۱۲۰میلیارد تومان برای سد سرپری کهگیلویه اختصاص یافت

یاسوج-- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان از محل متمم سفر ریاست جمهوری برای سد سرپری شهرستان کهگیلویه تخصیص داده شد.

آرش مصلح یکشبه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۴۰ میلیارد تومان آن را به صورت نقدی وزارت نفت به عهده گرفت.

وی بیان کرد: سد سرپری کهگیلویه در سال ۹۰ کلنگ زنی شد و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مصلح افزود: این طرح با حمایت دولت در تزریق اعتبارات لازم بعد از یک وقفه ۲۵ ماه عملیات اجرایی ان از سرگرفته شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد حجم این سد را سه میلیون متر مکعب با ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۲۰۳ متر دانست و تصریح کرد: اراضی تحت پوشش آ ۴۵۰ هکتار است.

مصلح تاکید کرد: سد سرپری در مسیر جاده اصلی و کنار جاده اصلی قرار دارد و با هدف گردشکری و کشاورزی در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۶ و نیم میلیارد تومان هزینه ساخت این سد شده و ۱۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار است.

مصلح تاکید کرد: پیش بینی می شود ظرف یک سال آینده سد مرحله آبگیری سد اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هرگونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

شهرستان کهگیلویه جزو شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که به دلیل عدم توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می برند و با احداث این سد در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.