مقدمات اجرای طرح یاریگران زندگی در خراسان جنوبی فراهم است

بیرجند - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: مقدمات کار برای اجرای طرح یاریگران زندگی در ۱۶۰ روستای این استان فراهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسنی مقدم شامگاه یکشنبه در چهارمین نشست کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: خراسان جنوبی در کنار سه استان اردبیل، گلستان و سمنان به عنوان پایلوت اجرای طرح یاریگران زندگی در روستا انتخاب شده است که اجرای طرح همزمان با این استان‌ها از ۲۷ دی ماه جاری در استان آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: این طرح تمام ابعاد مختلف فرهنگی در پیشگیری از اعتیاد از جمله توسعه ورزش‌های بومی و محلی، صنایع دستی و توانمندسازی بهبودیافتگان و دیگر ظرفیت‌های روستایی را شامل می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح به مدت به سه سال اجرا می‌شود گفت: هر سال ۳۰ درصد روستاهای استان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند تا در نهایت تمام روستاها بتوانند از مزایای طرح برخوردار شوند.

حسنی مقدم ادامه داد: تاکنون تبیین طرح یاریگران زندگی در ۹ شهرستان استان انجام و فرم‌های مربوطه ارسال شده و به‌زودی به فرمانداران ابلاغ می‌شود.

وی یادآور شد: طرح یاریگران زندگی در شهرها از گذشته بصورت محدود در محیط‌های مختلف مانند کارگری در حال اجراست و در مدارس هم از ۲ سال قبل آغاز شده بطوری که کانون یاریگران زندگی در آموزش و پرورش شکل گرفته و در این راستا هم کارهای خوبی در مباحث فرهنگی، مشاوره و تولید محتوا در فضای مجازی و حقیقی انجام شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: شناسایی کودکان معتاد و دانش‌آموزان در معرض آسیب از اقدامات این کانون است و برای خانواده‌های معتاد نیز برنامه‌های صیانت و اشتغال با کمک نهادهای حمایتی و سازمان مردم نهاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح نماد و مدیریت مورد از سالها قبل در مدارس استان در حال اجراست که با شناسایی دانش‌آموزان آسیب‌دیده، کار توانمندسازی و در مواقع لزوم برای درمان اعتیاد آنان اقدام می‌شود.

حسنی مقدم گفت: در طرح دیگری زنان باردار معتاد تحت درمان رایگان و مراقبت ویژه قرار می‌گیرند تا فرزند معتادی نداشته باشند و اگر موردی بود برای درمان نوزاد اقدام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سر منشاء بسیاری از مشکلات و چالش‌ها، اعتیاد به موا مخدر است.

سید محمدرضا طالبی افزود: با توجه به افرایش قیمت مواد مخدر بسیاری از افراد معتاد که توان مالی مناسبی ندارند به سمت اقدامات غیرقانونی و سرقت‌های خُرد روی می‌آورند.

وی ادامه داد: در حوزه زنان و خانواده هم ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی مربوط به مواد مخدر است که موجب می‌شود فرزندان دچار انحرافات اخلاقی شوند اگر بتوانیم در این موضوع مشکل را به حداقل برسانیم خودبه‌خود بسیاری از چالش‌ها رفع خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست بصورت اعتقادی در راستای سالم‌سازی جامعه و پیشگیری از اعتیاد و کمک به بهبود یافتگان گام بردارند و گفت: باید از ظرفیت داوطلبانه تشکل‌های مردم نهاد و توان دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح یاریگران زندگی استفاده شود.

وی افزود: در اجرای این طرح باید از توان و ظرفیت بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی که تمایل دارند استفاده شود و نیز شورای مبارزه با مواد مخدر هم نسبت به شناسایی خیرین برای همکاری در این زمینه اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha