تسهیلات اشتغالزایی سبب قطع کمک هزینه مستمر معلولان نمی شود

کرج - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به اعضای موثرخانواده های دارای فرد معلول گفت: پرداخت این تسهیلات سبب قطع کمک‌هزینه‌های مستمر، نظیر کمک هزینه نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل یا حق پرستاری نخواهد شد.

به گزارش خبرنگا ایرنا، وجیهه محمدی فلاح روز یکشنبه در نشست بررسی مسایل و چالش های تسهیل اعطای وام های اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی استان البرز افزود: شورای عالی اشتغال کشور به تازگی مصوبه ای داشت که براساس آن بنا به تشخیص سازمان بهزیستی به اعضای موثر خانواده افراد تحت پوشش شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان می توان تسهیلات اشتغال اعطا کرد.

وی بیان کرد: تا پیش از این منع قانونی وجود داشت که پس از این مصوبه شیوه‌نامه‌ای توسط بهزیستی کشور به استان‌ها ابلاغ و لازم الاجرا شد که به طور قطع بخش زیادی از مشکلات مددجویان در این زمینه را برطف خواهد کرد.

محمدی فلاح اضافه کرد: در واقع کلیات موضوع به این لحاظ مهم است که در حوزه آسیب و توانبخشی نگاه توانمندسازانه باید از فرد به سمت خانواده وی برود زیرا تقویت و توانمندسازی خانوار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و توانبخشی منجر به کاهش هزینه‌های سربار خانوار خواهد شد و خانواده را مُنتفع می سازد.

وی با بیان اینکه بخش مهم این شیوه‌نامه، افرادی است که امکان پرداخت این تسهیلات به آنها وجود دارد، تاکید کرد: اعضای خانواده افراد دارای معلولیت بین ۱۸ تا ۶۰ سال که توان انجام هیچگونه فعالیت شغلی به طور مستقل را ندارند و براساس نتایج حاصل از ابزارهای عملکردی قادر به زندگی مستقل بدون کمک نباشند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

به گفته مدیرکل بهزیستی البرز، تمام گروه‌های دارای کم‌توانی ذهنی شدید و خیلی شدید،‌ بیماران اعصاب و روان تحت پوشش شدید و خیلی شدید، انواع گروه‌های دارای معلولیت شدید که نیاز به مراقبت دائمی دارند و توان انجام فعالیت‌های روزمره خود به صورت مستقل را ندارند و بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن دارند، یکی از اعضای موثر خانوارشان می‌تواند برای یکبار تسهیلات اشتغال دریافت کنند.

محمدی فلاح، درخصوص زنان سرپرست خانوار نیز اعلام کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده این افراد در سنین بالای ۶۰ سال دچار مشکلات خاصی هستند، جامعه هدف بهزیستی در بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار ، زنان بالای ۶۰ سال در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات فقط یک بار برای افراد خانوار داده می‌شود، گفت: اولویت پرداخت با خانواده‌های جزو دهک درآمدی پایین و متوسط است؛ به این معنی که دهک‌های یک تا هفت جزو اولویت‌های پرداخت این نوع از تسهیلات هستند.

در نشست بررسی مسایل و چالش های تسهیل اعطای وام های اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی استان البرز نقطه نظرات کارشناسی و رفع موانع و چالش های موجود احصا شد که از اهم آنها مشکلات مددجویان در تامین تضامین بانکی عنوان شد بنابراین مقرر شد با بانکهای عامل جهت تسهیل و تسریع تعیین شعبه و پرداخت تسهیلات رایزنی لازم صورت پذیرد.

همچنین مصوب شد اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز برای تسریع و تسهیل صدور و تمدید مدرک فنی حرفه ای رایگان مددجویان رایزنی و گزارش عملکرد بانکها در اعطای تسهیلات به مددجویان بهزیستی طی مکاتبه ای به اطلاع استاندار البرز برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha