توسعه کشاورزی و گردشگری از ظرفیت های مهم سد سرپری کهگیلویه است + فیلم

یاسوج - ایرنا - فرماندار کهگیلویه با اشاره به نقش مهم سد سرپری در توسعه این شهرستان گفت: این سد علاوه بر توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در رونق گردشگری این منطقه نیز خواهد داشت.

سید حمزه محقق زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سد سرپری در مسیر جاده اصلی و با هدف تقویت زیرساخت های گردشگری و کشاورزی وند اجرایی خوبی دارد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی سد سرپری در شهرستان کهگیلویه پس از ۲۵ ماه تعطیلی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی سال گذشته از سر گرفته شده است.

محقق زاده تصریح کرد: سد سرپری با توجه به فعالیت شبانه روزی پیمانکار عملیات ساخت به پیشرفت ۴۵ درصدی رسیده است.

وی بیان کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان از محل متمم سفر رئیس جمهور در دور اول برای سد سرپری شهرستان کهگیلویه تخصیص داده شد.

محقق زاده ظرفیت طرح سد سرپری را سه میلیون متر مکعب با ارتفاع ۲۷ متر و طول تاج ۲۰۳ متر اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی روتاهای پایین دست آبیاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۵ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این سد هزینه شده تاکید کرد: پیش بینی می شود ظرف یک سال آینده سد سرپری به مرحله آبگیری برسد.

محقق زاده افزود: باتوجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سدهای بندخاکی این ظرفیت ها را احیا خواهد کرد.

یک دهم از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هرگونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

شهرستان کهگیلویه با بیش از ۱۲۳ هزار نفر جمعیت جزو شهرستان های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد هست که به دلیل عدم توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می برند و با احداث این سد در دولت سیزدهم روند توسعه آن همگام با برنامه های محرومیت زدایی دولت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha