توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد با همراهی دولت و مردم

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84993230
فرزانه شریفی
توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد با همراهی دولت و مردم

یاسوج - ایرنا- فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد از یک سال گذشته تاکنون زیرسایه سخاوت نیکوکاران و تلاش دولت در مسیر توسعه قرار گرفته است و امید می رود ادامه روند کنونی بتواند خانه دوم کودکان این استان را زیباتر و ایمن تر از همیشه کند.

از آنجا که یکی از ضرورت های تحقق عدالت آموزش مطلوب در هر منطقه ای وجود مدارس و کلاس های درس استاندارد است و به طور میانگین هر دانش آموز در هر روز حداقل نزدیک به ۶ ساعت از بهترین زمان خود را در مدرسه می گذراند، دولت سیزدهم تصمیم دارد تا با شتاب بخشی به بهبود فضاهای آموزشی گامی اساسی برای تحقق این مساله مهم بردارد.

هرچند استفاده از اعتبارات دولتی یکی از مرسوم ترین راهکارهای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی محسوب می شود اما نیاز به اعتبارات کلان باعث شده که ارتقای فضاهای آموزشی نیازمند همراهی خیران حقوقی و حقیقی باشد.

جلب مشارکت خیران حقوقی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی و نیکوکاران حقیقی در کنار منابع مالی دولتی از راهبردهای موفق دولت سیزدهم برای توسعه مدارس استان شده به طوری که ساختمان های زیبای زیادی جایگزین مدارس کانکسی و ساختمان های فرسوده سنگی شده است.

آن طور که مسوولان نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده اند؛ ۱۴۵ پروژه مدرسه سازی در نقاط مختلف این استان در دست اجراست که ۹۳ مورد از آنان مشارکتی است.

اگرچه هنوز هم برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق عشایری نیازمند اعتبار برای مقاوم سازی یا تجهیزاتی چون سرویس های بهداشتی هستند اما بهره برداری از ۵۷ مدرسه استان در سال جاری حکایت از ثمربخش بودن تلاش های مسئولان برای بهره مندی از تمام ظرفیت های موجود به منظور بهبود فضاهای آموزشی دارد.

بهره برداری از ۵۷ مدرسه مشارکتی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال احداث ۹۵ مدرسه استان با مشارکت خیران حقیقی و حقوقی پیش بینی شده که ۵۷ مدرسه از این تعداد تاکنون بهره برداری شده است.

توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد با همراهی دولت و مردم

احداث ساختمان های زیبا و ایمن به جای مدارس کانکسی پرجمعیت یکی از راهبردهای دولت به منظور افزایش رفاه دانش آموزان و بهبود شاخص های استاندارد است که در نخستین گام با تاکید رییس جمهور در سفر به استان مصوب و عملیات اجرایی آن در کمتر از یک ماه آغاز شد.

رضا حسینی نیک تاکید کرد: ۳۶ مدرسه متشکل از ۷۳ کلاس و به مساحت ۲ هزار و ۲۸۴ متر مربع از مهمترین مدارس احداث شده حوزه مشارکت های امسال در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای احداث مدارس استاندارد به جای کلاس های کانکسی دانش آموزان مناطق عشایری بالای ۱۰ نفر جمعیت پیش بینی و هزینه شده است

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده یک سوم از هزینه مورد نیاز ساخت این مدارس از سوی بنیاد برکت و بقیه از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تامین شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:همچنین ۲۲ مدرسه در قالب ۲۹ کلاس درس و با زیربنای یکهزار و ۵۴۳ متر مربع در قالب طرح شهید پناهی برای جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی استان در دست ساخت است که این طرح ها نیز با مشارکت بنیاد برکت در حال ساخت هستند.

وی تاکید کرد: همچنین ساخت ۱۱ مدرسه با مساحت بیش از پنج هزار متر مربع و با اعتبار ۱۰میلیارد تومان از دیگر طرح های مشارکتی در دست ساخت استان است.

نقش خیران حقیقی در توسعه فضاهای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت:حاج اکبر ابراهیمی نیکوکار حوزه مدرسه سازی ساخت ۲۱ آموزشگاه یک کلاسی در مناطق محروم این استان را تعهد کرده است.

توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد با همراهی دولت و مردم

حسینی نیک افزود: بر اساس قراردادی که با این خیر منعقد شده هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به منظور احداث این مدارس در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه می شود.

وی بیان کرد: با ساخت این مدارس یکهزار و ۴۰۰ متر مربع به زیربنای مدارس استان افزوده می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:این مدارس یک کلاسی برای جایگزینی مدارس کانکسی زیر۱۰ نفره در مناطق محروم استان پیش بینی شده است.

حسینی تاکید کرد:در زمان حاضر ۱۷ مدرسه بخش مشارکت های (خیران حقیق) استان در قالب ۱۱۲ مدرسه و ۱۳ هزار و۷۱۴ متر مربع در دست ساخت است.

حسینی ابراز کرد: که این طرح های آموزشی در حال ساخت خیرساز استان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد.

وی عنوان کرد: هفت مدرسه تمام خیرساز با ۵۶۱ متر مربع و اعتبار ۳۴ میلیارد تومان در استان در مراحل پایان ساخت است و در زمستان امسال بهره برداری می شود.

هوشمندسازی مدارس

تجهیزات هوشمندسازی کلاس های درس از نیازهای بهبود شرایط تعلیم و تربیت است که مسئولان دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این مقوله مهم دارند.

مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تجهیز و نوسازی سیستم های هوشمند مدارس این استان ۷۰ میلیارد تومان در سال تحصیلی جاری هزینه شد.

حسینی نیک اظهار کرد: این تجهیزات شامل تجهیزات آموزشی، آموزش هنرستانی و خوابگاهی و نمایش گر تعاملی هستند که با همکاری آموزش و پرورش در مدارس جدید و قدیمی ساز نصب خواهند شد.

وی بیان کرد: تاکنون ‌۳۳ نمایشگر تعاملی ۶۵ اینچ خریداری و تحویل آموزش و پرورش استان شد.

تامین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس گزارش های ارسال شده سیستم گرمایشی ۱۷۰ کلاس درس در این استان غیراستاندارد است و باید به سیستم گرمایشی مناسب مجهز شوند.

توسعه مدارس کهگیلویه و بویراحمد با همراهی دولت و مردم

حسینی نیک افزود: در سال جاری۵۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد به سیستم گرمایشی و سرمایشی هزینه شده است.

وی ادامه داد: در این طرح ۲۷۰ کلاس درس در قالب ۶۸ مدرسه نوساز و چهار هزار کلاس درس قدیمی به سیستم‌های سرمایشی و بهداشتی تجهیز شد.

وی گفت: ۲۰۰ دستگاه کولر گازی و ۵۰۰ دستگاه کولر آبی خریداری شده و به مدارس استان ارسال می‌شود.

سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مدارس استان

مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سال گذشته تاکنون برای اجرای طرح های آموزشی، ورزشی، تجهیزات مدارس و آسفالت در استان هزینه شده است.

حسینی نیک اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای و تکمیل بیش از ۲۰۰ طرح آموزشی و ورزشی، تجهیزات مدارس و آسفالت هزینه شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات آموزشی و ورزشی اداره کل نوسازی استان در سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی ابراز کرد: هم اینک ۱۴۵طرح آموزشی در مناطق مختلف این استان در دست اجراست که برای تکمیل طرح ها به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسینی نیک میانگین پیشرفت این تعداد طرح آموزشی در دست اجرا را ۳۰ تا ۹۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح ها ۵۰۰ کلاس درس به ظرفیت کلاس های درس استان افزوده خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بیش از سه هزارو ۱۷ واحد آموزشی در قالب ۹ هزارو ۷۰۰ کلاس درس در استان وجود دارد.

حسینی نیک تصریح کرد: امسال ۱۰ چمن مصنوعی در مدارس این استان با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی مساحت هر کدام از این چمن های مصنوعی را ۵۵۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: مدارس کانکسی این استان بویژه در مناطق محروم از جمله پیچاب امسال ساماندهی خواهند شد.

راه طولانی تا رسیدن به ایده آل

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۶۶ مدرسه ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که شامل مدارس سنگی، کانکسی، مدارس آجری بالای ۲۵ سال و دیگر موارد هستند.

همچنین حسنعلی عزت خواه، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۴۵۰ مدرسه فاقد سرویس بهداشتی مناسب، ۳۰۵ مدرسه کانکسی و ۲۱۶ مدرسه دو نوبتی و چرخشی در استان وجود دارد.

در مجموع به نظر می رسد توسعه مدارس با وجود شبکه ای از طرح های مختلف شامل برنامه های دولتی مدرسه سازی، کمک های نیکوکاران و نهادهای خیریه آینده روشنی در پیش دارد و با گذر زمان، کاستی های گذشته برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید

مشکلات دانش آموزان عشایری کهگیلویه وبویراحمد؛ از تاخیر تحصیلی تا کمبود معلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha