحالی که مردم اروپا در بحبوحه گرانی بهای انرژی، از تجربه دمای تابستانی لذت می‌بردند، کارشناسان هوشناسی درباره شتاب‌گیری تغییرات اقلیمی در قاره سبز هشدار می‌دادند.

بر اساس این گزارش، تصویری که در یکم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۱ دی ماه ۱۴۰۱) توسط ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-۲) اروپا ثبت شده است، نشان می‌دهد شهری در نزدیکی کوه‌های آلپ سوییس که میانگین دمای آن برای این زمان از سال منفی ۲ تا مثبت ۴ درجه سانتی‌گراد برآورد شده بود،‌ در این روز، دمای ۱۹.۲ درجه را تجربه کرده است. این دما در هنگام شب نیز به کمتر از ۱۶ درجه سانتی‌گراد نرسیده است.

بیشتر کشورهای مرکز و شمال غرب اروپا از جمله دانمارک، هلند، لهستان و جمهوری چک نیز شرایط یکسانی را ثبت کرده‌اند.

تارنمای روزنامه «نشنال نیوز» نیز در گزارشی به پیامدهای خشکسالی در اروپا پرداخت و نوشت: گرمایش جهانی اختلاف دما میان عرض‌های جغرافیایی کم و زیاد را کاهش می‌دهد که در نهایت می‌تواند بر آب‌وهوای عرض‌های جغرافیایی میانی اثر بگذارد.

فرانسوا ویمکس اقلیم شناس و مدیر تحقیقات موسسه پژوهش و توسعه در مارسی فرانسه هشدار داد: اگر شرایط اقلیمی در اروپا در همین مسیر باقی بماند، دمایی که در تابستان ۲۰۲۲ شدید در نظر گرفته می‌شد در سال ۲۰۵۰ ، هنگامی که در جنوب اروپا دما تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان افزایش پیدا می‌کند، به یک دمای معمولی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: تغییرات اقلیمی و به ویژه موج‌های گرمایی، علاوه بر آسیب به اکوسیستم‌ها، کاهش زمین‌های قابل کشت و خشکسالی، شمار مرگ‌ومیر را نیز افزایش می‌دهد.

در همین رابطه، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیش از ۱۵ هزار نفر بر اثر گرمای شدید تابستان ۲۰۲۲ اروپا جان باختند.

بر اساس گزارش تارنمای خبری تحقیقاتی کانورسیشن (Conversation)، تنها در تابستان گذشته ۶.۲ درصد از حجم یخچال‌های طبیعی رشته کوه آلپ در کشور سوییس از بین رفته است. اکنون زمستانی که به طور معمول با بارش برف و یخبندان این یخچال‌های طبیعی را تا حدودی ترمیم می‌کرد نیز چندان کمکی به بهبود وضعیت آن‌ها نمی‌کند.

گفتنی است که دانشمندان پیش از این از دست رفتن سالانه ۲ درصد از یخچال‌های طبیعی را شدید دسته‌بندی می‌کردند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: رشته‌ کوه آلپ با سرعتی حدود دوبرابر میانگین جهانی هر ۱۰ سال، ۰.۳ درجه گرم‌تر می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده براساس داده‌های فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هشدار می‌دهد که تا پایان قرن تا ۸۰ درصد یخچال‌های طبیعی آلپ ناپدید خواهند شد.

در ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد/ شهریور) کمیسیون اروپا نیز گزارشی از وضعیت وخیم کشورهای این قاره در مواجهه با خشکسالی منتشر کرد. در این گزارش عنوان شد که اروپا در سال ۲۰۲۲ بدترین خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال اخیر را داشته است.

تارنمای اسپیس به نقل از یک محقق تغییرات اقلیمی در فرانسه نوشت: مردم اروپا خوشحال هستند زیرا دمای متعادل زمستانی علاوه بر احساس خوشایندی که همراه دارد، قبوض انرژی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.این محقق در عین حال هشدار داد که طولانی شدن الگوهای دمایی معتدل در اروپا، با به خطر انداختن تولید در بخش کشاورزی، امنیت غذایی در سراسر این قاره را تهدید می‌کند. همانگونه که در پنج سال گذشته زمستان‌های گرم‌تر از معمول به بخش کشاورزی قاره سبز آسیب زده بود.

موج زمستان گرما در اروپا به دنبال گرمای بی‌سابقه و خشکسالی تابستان گذشته واکنش بسیاری از هواشناسان و دانشمندان این حوزه در شبکه اجتماعی توییتر را نیز به همراه داشته است.

در همین رابطه،‌ رایان استافر دانشمند حوزه آب و هوای سازمان فضایی ناسا (NASA / اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) در توییتی با انتشار تصاویری از پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی سه روز نخست ژانویه در اروپا نوشت: من تا به حال چنین پیش‌بینی آب‌وهوایی را ندیده بودم. هرگز.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی به این مساله پرداخت و با انتشار تصاویری از کوه‌های بدون برف و پیست‌های اسکی مصنوعی در اروپا نوشت: کوه‌های جاهورینا در بوسنی و هرزگوین که مسابقات المپیک زمستانی سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۲ شمسی) در آن برگزار شد، مطابق روال هر ساله در این زمان از سال باید شلوغ‌ترین روزهای فصل را تجربه کند. اما در عوض، کابین‌های تله کابین بر فراز چمن‌های گِل آلود آن بی‌حرکت مانده‌اند.

تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز به نقل از یک هواشناس فرانسوی نوشت: « اروپا در نخستین روز از سال نو میلادی یکی از باورنکردنی‌ترین روزهای آب‌و هوایی تاریخ را سپری کرد».

https://irna.ir/xjLrkd

**آموزش آنلاین دانشگاه های مطرح بریتانیا برای دختران در افغانستان

رسانه‌های بریتانیایی گزارش دادند که بیش از ۲۰ دانشگاه مطرح این کشور کلاس های رایگان آنلاین برای دختران و زنان در افغانستان فراهم می‌کنند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

این دانشگاه‌ها اعلام کرده اند که از طریق سایتی به نام (Future Learn) زمینه آموزش رایگان را به‌شکل آنلاین فراهم می‌کنند.

بر پایه این گزارش، دانشگاه‌های مذکور بیش از ۱۲۰۰ عنوان درسی را برای دختران و زنان افغان تدریس خواهند کرد.

گفتنی است که "فیوچر لرن" پلتفرمی برای آموزش مجازی است که از سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرده است.

بنیان‌گذار این سایت، دانشگاه اوپن انگلستان است و براساس گزارش‌ها تاکنون ۱۴۹ موسسه و دانشگاه در تهیه محتوای آن همکاری کرده‌اند.

دانشگاه‌های بریتانیا این تصمیم را در پی ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان، اتخاذ کرده اند.

تصمیم ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان از سوی طالبان با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده است.

https://irna.ir/xjLrss

**آمریکا خواستار اقدام باکو و مسکو برای بازگشایی فوری گذرگاه لاچین شد

نماینده آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا با ابراز نگرانی از پیامدهای انسانی بسته ماندن گذرگاه لاچین، از روسیه و جمهوری آذربایجان خواست تا نسبت به بازگشایی فوری این مسیر اقدام کنند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

مایکل کارپنتر گفت که کشورش با گذشت سه هفته از محاصره منطقه قره‌باغ کوهستانی و مسدود شدن گذرگاه لاچین، نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در این منطقه ابراز نگرانی می‌کند.

وی با قدردانی از کمک‌های بشردوستانه و حیاتی کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در این مدت، افزود: آمریکا از روسیه و جمهوری آذربایجان می‌خواهد که نسبت بازگشایی سریع مسیرهای ارتباطی اقدام کنند.

گذرگاه لاچین به مدت ۳ دهه تنها مسیر برای اتصال منطقه قره باغ به سرزمین اصلی ارمنستان بوده است. اما اکنون، تردد منظم کامیون‌های حمل بار و اتوبوس‌ها متوقف شده در حالیکه نگهبانان وظیفه تنها حرکت کاروان پس از کاروان نیروهای حافظ صلح روسی و صلیب سرخ را نظاره می‌کنند.

جمهوری آذربایجان با گماشتن گروه‌هایی که مدعی حمایت از محیط زیست هستند، از روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) باعث بسته شدن این گذرگاه و اخلال در تردد محور نامبرده شده است.

در همین رابطه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اخیرا با ابراز نگرانی از کمبود مواد غذایی ناشی از اختلال تردد در منطقه قره باغ کوهستانی، از جامعه بین‌المللی خواست تا یک تیم حقیقت یاب به این مناطق، ارسال کند.

هفته گذشته نیز ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای از نگرانی مسکو نسبت به عدم بازگشایی گذرگاه لاچین خبر داده و از ایروان و باکو خواسته بود به مفاد بیانیه سال ۲۰۲۰ پایبند باشند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ماه گذشته از دولت جمهوری آذربایجان خواسته بود تا تردد آزاد را به گذرگاه لاچین بازگرداند.

https://irna.ir/xjLrs۵

**جایگاه برتر ایران در نمایشگاه بزرگ تجارت خدمات چین

در نمایشگاه بین المللی تجارت خدمات چین ۲۰۲۲ موسوم به CIFTIS با موضوع اصلی «همکاری خدماتی برای ترویج توسعه و نوآوری سبز در استقبال از آینده» که در شهریور ماه امسال برگزار شد، پاویون ایران به عنوان پاویون برگزیده این نمایشگاه شناخته شد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

پاویون ملی ایران در این نمایشگاه با حضور شرکت‌های مطرح ایران در تراز جهانی، با استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفت. پاویون ایران در سال ۲۰۲۲ در دو بخش حضوری و برخط (آنلاین) برگزار شد. در بخش حضوری ۱۴ شرکت ایرانی و در بخش برخط ۳۸ شرکت حضور داشتند.

با توجه به کیفیت بالای پاویون ملی ایران در سال ۲۰۲۲، برگزار کنندگان نمایشگاه پاویون ایران را به عنوان برترین پاویون ملی انتخاب و معرفی کردند و از مشارکت جمهوری اسلامی ایران تقدیر به عمل آمد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاحیه این مراسم به عنوان یکی از مدعوین اصلی، به ایراد سخنرانی پرداخته بود.

نمایشگاه CIFTIS یکی از سه نمایشگاه بزرگ چین است که رسالت راهبری سیاست درهای باز چین را بر عهده دارند. این رویداد بزرگ نمایشگاهی به میزبانی وزارت بازرگانی چین و شهرداری پکن برگزار می شود و سازمانهای بزرگ بین المللی از جمله WTO، UNCTAD، OECD از آن حمایت می کنند. این رویداد، بزرگترین نمایشگاه خدمات در سطح دنیاست که در ۱۲ گروه خدمات از جمله حمل و نقل، گردشگری، خدمات مالی، فناوری ارتباطات و اطلاعات و... برگزار می گردد.

در ادوار قبلی نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ کشور دنیا حضور داشته‌اند و حضور ۱۴ سیاستمدار، بیش از ۴۰۰ مدیر رده بالا از سازمانهای بین المللی و مهمانان داخلی و خارجی نشان از اهمیت آن دارد. سخنران افتتاحیه نمایشگاه در سالهای پیش، رئیس جمهور چین بوده و اهمیت رویداد برای چین به قدری است که شورای دولتی چین برای آن مصوبه گذرانده و بر اساس این مصوبه ۴۰ وزارتخانه و کمیسیون داخلی چین عضو کمیته برگزاری نمایشگاه هستند و نخست وزیر شخصاً مسئولیت کمیته را به عهده دارد. در نمایشگاه ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ شرکت برجسته جهانی کهدر فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارند، مشارکت داشتند.

https://irna.ir/xjLrsY

**هشدار قاطع انصارالله به ریاض/ بن سلمان بدنبال تضمین امنیتی برای فرار از باتلاق یمن

درحالی که دولت نجات ملی یمن با تداوم وضعیت «نه صلح و نه جنگ» مخالفت و پیام ها و هشدارهای قاطع و روشنی به ائتلاف متجاوز سعودی ارسال کرده است، برخی منابع خبر می دهند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ناتوان از ادامه اشغال یمن، بدنبال گرفتن تضمین امنیتی برای فرار از باتلاق این کشور است.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

روزنامه الاخبار لبنان امروز شنبه در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت بحران یمن پرداخت و نوشت: درحالی که یمن همچنان در وضعیت نه صلح و نه جنگ جنگ قرار دارد، دولت نجات ملی یمن اخیرا" به طور واضح و مکرر اعلام کرده که این وضعیت را نمی‌پذیرد و دیگر اجازه ادامه آن را نمی دهد و متعهد شده که هرچه سریعتر به آن پایان دهد. پایان دادن سریع به این وضعیت می‌تواند روند امور را به سمت صلحی که شرایط دولت نجات ملی یمن را بر آورده کند و یا جنگی که می‌تواند این شرایط را به طرف مقابل (ائتلاف متجاوز سعودی) تحمیل کند، سوق می‌دهد.

با توجه به این شرایط، لحن تهدیدآمیز دولت نجات ملی یمن و جنبش انصارالله از طریق موضعگیری های مقامات یا برگزاری راهپیمایی گسترده یمنی ها علیه متجاوزان افزایش یافت و در همین راستا، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن در جریان بازدید از جبهه نبرد با متجاوزان سعودی در منطقه «البرح» در استان تعز گفت: «ما در هر زمان منتظر بازگشت جنگ هستیم و برای آن آمادگی داریم». این اظهارات و راهپیمایی ها پیام های هشدار آمیزی برای ائتلاف متجاوز سعودی بود.

این درحالی است که به موازات این هشدارهای دولت نجات ملی یمن به متجاوزان، کشور عمان (به عنوان میانجی بین دولت نجات ملی یمن و ائتلاف متجاوز سعودی) از تلاش برای یافتن راه حلی که همه طرف‌ها را راضی کند، دست برنداشته است. در همین زمینه، منابع ذیربط در صنعا در گفت و گو با الاخبار تصریح کردند که "اگر این بار پاسخ رضایت‌بخشی به «مطالبات بشردوستانه» (دولت نجات ملی یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی) داده نشود و در نتیجه آن اوضاع به سمت تشدید تنش پیش برود، نبرد (با ائتلاف متجاوز) در نوع خود بی‌نظیر خواهد بود و همه گسترده جغرافیایی از دریای سرخ، باب المندب و آرامکو در عمق عربستان تا همچنین عمق امارات را در بر خواهد گرفت.

با توجه به اظهارات دولت نجات ملی یمن مبنی بر اینکه به طور نامحدود منتظر راه حل نخواهد ماند و از آنجایی که زمان رو به اتمام است، اکنون توپ در زمین عربستان بوده و سعودیها مجبور شده اند که موضع خود را قدری نرم کنند.

به گفته این منابع، دولت نجات ملی یمن در مقابل ریاض چهار موضوع اصلی «رفع محاصره، عدم مداخله در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت و خروح از یمن» را مطرح کرد و ریاض موافقت اولیه خود را به شرط مذاکره مفصل‌تر اعلام کرده است. از سوی دیگر، عربستان خواستار ضمانت‌هایی شده که یمن تهدیدی برای عربستان سعودی و امنیت آن نخواهد بود.

به نوشته الاخبار، این منابع با بیان اینکه عربستان موضوع تضمین را در مقابل ایران و عمان نیز مطرح کرده است، اشاره کردند که دولت نجات ملی یمن گفته است که چنانچه برطرف کردن نگرانی های امنیتی عربستان به این کشور در تصمیم گیری قاطع برای پایبندی به آنچه در مذاکرات در خصوص راه حل جامع و نهایی پرونده یمن حاصل می شود، کمک می کند، برای مرتفع کردن نگرانی‌ها آمادگی دارد.

الاخبار در پایان نوشت: در این میان، نباید آمریکا را نادیده گرفت که به عنوان عامل تاثیرگذار بر عربستان، مانع تراشی می کند زیرا دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با تمام توان به دنبال حفظ وضعیت نه جنگ و نه صلح است زیرا از این وضعیت سود می‌برد.

https://irna.ir/xjLrry

**خیانت نتانیاهو به یار با وفای خود/ گسترش شکاف در ساختار درونی اسرائیل

«دیوید امسالم» از عناصر کلیدی حزب راستگرای لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، ندادن پست ریاست پارلمان یا وزارت دادگستری در کابینه جدید رژیم صهیونیستی را تحقیر همه یهودیان سفاردی عنوان کرد.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

امسالم که در میان هواداران خود، صحبت می کرد، شخص نخست وزیر را مسئول راه نیافتن به کابینه دانست و دلایل بنیامین نتانیاهو برای ندادن پست به خود را پوچ و واهی دانست.

این عضو حزب لیکود در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی با اشاره به جایگاه چهارم خود در انتخابات درون حزبی، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ما یهودیان سفاردی و مزراحی را تحقیر کند؛ حتی اگر نخست وزیری از حزب لیکود باشد.

امسالم گفت که۷۰ درصد هواداران حزب لیکود از یهودیان سفاردی هستند و نتانیاهو فردی ناسپاس است.

امسالم قرار بود وزیر دادگستری یا رئیس کنست شود و بعد از اینکه این مناصب در اختیار دیگر افراد قرار گرفت، از گرفتن هر منصب دیگری در کابینه نتانیاهو خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، سهم خواهی اعضای لیکود و شرکای نتانیاهو در میان دیگر احزاب راست‌گرا موجب شد وی برای راضی کردن آنها قوانین و ساختارهای رژیم صهیونیستی را تغییر دهد و حتی برخی مناصب را چرخشی کند.

روزنامه «تایمز اسرائیل»، امسالم را یکی از وفادارترین یاران نخست وزیر ارزیابی کرد که بعد از افشای فساد مالی نتانیاهو، از وی به طور قاطع حمایت کرده بود.

«جنبش صهیونیسم» در اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت و از دین یهود به عنوان ابزاری برای انتقال یهودیان با هر فرهنگ و گرایشی اعم از دینی و سکولار به سرزمین فلسطین بهره برداری کرد. صهیونیست‌ها همانطور که اعلامیه بالفور به آنها وعده داده بود، بدنبال تشکیل یک «دولت» بودند که در آن همگان در کنار یکدیگر زندگی کرده و از امکانات و فرصت های برابر برخوردار شوند.

در همین راستا، جنبش صهیونیسم پس از تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، انتقال یهودیان شرقی (سفاردی) و یهودیان غربی (اشکنازی) و یهودیان مزراحی (ساکن مناطق شمال آفریقا و غرب آسیا) را به سرزمین اشغالی فلسطین آغاز کرد، اما از همان آغاز تاسیس رژیم جعلی اسرائیل بین این سه گروه نوعی طبقه بندی بالا به پایین شکل گرفت و اشکنازیها در صدر و مزراحی ها در پایین این طبقه بندی در برخورداری از فرصت ها، منابع و مشاغل در سطوح مختلف درونی این رژیم قرار گرفتند و شکاف ها نهادینه شد. بخش عمده ای از مزراحی ها از یمن و بعدا اتیوپی (یهودیان فلاشا) به سرزمین اشغالی فلسطین منتقل شدند، اما اکنون با گذشت سالها از انتقال آنها به سرزمین اشغالی فلسطین حقایق هولناکی از اقدامات سران جنبش صهیونیستم حتی علیه خود این یهودیان برملا می شود.

https://irna.ir/xjLrtv

**احزاب رقیب اردوغان درباره یک نقشه راه توافق کردند/ آغاز رایزنی برای معرفی نامزد مشترک

گروه احزاب شش گانه اپوزیسیون ترکیه اعلام کردند که برای نقشه راه مرحله انتقالی و برنامه کاری دولت در صورت پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و پارلمانی به توافق رسیدند و بحث درباره معرفی یک نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده اند.

از تاکید ایران بر واکنش شورای امنیت در برابر تل آویو تا جایگاه برتر ایران درنمایشگاه بزرگ چین

اعلام این مطلب در پایان دهمین نشست سران شش حزب اپوزیسیون ترکیه به میزبانی «احمد داود اوغلو» رئیس حزب آینده اعلام شد. در این نشست سران احزاب شش گانه حزب جمهوری خواه خلق، حزب دموکراسی و پیشرفت، حزب دموکرات ترکیه، حزب آینده، حزب خوب و حزب سعادت حضور داشتند.

سران شش حزب یاد شده از اعلام "متن سیاست های مشترک" به عنوان یک بیانیه انتخاباتی نهایی شده همراه با «نقشه راه» فرایند انتقالی در ۳۰ ژانویه جاری خبر دادند.

احزاب شش گانه همچنین تصمیم به تشکیل «کمیته ائتلاف انتخاباتی» و آغاز گفت وگوها برای تعیین نامزد مشترک با هدف رقابت با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات آتی گرفتند.

براساس بیانیه این نشست، تحقق چشم انداز مورد نظر احزاب شش گانه مستلزم تحقق دو شرط اساسی است، نخست انتخاب نامزد مشترک به عنوان رئیس جمهوری و دوم کسب اکثریت پارلمانی لازم برای اصلاح قانون اساسی. به منظور تحقق این دو شرط، کمیته یاد شده برای تضمین امنیت انتخابات به طور مداوم فعالیت خواهد کرد و به طور مستمر تلاش خود را بر حفاظت از صندوق های رای و بحث در مورد انتخابات براساس تصمیم روسای احزاب متمرکز خواهد کرد. این کمیته همچنین بر بررسی گزینه های مناسب برای نامزدی در انتخابات پارلمانی پیش رو به منظور کسب اکثریت پارلمان متمرکز خواهد شد.

این احزاب همچنین با تاکید بر لزوم برگزاری نشست های بیشتر در مقطع پیش رو، از برگزاری نشست بعدی در ۲۶ ماه جاری به میزبانی «میرال اکشنار» رهبر حزب «خوب» خبر دادند.

این گروه احزاب شش گانه تاکید کرده اند که از برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس قانون جدید انتخابات حمایت نمی کنند، بلکه آمادگی دارند از انتخابات زودهنگامی که تا قبل از ۶ آوریل طبق قانون انتخابات سال ۲۰۱۸ برگزار شود، حمایت کنند.

براساس این گزارش، «گل تکین اویسال» رهبر حزب دموکرات ترکیه گفت که برای انتخاب و معرفی نامزد مشترک ریاست جمهوری، جلسات دوجانبه و سه جانبه برگزار خواهد شد.وی در عین حال اعلام نام این نامزد مشترک قبل از آغاز فرایند انتخاباتی را بعید دانست.

وأکد فی تصریحات صحفیة، أن المرشح الرئاسی المشترک یجب أن یکون أحد قادة الطاولة السداسیة، مشیرا إلی أن زعیم حزب الشعب الجمهوری کمال کلیتشدار أوغلو لم یفرض نفسه علی الطاولة لیکون المرشح الرئاسی.

وی در بیانیه‌ مطبوعاتی خود با تاکید بر اینکه نامزد مشترک ریاست‌ جمهوری باید یکی از رهبران احزاب شش گانه باشد، افزود:«کمال قلیچ دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری به این ائتلاف تحمیل نکرده است بلکه هر یک از احزاب شش گانه با در نظر گرفتن شرایط سیاسی و موازنه قوا، ارزیابی های خاص خود را از نامزد مورد نظر انجام خواهند داد.

در همین حال، اظهارات روز جمعه «داوود اوغلو» نخست وزیر اسبق ترکیه در تلویزیون «هالک» در مورد حیطه اختیارات و صلاحیت رهبران احزاب شش گانه در صورت معرفی نامزد مشترک و کسب مقام ریاست جمهوری در محافل سیاسی ترکیه جنجال به پا کرده است.

داوود اوغلو گفت که این احزاب یک نامزد مشترک را معرفی می کنند. این نامزد خواه از رهبران احزاب باشد یا نباشد، رهبران احزاب شش گانه اختیار امضا و تصویب هر تصمیم راهبردی را که از سوی ریاست جمهوری صادر خواهد شد، خواهند داشت.

وی ادامه داد: زمانی که تصمیمی می گیریم، حساسیت حزب جمهوری خواه خلق را در نظر می گیریم و زمانی که قلیچ دار اوغلو بخواهد تصمیمی بگیرد، حساسیت بلوک محافظه کار را در نظر خواهد گرفت.

نخست وزیر اسبق ترکیه گفت که اکنون وقت آن رسیده که بر سر نام نامزد مشترک توافق کنیم، گرچه هنوز بحثی درباره نام افراد مطرح نشده اما ساز و کار این روند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقابل این گفته ها، «محرم اینجه» رهبر حزب «مملکت» و نامزد سابق ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی گفت: صحبتهای داوود اوغلو را شنیدم که می گفت به جای رئیس جمهور امضا خواهد کرد، آیا رئیس جمهور می تواند چنین باشد ؟... این افراد به دنبال منشی شخصی هستند (نه رییس جمهور!) ...آیا فردی که با بیش از ۵۰ درصد آرای رای دهندگان انتخاب می شود، می تواند از فلان رییس حزب که تنها یک درصد آرا را کسب کرده، برای انتخاب مدیران کشور مشورت بگیرد؟ آنها تفکر سلیمی ندارند.

مسئولان حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان نیز به مواضع احزاب شش گانه اپوزیسیون و گفته های داوود اوغلو واکنش نشان دادند و «حمزه داغ» دستیار رئیس حزب عدالت و توسعه در توییتر خود نوشت: به نظر می رسد که رهبران احزاب شش گانه، رویای حکومت یک گروه اقلیت غیرمنطبق با دموکراسی را در سر دارند. کسانی که مشروعیت رئیس جمهور منتخب و حائز بیش از۵۰ درصد آرای مردم را زیر سوال می برند، می خواهند سرنوشت ترکیه را به دست کسانی بسپارند که کمتر از یک درصد آرای مردم را در سبد دارند.

«محمدعلی شلبی» نماینده مجلس که اخیرا با استعفا از عضویت در حزب جمهوریخواه به حزب «عدالت و توسعه» به ریاست رجب طیب اردوغان پیوسته است، هم گفت: رهبران احزاب شش گانه، نمایندگان رئیس‌جمهور خواهند بود و بر قوه مجریه به عنوان یک نهاد قانونی حکمرانی خواهند کرد، معاون رئیس جمهور، رئیس جمهور را هدایت خواهد کرد... این یک هرج و مرج واقعی است.

تحلیلگران نزدیک به حزب عدالت و توسعه نیز به نوبه خود به گفته های اوغلو واکنش نشان دادند و «شامل طیار» نویسنده ترکیه ای گفت: معلوم می شود کسانی که نمی خواهند رئیس جمهور از یک حزب خاص انتخاب شود، دنبال یک عروسک هستند... این بیشتر شبیه یک شوخی است.

«اسماعیل یاشا» دیگر نویسنده ترکیه هم گفت: این یک سیستم قیمومیت بر رئیس جمهور منتخب با هدف تبدیل او به یک عروسک خیمه شب بازی است زیرا توان اتخاذ هیچ تصمیم مستقلی را نخواهد داشت.

«ارصوی دیدی» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای نیز در همین راستا نوشت: این پیشنهاد برخلاف نظام جاری و غیرقابل اجرا است... این چگونه رئیس‌جمهوری است که پس از گرفتن رای مردم، باید از سران احزاب شش گانه دستور بگیرد؟

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه قرار است در ماه ژوئن ۲۰۲۳میلادی برگزار شود.

https://irna.ir/xjLrrD


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha