استراتژی مصرف آب در تصمیم‌گیری‌های جنوب آذربایجان‌شرقی

مراغه- ایرنا- مصرف آب دیگر نه فقط به مدیریت بلکه به اتخاذ استراتژی مناسب برای ایجاد تغییر نیاز دارد؛ راهبردی که همواره باید بر اساس منابع موجود و پیش‌بینی‌ها تعیین ‌شود و جنوب آذربایجان‌شرقی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در شرایطی که هم بارندگی و هم منابع آبی روز به کاهش است، انتظار می‌رود تا این کمبود در تصمیم‌گیری‌های فردی و جمعی ما لحاظ شود و مسئولان نیز در سیاست‌گذاری‌های طولانی‌مدت خود به آن توجه کنند.

کارشناسان نیز می‌گویند که راهبرد مصرف آب در شرایط اقلیمی حال حاضر این منطقه و با توجه به کاهش بارندگی‌ها باید انقباظی باشد و علاوه بر آن، به تدریج مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و منابع برای محصولات استراتژیک بخش کشاورزی و صنایع دارای ارزش افزوده بالا صرف شود.

گفت‌وگو با «رامین حاجی‌زاده»، رییس اداره هواشناسی مراغه نیز تداوم صرفه‌جویی در منابع آبی و دخیل دانستن شرایط اقلیمی در توسعه پایدار منطقه را یادآوری می‌کند.

به گفته وی میزان بارش در سال زراعی جاری در این منطقه به ۵۵.۶ میلی‌متر رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد و در مقایسه با طولانی‌مدت مشابه ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

میزا بارش در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش داشته استوی ادامه می‌دهد: کاهش بارندگی در پنج سال گذشته ادامه یافته و خشکسالی هواشناسی منطقه را در پی داشته است؛ بر اساس بررسی‌های نمودارهای موجود، بارش‌ها تا ۱۵ سال قبل در حد نرمال بود و اگر یکی دو سال افزایش داشت، در عوض یکی دوسالی هم کاهش می‌یافت اما از سال ۱۳۸۶ به بعد به طور مداوم کاهش بارش از نرمال را داشتیم.

وی با بیان اینکه بیلان آبی به تدریج کاهش یافته است، اضافه کرد: متوسط بارش از ۳۲۰ میلی‌متر به ۲۸۰ میلی‌متر کاهش یافته و شدت خشکسالی‌ها نیز اهمیت توجه به استراتژی مصرف آب را دوچندان کرده است.

به گفته وی ۳۰ درصد بارش‌های جنوب آذربایجان‌شرقی در پاییز، ۳۱ درصد در زمستان و ۳۶ درصد در بهار اتفاق می‌افتد و تنها سه درصد از بارش‌ها در تابستان دریافت می‌شود.

اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و آماده‌باش برای خشکسالی

در حالی که منابع آبی و نزولات آسمانی روند کاهشی دارد، اقتصاد شهرستان‌های عجب‌شیر، ملکان، بناب، مراغه، چاراویماق و هشترود بر پایه کشاورزی سنتی و گاهی صنایع پرآب‌بر استوار است و کاهش تدریجی سهم بخش کشاورزی در اقتصاد منطقه، توسعه صنایع کم‌آب‌بر و همچنین تکیه بر ظرفیت‌های گردشگری طی سال‌های پیش‌رو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اکنون به گفته «عبدالله فرمانی»، مدیر امور آب مراغه حدود ۹۰ درصد منابع آبی این منطقه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بقیه به صنعت و آب شرب اختصاص می‌یابد؛ این در حالی است که ارزش اقتصادی آبی که در بخش صنعت مصرف می‌شود، بسیار بیشتر از بخش کشاورزی است.

آبی که در بخش کشاورزی مراغه صرف می‌شود، بنابه دلایل متعدد ارزش افزوده چندانی برای این شهرستان ندارد نکته قابل تامل اینکه توسعه باید بر اساس آمایش سرزمین باشد و توسعه باغات سیب در مراغه متناسب با آمایش سرزمین نبوده است تا جایی که به عقیده کارشناسان، محصولات پرآب‌بری چون سیب باید طی سالهای پیش‌رو با محصولات کم‌آب‌بر جایگزین شود.

اما همچنان یک عده نسبت به توسعه باغات سیب در دامنه‌های جنوبی سهند اقدام می‌کنند و برخی از مسئولان محلی نیز به فکر تامین آب برای همین محصول پرآب‌بر هستند؛ تلاشی که با توجه به منابع موجود و پیش‌بینی‌ها، نمی‌توان به تحقق آن خیلی هم امیدوار بود.

به گزارش ایرنا بخش چندرسانه‌ای ایرنا نیز در محتوایی که طی سال زراعی گذشته با عنوان «آماده‌باش ایران برای خشکسالی» منتشر کرد، شنیده شدن هشدار خشکسالی از چندین سو را یادآوری کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha