افتتاح نماد صنعت یاسوج؛ لنگ تسهیلات بانکی

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۹:۴۷
کد خبر: 84992723
فهیمه قهرمانی
افتتاح نماد صنعت یاسوج؛ لنگ تسهیلات بانکی

یاسوج- ایرنا- کارخانه قند یاسوج از مهم ترین مصوبات سفر دور اول رییس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد بوده که با برآورد ۳۰۰ میلیارد تومان در فرآیند عملیاتی و بازسازی قرار گرفته ست اما اکنون چشم انتظار ابلاغ سهم تسهیلات بانکی برای تزریق به پروژه و اتمام روند کار بازسازی است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد و سال ۱۳۴۶ نیز به بهره برداری رسید.

پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی شامل معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.

کارخانه قند یاسوج از دی ماه ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند داستان به همین منوال ادامه داشت و کارگران زیادی از کار بیکار و خانه نشین شدند.

احیای این کارخانه به عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت و برای حمایت از مردم و اشتغالزایی کارخانه راکد قند یاسوج به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شد.

بسیاری از تجهیزات این واحد تولیدی در گذشته به سرقت رفته بود اما اینک به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حال بازسازی و نوسازی است.

مطابق با قولی که آیت الله رئیسی در بازدید از کارخانه به کارگران بیکار این کارخانه داده شده بود، با برنامه زمان بندی کار بازسازی در حال پیش رفتن است اما اکنون با لنگی در پرداخت تسهیلات از سوی بانک تجارت گره ای در سرعت کار بازسازی ایجاد شده است.

مهرماه امسال بود که معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه کارهای خوبی در این واحد انجام گرفته است از عملکرد مسئولان ارشد استانی در خصوص پیگیری پروژه ها و همچنین پیگیری مصوبات سفر اظهار رضایت و قدر دانی کرد.

افتتاح نماد صنعت یاسوج؛ لنگ تسهیلات بانکی

سید صولت مرتضوی افزود: این کارخانه که به مدت هفت سال تعطیل شده بود هم اکنون به همت ستاد اجرایی فرمان امام این طرح در حال احیاست و ۶۵درصد پیشرفت کاری داشته است.

تعلل بانک تجارت در پرداخت تسهیلات

به گفته مسئولان سال گذشته، ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بازسازی کارخانه قند یاسوج برآورد شده است که از این میزان مبلغ باید ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط بانک تجارت پرداخت شود اما تنها ۵۰ میلیارد تومان آن در سه ماه اخیر پرداخت شده است.

البته همین ماه پیش بود که نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در بازدید اخیر خود از این کارخانه هشدار داد که تعلل در پرداخت تسهیلات پذیرفتنی نیست و ضرورت دارد تسهیلات لازم برای راه اندازی این کارخانه سریع تر پرداخت شود.

آیت الله سید نصیر حسینی تصریح کرد: بانک تجارت نباید در پرداخت تسهیلات به کارخانه قند تعلل کند.

وی ادامه داد: عملیات بازسازی این واحد بزرگ صنعتی مطلوب است اما باید متولیان برای احیای این واحد صنعتی بزرگ همه پای کار بیایند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تجهیزاتی که باید از کشورهای غربی می آمد اکنون متخصصان داخلی این تجهیزات را آماده کرده اند.

آیت الله حسینی تاکید کرد: موانع بسیاری برای احیای دوباره کارخانه قند یاسوج پشت سر گذاشته شد و این کارخانه توسط عده ای سودجو بلعیده و هضم شده بود اما اکنون در سایه کار جهادی در حال احیا است.

افتتاح نماد صنعت یاسوج؛ لنگ تسهیلات بانکی

افتتاح نماد صنعت یاسوج؛ لنگ تسهیلات بانکی

عدم پرداخت به موقع تسهیلات در افتتاح کارخانه وقفه ایجاد می کند

برای به حرکت درآوردن چرخ های زنگنار زده کارخانه راکد مانده قند یاسوج این کارخانه با هدف حمایت از مردم و اشتغالزایی به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است که در این باره ستاد امام گام های خوبی برداشته است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: کندی در پرداخت تسهیلات توسط بانک تجارت ادامه روند بازسازی کارخانه قند یاسوج را با مشکل مواجه می کند.

شایان نادری افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان از هزینه بازسازی کارخانه باید توسط بانک تجارت پرداخت شود که در سه ماه اخیر ۵۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

وی تاکید کرد: چنانچه ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده به کارخانه قند یاسوج تزریق نشود در روند افتتاح کارخانه وقفه ایجاد می شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قرار بود اسفندماه کارخانه قند یاسوج افتتاح و تصفیه شکری مورد بهره برداری قرار گیرد و پس از آن مرحله چغندر وارد مدار شود که با این روند کند پرداخت تسهیلات افتتاح در موعد مقرر معین میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون منتظر ابلاغ تسهیلات بانک تجارت به استان هستیم تا هر چه سریع تر ادامه روند بازسازی کارخانه اتمام یابد.

به گفته شایان نادری پیشرفت کار بالای ۶۵ درصد است و این کارخانه دو مرحله بهره برداری شامل تصفیه شکر و چغندر دارد و چنانچه در بحث نقدینگی مشکلی پیش نیاید تا پایان سال بحث تصفیه شکر انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: بنابراین بخش چغندری کارخانه هم برای اواخر نیم سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد.

تصمیم گیری پیرامون پرداخت تسهیلات به کارخانه یاسوج ملی است

سرپرست بانک تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به ایرنا گفت: تمام اعداد و ارقام تخصیصی بانک به کارخانه قند یاسوج از سوی بانک تجارت تهران صورت می گیرد.

امیر ابوالحسنی افزود: تمامی تصمیم ها در تهران اخذ می شود و توسط اداره نظارت کار ابلاغ تسهیلات صورت می گیرد و استان هیچ نقشی در این رابطه ندارد.

صدها نفر از طریق این کارخانه بزرگ در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.

کارخانه قند یاسوج سال ‌ها غیرفعال بوده و راه اندازی مجدد آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین خواهد شد.

هم اینک این کارخانه به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال احیای و بازسازی دوباره است و کار و تلاش برای راه اندازی مجدد آن ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha