تمام راه‌های ارتباطی استان اردبیل باز است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: با تلاش شبانه روزی راهداران تمامی راه‌های اصلی و فرعی در این استان باز بوده و رفت و آمد در آنها با زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی امکان پذیر است.

کلیم الله وثوقی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: با توجه به بارش سنگین برف و کولاک شدید و نامساعد بودن شرایط جوی در تمامی راه‌های ارتباطی استان اردبیل، تردد در راه‌های اصلی و فرعی فقط با استفاده از زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی امکان پذیر است.

وی از شهروندان استان خواست، تا از سفرهای غیرضروری خودداری و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی و زمستانی از جمله زنجیرچرخ مجهز کنند، چرا که در صورت نداشتن زنجیر چرخ پلیس راه از رفت و آمد آنها جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل همچنین از رانندگان خواست هنگام سفر تجهیزات لازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، سوخت کامل و سیستم گرمایشی را به همراه داشته و قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت مطمئنه را رعایت کرده و از سبقت غیرمجاز نیز جدا پرهیز کنند.

وی از مردم خواست همچنین قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ و یا با شماره تلفن ۳۳۷۴۵۹۰۲ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

وثوقی با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا، اظهار کرد: هم اکنون در تمامی نقاط استان از جمله در محورهای مواصلاتی اردبیل - آستارا، اردبیل - سرعین و نیر، اردبیل - مشگین شهر و مغان، اردبیل - سرچم، رضی - گرمی، گرمی - بیله سوار، بیله سوار - پارس آباد، مشگین شهر - پارس آباد، خلخال - اسالم و خلخال - سرچم شاهد بارش سنگین برف و کولاک شدید هستیم و بارش برف تا بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: راه ارتباطی خلخال - پونل و خلخال - اسالم در مسیر استان گیلان به دلیل نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

وی اضافه کرد: تداوم بارش برف و وجود کولاک شدید باعث انسداد راه ارتباطی بیشتر روستا ها شده و عملیات بازگشایی راهداران را با مشکل مواجه کرده است، اما تلاش می شود، در کمترین زمان ممکن راه ارتباطی روستاهای مسدود شده نیز برف روبی و بازگشایی شود.

وثوقی با اشاره به استقرار راهداران در جاده‌ها ، گردنه‌های سخت‌گذر و راهدارخانه‌های ثابت و سیار استان ادامه داد: در طرح زمستانی امسال با هدف ارایه خدمات بهتر به مردم و مسافران ۴۰۰ راهدار در قالب ۷۵ تیم در ۲۳ نقطه از راه‌های ارتباطی این استان مستقر هستند.

او با بیان اینکه امسال طرح زمستانی راهداری از ۱۵ آذرماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح راهداران استان اردبیل در مجموع با استفاده از ۲۶۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک که بخشی از آن استیجاری است به مردم و مسافران ارایه خدمت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از استقرار گروه‌های راهداری در تمام جاده‌های استان خبر داد و افزود: با تلاش شبانه روزی راهداران، پلیس و یگانهای امدادی تاکنون هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت، و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است.

این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha