کشت گل محمدی در مراغه رو به افزایش است/ تولید ۱۸۰ تنی

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۴۴ هکتار است، بیان کرد: میزان تولید به طور متوسط پنج تن در هکتار، و حجم تولید ۱۸۰ تن بوده و کشت این محصول در حال افزایش است.

«هادی خرسندی» روز چهارشنبه در حاشیه برداشت گل محمدی در مزرعه «کریم رشیدی» این شهرستان به خبرنگار ایرنا افزود: گل محمدی گیاهی کم‌آب‌بر بوده و میزان آب مورد نیاز آن سه‌هزار مترمکعب در هکتار است.

وی با تاکید بر اینکه گل محمدی در مناطقی که با کمبود آب مواجه است، محصولی مناسب به شمار می‌رود، اظهار کرد: مراغه ظرفیت خوبی برای پرورش گل محمدی دارد و امیدواریم کشاورزان بیش از پیش به کشت آن گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گل محمدی موجب راه‌اندازی صنایعی چون عرق‌گیری و اسانس‌گیری می‌شود، افزود: سطح زیر کشت بالا برود تا ایجاد صنایع تبدیلی از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه ادامه داد: مشکلاتی هم در مزارع این محصول وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به برداشت دستی محصول اشاره کرد.

«خرسندی» این را هم بیان کرد که اگر سطح زیر گشت گل محمدی در شهرستان افزایش یابد، می‌توان به سمت برداشت مکانیزه و ایجاد صنایع مرتبط حرکت کرد.

کشاورزی که در مزرعه خودش در حال برداشت محصول است هم گفت: گل محمدی گیاهی مقاوم است و با توجه به وجود خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مناسب در مراغه، می‌توان محصول با کیفیت و اقتصادی برداشت کرد.

«کریم رشیدی» با بیان اینکه در سال چهارم توانسته است بالاتر از میانگین تولید کشور و به میزان هفت تن در هکتار برداشت کند، اضافه کرد: کمبود آب در منطقه موجب شد تا به کشت آن روی بیاوریم اما نبود صنایع تبدیلی موجب می‌شود تا محصول با قیمت پایین به استان‌های دیگر ارسال شود.

وی از جهاد کشاورزی شهرستان انتظار دارد تا برای ایجاد صنایع تبدیلی گل محمدی در مراغه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایرنا پژوهش‌ها ثابت کرده که اسانس گل محمدی در ارتفاعات بالاتر و در شرایط دیم از میزان کیفیت بالاتری برخوردار بوده و حداقل میران بارندگی سالیانه آن ۲۵۰ میلی‌لیتر با پراکنش مناسب است.

کشت گل محمدی در مراغه رو به افزایش است/ تولید ۱۸۰ تنی
مهم‌ترین فرآورده‌های گل محمدی شامل گلاب، اسانس، گلبرگ و غنچه خشک است

بر همین اساس در بسیاری از مزارع مراغه می‌توان گل محمدی را به روش‌های مختلفی چون خوابانیدن، قلمه، پیوند و پاجوش تکثیر، و محصولی اقتصادی در شرایط کم‌آبی برداشت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha