۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 84992313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک کارگردان: تئاتر اصفهان در اجراهای عمومی دچار لکنت است

اصفهان - ایرنا - جواد ایزددوست کارگردان تئاتر در اصفهان گفت : اجراهای عمومی تئاتر دراین خطه با تمام حمایت‌های سازمان فرهنگی  تفریحی شهرداری و تالار هنر، دچار لکنت  و امکانات موجود ناکافی است.

جواد ایزدوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تنها نهاد حمایتی از هنرمندان تئاتر اصفهان، شهرداری است، افزود: با توجه به سابقه ای که تئاتر اصفهان دارد اما هیچ نهادی جز شهرداری به صورت جدی وارد حوزه تئاتر و حمایت از تولید و اجرای عمومی آثار هنرمندان نشده است.

وی با تقسیم بندی آثار تئاتر اصفهان در سه حوزه طنز، آیینی و مفهومی گفت: هنرمندانی که در حوزه طنز کار می‌کنند در چند سال اخیر توانستند مخاطبان خودشان را پیدا کنند و آثارشان را در سبد فرهنگی مخاطبان قرار دهند و حوزه مفهومی و جدی‌تر هم با توجه به دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آزاد در سطح شهر و استان اصفهان در حوزه سینما و تئاتر مخاطبان خودش را دارد اما متاسفانه تمام بار حمایتی تئاتر اصفهان بر دوش شهرداری است و این برای ظرفیت تئاتر اصفهان کافی نیست.

داور سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با بیان اینکه تئاتر این منطقه دربخش جشنواره ای خوب عمل کرده اما در اجرای عمومی آثار، آن طور که باید و شاید فعالیت نداشته است، افزود: سال گذشته در جشنوار ه تئاتر فجر، یک نمایش خیابانی از تئاتر خمینی شهر اصفهان ۷ تندیس جشنواره بین المللی فجر را به خود اختصاص داد و این نشان از قوت تئاتر اصفهان است اما همه اینها در حالی است که در بخش اجرای عمومی در سال‌های اخیر موفق نبوده است.

وی افزود: اصفهان همیشه در جشنواره‌های مختلف تئاتر که درسطح منطقه ای، ملی و بین المللی در کشور برگزار می‌شده، حضور داشته و حائز رتبه بوده و هنرمندان جدیدی را به بدنه تئاتر کشور معرفی کرده است.

ایزدوست با بیان اینکه موافق نیستم که تئاتر اصفهان عقب نشینی کرده است گفت: باید وضعیت تئاتر این خطه را با دسته بندی آثار جشنواره ای و اجراهای عمومی تحلیل کرد؛ آثاری که هنرمندان برای جشنواره‌ها تولید کرده اند و موفق هم بوده اند و آثاری که هنرمندان برای اجرای عمومی تولید و به عنوان یک کالای فرهنگی برای جامعه مخاطب اجرا کرده اند، به دلیل نبود حمایت های کافی، چندان موفق نبوده اند.

وی یادآور شد: شهرداری در توان خودش از آثار نمایشی با موضوعات مختلف حمایت و بهترین‌ها را برای اجرا انتخاب می‌کند، اما این اقدام تنها از سوی شهرداری در حالی که هیچ نهاد حمایتی دیگر وجود ندارد، کافی نیست.

مدیر هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان اظهار داشت: همکاری نکردن دستگاه‌ها و سالن‌های نمایشی که در سطح شهر وجود دارد، از دلایل فعالیت کم اصفهان در اجراهای عمومی است. علاوه براینکه سالن دولتی قابل قبولی در شهر نداریم، هر سالنی هم که هنرمندان بخواهند در آن اجرا داشته باشند، با توجه به هزینه‌های زیاد امکانات فنی، موجب عقب نشینی هنرمندان از تولید واجرای عمومی اثر نمایشی شده است.

وی با اشاره به سه بار کلنگ زنی تئاتر شهر اصفهان در دوره‌های مختلف افزود: سالیان سال است که بحث تئاتر شهر مطرح اما تا این لحظه به ثمر نرسیده است؛ اگر این مکان با توجه به قرارگیری آن در چهارباغ عباسی به سرانجام برسد و ساخته شود هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبان حائز اهمیت است.

ایزدوست گفت: یک دهه است که همیشه صحبت‌ها برای تئاتر شهر در حد کلنگ زنی بوده است اما امیدواریم در این دوره شهرداری اصفهان، با توجه به حمیتی که معاونت فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دارد، برای تئاتر اصفهان اتفاقات خوبی بیفتد.

اصفهان ۴۰ گروه نمایشی ثبت شده دارد و در تمام سال‌های گذشته تالار هنر متعلق به شهرداری اصفهان محل اجرای بسیاری از اجراهای اهالی تئاتر اصفهان بوده است. ساخت «تئاتر شهر» در چهارباغ اصفهان از سالها پیش مطرح بوده است و به گفته معاون فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مراحل نهایی طراحی آن در حال طی شدن است وقرار است به زودی به مرحله کلنگ‌زنی برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha