چالش نبود آب برای رونق تولید در مراغه

مراغه- ایرنا- مراغه با وجود اینکه در سرشاخه و دامنه سهند قرار داشته و آب مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های اطرافش از جمله بناب و هشترود هم وجود دارد، سالهاست که از نبود این زیرساخت‌ برای رونق تولید در بخش‌های کشاورزی و صنعت رنج می‌برد.

به گزارش ایرنا همین چالش نبود زیرساخت‌ها موجب شده است تا برخی از فعالان اقتصادی مراغه برای سرمایه‌گذاری به شهرستان‌های بناب، هشترود، ملکان و غیره نقل مکان کنند و به گفته نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، تعداد بیکاران تحصیل‌کرده این کهن‌شهر به حدود ۱۵ هزار نفر برسد.

چالش نبود آب در بخش کشاورزی مراغه حتی به مرحله‌ای رسیده که جوابگوی نیاز فعلی باغات سیب و محصول صادراتی آن نیست و همین موضوع نیز چاره‌اندیشی برای تامین منابع آبی این شهرستان را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مراغه برق و آب مورد نیاز برای رونق تولید را ندارد و با شیوه‌های متعارف نمی‌توان آنها را تامین کرد.

«سیدفرید موسوی» با تاکید بر خلاقیت و نوآوری مسئولان امر برای تامین آب و برق مورد نیاز در این شهرستان، بیان کرد: نبود آب و برق چالش اصلی رونق تولید در این شهرستان به شمار می‌رود و متاسفانه تاکنون راهکاری برای آن ارایه نشده است.

به گفته وی کمبود آب حتی روی بخش کشاورزی این شهرستان هم سایه انداخته است و مسئولان باید در برابر این چالش جوابگو باشند.

«موسوی» معتقد است قبل از آنکه سرمایه‌گذار و کشاورز در این شهرستان به مشکل بخورد، مسئولان امر باید به فکر تامین زیرساخت باشند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه آبرسانی کشاورزی را با هدف بهینه‌سازی مصرف پیگیری خواهد کرد، افزود: کشاورزان و سرمایه‌گذاران سربازان جنگ اقتصادی هستند و باید به آنان کمک کنیم.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی مراغه به دلیل نبود زیرساخت در شهرستان‌های اطراف سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: وضعیت موجود در شان شهیدپرور شهرستان و هزار و ۴۰۰ شهید گلگون کفن این دیار نیست و نباید تمدن این شهر برای توسعه شهرستان‌های اطراف فدا شود.

«موسوی» با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد این شهرستان بر بخش کشاورزی استوار است، تاکید کرد: باید در برابر تامین آب مورد نیاز برای بخش کشاورزان این شهرستان پاسخگو باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی که روز گذشته با دعوت نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر و برای بررسی همین چالش به مراغه سفر کرد هم معتقد است که این شرکت علاوه بر کنترل سطح آبهای زیرزمینی، اجازه نداده است تا به تولید لطمه بخورد.

«یوسف غفارزاده» ادامه داد: قوانین ثابتی در حوزه منابع آبی مراغه، بناب و ملکان وجود دارد اما هشترود که حوضه آبریز دریاچه خزر به شمار می‌رود، وضعیت متفاوتی از لحاظ تخصیص آب نسبت به این شهرستان‌ها دارد.

وی به خشک شدن دریاچه ارومیه و مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۹۳ مبنی بر ممنوعیت توسعه در حوضه آبریز این دریاچه اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه در شهرستان‌هایی چون آذرشهر، عجب‌شیر، بناب، ملکان و مراغه و دیگر مناطقی که در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، کشاورزی به هیچ عنوان نباید توسعه یابد و باغات موجود هم باید به سمت بهینه‌سازی مصرف آب حرکت کنند.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد از آب دریاچه ارومیه از آذربایجان‌شرقی و مابقی از آذربایجان‌غربی تامین می‌شود و بر همین اساس اهالی آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه بیشتر ذینفع هستند.

«غفارزاده» اضافه کرد: متاسفانه در مراغه حتی تا حوالی دامنه سهند هم باغات توسعه یافته و ظرفیت آبی منطقه به مرحله اشباع رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی: اشتغال بخش کشاورزی مراغه باید به تدریج به سایر بخش‌ها منتقل شود

وی تاکید کرد: در این منطقه اشتغال بخش کشاورزی باید به سایر بخش‌ها منتقل شود زیرا ظرفیت اشتغال برای کشاورزی در این منطقه فراتر از این وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توسعه بی‌رویه باغات در سرشاخه‌ها موجب شده تا استفاده از منابع آبی به بیشترین حد ممکن برسد، افزود: اگر از منابع آبی حفاظت نشود، پس از یک مدت محدود، چالش‌های زیست محیطی افزایش خواهد یافت.

«غفارزاده» تاکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای به صورت بینابین حرکت می‌کند تا در حد امکان بتواند تولید را هم صیانت کند؛ ضمن توجه به اینکه وجود سد علویان در مراغه موجب شده است تا مردم شهرستان قطعی آب نداشته باشند و باغات نیز در حد معمول آبیاری شود.

چالش نبود آب برای رونق تولید در مراغه
غفارزاده: وجود سد علویان در مراغه موجب شده است تا مردم شهرستان قطعی آب نداشته باشند
و باغات نیز در حد معمول آبیاری شود

وی با اشاره به اینکه امسال از سد علویان ۴۸ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی منطقه آب اختصاص یافته، افزود: اگر آب پشت سد بیشتر شود، اختصاص آب به بخش کشاورزی هم قابل افزایش است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: اگر هر مترمکعب آب را هزار تومان قیمت‌گذاری کنید، به عدد ۴۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم و این سئوال ایجاد می‌شود که آیا از بخش کشاورزی منطقه این میزان درآمد حاصل شده است؟

«غفارزاده» با بیان اینکه در دنیا از هر مترمکعب آب حدود سه دلار درآمد کسب می‌کنند، افزود: این درآمد در بخش کشاورزی کشورمان و بر اساس همان معیار پولی کمتر از نیم دلار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی برای افزایش بهره‌وری کشاورزی برنامه‌ریزی کرده است و باید تلاش شود تا ارزش افزوده در این بخش روز به روز افزایش یابد.

به گزارش ایرنا مدیر امور آب مراغه نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که در جنوب آذربایجان‌شرقی ترسالی بر خشکسالی غلبه دارد و بر اساس تجربه سال‌های گذشته نباید از بابت تامین منابع آب مشکلی وجود داشته باشد اما از لحاظ مصرف در بخش کشاورزی مراغه به دلیل توسعه باغات نگرانی‌هایی وجود دارد.

به گفته «عبدالله فرمانی» بارندگی‌ها در این منطقه طی یک بازه هفت ساله نوسان دارد و ۲ یا سه سال آن به صورت خشکسالی و بقیه سال‌ها در وضعیت ترسالی طی می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین از لحاظ میزان بارش و تامین منابع آبی سد علویان که آب مورد نیاز مراغه و بناب را تامین می‌کند، نگرانی خاصی وجود ندارد اما مشکل اینجاست که مصرف آب در بخش کشاورزی مراغه به دلیل توسعه باغات رو به افزایش است و این موضوع می‌تواند تامین آب در آینده را با مشکل مواجه کند.

گفتنی است حجم سد علویان به صورت تنظیمی ۱۲۱ میلیون مترمکعب و به صورت اسمی ۵۷ میلیون مترمکعب است و در زمان طراحی این سد، ۱۲۱ میلیون مترمکعب آب برای ۱۲ هزار هکتار از باغات در نظر گرفته شده بود؛ همچنین برای تامین آب شرب در دو دوره ۴۰ ساله ۲۰ میلیون مترمکعب و برای صنعت هشت میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته بودند.

اکنون اشتراک آب بخش صنعت مراغه هشت میلیون مترمکعب است و ۱۶ تا ۱۸ میلیون مترمکعب آب هم در بخش شرب مصرف می‌شود اما ۲۲ هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد و توسعه خودسرانه با ارزش افزوده پایین نیز هنور متوقف نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha