گوترش بار دیگر خواستار رفع محاصره گذرگاه لاچین شد

تهران- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از ابراز نگرانی آنتونیو گوترش دبیرکل این نهاد بین‌المللی در مورد وضعیت گذرگاه لاچین، خبر داد و گفت: گوترش بار دیگر خواستار تنش زدایی و رفع محاصره گذرگاه لاچین شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از "آرمن پرس"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر ضرورت تنش زدایی و تضمین آزادی و امنیت حمل و نقل در گذرگاه لاچین تاکید کرده است.

گوترش پیش از این نیز در بیانیه ای به تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۳ آذر) نسبت به وضعیت این گذرگاه ابراز نگرانی کرده بود. این نگرانی ها در جلسه اضطراری شورای امنیت که به درخواست ارمنستان در تاریخ ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) برگزار شد، نیز تکرار گردید.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر خواست خود برای کاهش تنش ها و تضمین آزادی و امنیت رفت و آمد در گذرگاه لاچین تاکید و باردیگر از تلاش ها برای میانجیگری در این زمینه، حمایت کرد.

براساس این گزارش، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درمورد تداوم محاصره گذرگاه لاچین توسط باکو گفت: تیم‌های سازمان ملل در کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان به حفظ مسیرهای موجود با مقام ها و شرکای بین‌المللی ادامه می‌دهند و در صورت آماده بودن شرایط آماده پاسخگویی هستند.

گذرگاه لاچین از تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر) توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. لاچین تنها مسیر سفر و تدارکات ۱۲۰ هزار نفر از ارمنی های ساکن منطقه قره باغ کوهستانی است و محاصره این گذرگاه منجر به بروز یک بحران انسانی شده است. کمبود امکاناتی همچون غذا و دارو، مقامات قره باغ کوهستانی را بر آن داشته تا در این منطقه اعلام جیره بندی کنند و بیمارستان ها نیز جراحی های از پیش برنامه ریزی شده را به حالت تعلیق درآورده اند. گفته می شود یک هزار و ۱۰۰ نفر از ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی، از جمله ۲۷۰ کودک که در زمان مسدود شدن جاده در ارمنستان بوده اند در حال حاضر قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha