شتاب اجرای سد سرپری کهگیلویه پس از ۱۳ سال

یاسوج- ایرنا- سد سرپری با هدف آبیاری ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی و رونق گردشگری در منطقه کهگیلویه محسوب می شود که پس از ۲۵ ماه تعطیلی و رکود، دوباره و از یک سال گذشته با همت دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب گرفته است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی سد سرپری در شهرستان کهگیلویه از سال ۱۳۹۰ و بیش از ۱۳ سال پیش آغاز شده و میزان پیشرفت فیزیکی آن تا آغاز دولت سیزدهم هم کمتر از ۲۵ درصد بوده که ظرف یک سال گذشته به بالای ۴۵ درصد پیشرفت رسیده است.

بر اساس اعلام متولیان امر سد سرپری شهرستان کهگیلویه واقع در منطقه دهدشت غربی با شتاب بخشی ظرف یک سال آینده به مرحله آبگیری می رسد.

یک دهم از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.

شهرستان کهگیلویه جزو شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که به دلیل عدم توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می برند و با احداث این سد در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ظرفیت سد سرپری سه میلیون متر مکعب با ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۲۰۳ متر است و تامین آب ۴۵۰ هکتار زمین کشاورزی از مهمترین برکات بهره برداری از این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد سرپری جزو سدهایی که چند سال رها و تعطیل شده بود اما اکنون جز سدهای فعال کشور است.

آرش مصلح افزود: توسعه کشاورزی و رونق گردشگری با توجه به مجاورت آن با جاده اصلی خوزستان با اصفهان از جمله اهداف اجرای این سد است البته امکان آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس و ماهیان گرمابی در این مکان وجود دارد.

وی تاکید کرد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل متمم سفر رئیس جمهور در دور اول برای سد سرپری شهرستان کهگیلویه تخصیص داده شد که تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد ریال آن به این سد تزریق شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پیش بینی می شود این طرح با تزریق ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تکمیل و در شهریورماه ۱۴۰۳ به مرحله آبگیری برسد.

شتاب در تکمیل سد سرپری

سرپرست فرمانداری کهگیلویه گفت: سد سرپری فرصتی مناسب برای ایجاد یک منطقه تفریحی و گردشگری برای شهروندان است.

حمزه محقق با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی و روان آب‌های زیاد در شهرستان کهگیلویه، تصریح کرد: هم خاک حاصلخیز و هم آب فراوان باعث شده که ذخیره آب به وسیله سد سازی نیاز حیاتی این شهرستان شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان کهگیلویه با قدردانی از زحمات پیمانکار این پروژه جهت کار و فعالیت شبانه روزی این سد، تاکید کرد: این سد از سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد که تا سال ۱۴۰۱، تنها ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک سال گذشته افزون بر ۲۲ درصد پیشرفت داشته است.

محقق زاده ظرفیت طرح سد سرپری را سه میلیون متر مکعب با ارتفاع ۲۷ متر از پی و طول تاج ۲۰۳ متر اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست آبیاری خواهد شد.

وی ابراز کرد: بیش از ۶۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد در دولت های قبل هزینه شده بود اما اکنون ساخت این سد شتاب چشمگیری یافته است.

سد سرپری در شهرستان کهگیلویه

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آغاز عملیات اجرایی این سد سال ۱۳۹۰ بوده و عمده کارهای انجام گرفته برای این سد در دولت سیزدهم بوده و اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که خوشبختانه توانستیم اولین لایه خاکریزی را در فرازبند در جناح میانی، شروع نماییم.

ابراهیم جعفری افزود: سد سرپری به گونه ای اهمیت خود را نمایان ساخته که در شورای امور آب وزارت نیرو با حضور مقام عالی وزارت، از آن به عنوان نماد پیشرفت فیزیکی یاد شد .

وی، با بیان اینکه یکی از اهداف سد سرپری، کنترل سیلاب رودخانه «بیمنجگان» است، گفت: حجم ذخیره سد، چهار میلیون متر مکعب را کنترل می‌کند و حجم تنظیمی سد ۲ و نیم میلیون متر مکعب است که ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه از آب پایدار بهره مند خواهند شد.

جعفری تصریح کرد: یکی از مهمترین آثار این پروژه با توجه به نزدیکی آن به شهر دهدشت که سه کیلومتر است، ایجاد یک فضای گردشگری و کمک به رونق اشتغال خواهد بود.

وی همچنین، یکی از امتیازات سد سرپری را جدایی آبریز از مخزن سد دانست و ادامه داد: محل تخلیه سرریز نزدیک به دره است که آب مازاد سد در دره تخلیه خواهد شد.

تکمیل سدهای در دست اجرا اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد را متحول می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خدمات زیرساختی چشمگیری را دولت سیزدهم در مناطق کم برخوردار آغاز کرده که تکمیل و ساخت پنج سد در این استان مصداقی روشن و کوچک بشمار می رود که خود زمینه ساز بهبودی برخی شاخص های زندگی در مناطق شهری و روستایی را در آینده نزدیک بدنبال خواهد داشت.

سید علی احمد زاده افزود: با توجه به توپوگرافی استان، رودخانه ها در پایین دست و زمین های کشاورزی در بالا دست است و شرایط برای استفاده مردم از این روان آب ها سخت شده است.

وی تصریح کرد: بهترین کار برای برداشت از این روان آب ها ایجاد سدهای کوچک درون استانی است تا بتوانیم کشاورزی و صنعت استان را تغیر بدهیم و آب شرب روستاها و شهرهای استان تامین شود که این مهم به عنوان یکی از شاخصه های توسعه در اولویت کاری قرار گرفته و به همت دولت سیزدهم چندین سد را بطور همزمان در دست تکمیل و ساخت داریم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ با دستور اکید رئیس جمهور در سفر استانی مهرماه ۱۴۰۰به استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتبارات جدیدی که به آن تزریق شده سرعت گرفته و سال ۱۴۰۲ حتما آبگیری خواهد شد.

به گفته احمدزاده یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است.

وی عنوان کرد: سد پراشکفت در مسیر مطالعه دوم قرار دارد و مطالعه اول آن تمام شده و اعتبار لازم برای آن گذاشته شده و به زودی کار ساخت این سد هم آغاز خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد شیو در دست پیگیری است که این استان و استان فارس هر دو از آن بهره مند خواهند شد.

احمدزاده تاکید کرد: یک سد به نام آبریز در استان مطالبه عمومی است و این سد برای استان تحول زاست و ۳۶ هزار هکتار را زیر کشت می برد و آب روستاها، شهر دهشت و چرام، حوزه صنعت را تامین می کند.

تحقق عدالت رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه ها به وِیژه حوزه تامین منابع آبی پایدار ملموس است.

هم اینک پروژه های آبی استان در مسیر تحول قرار گرفته و با بهره برداری از این طرحها در آینده نزدیک استان در تامین آب صنعت، شرب و کشاورزی و تولید انرژی برقابی به درجه مطلوبی خواهد رسید و تا سالها دغدغه آبی در این حوزه ها نخواهیم داشت .

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هرگونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

شهرستان کهگیلویه با بیش از ۱۲۳ هزار نفر جمعیت جزو شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که به دلیل عدم توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می برند و با احداث این سد در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha