به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی میرزایی قمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: افرادی که آلودگی هوا را سیاسی میکنند، دلسوز نیستند و نباید آدرس غلط بدهیم چون دودش در چشم مردم میرود؛ ما برای اولین بار موضوع تحلیل تصاویر ماهوارهای را شروع کردیم که منشاء آلودگی هوا را شناسایی کنیم.
وی افزود: شرکت کنترل کیفیت هوا سال ١٣٧٢ تاسیس شده و وظیفه سنجش آلودگی هوا و آلودگی صوت را برعهده دارد و این سازمان بر اساس قانون وظیفهای برای مدیریت آلودگی هوا ندارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ٢٢ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران فعال است، ٣٦ ایستگاه سنجش آلودگی صوت و ١٨ نمایشگر هم در پایتخت وجود دارد که در موضوعات مطالعاتی، تحلیل و سنجش، شرکت کنترل کیفیت هوا همتا و نظیری ندارد.
وی تاکید کرد: منابع آلاینده به ٢ نوع ثابت و متحرک تقسیم میشوند، مدل پیش بینی آلودگی هوا در قانون مشخص شده است و سازمان هواشناسی مکلف شده که مدل پیش بینی را پیاده سازی کند.
میرزایی قمی افزود: چین از سال ۱۹۹۸ اعلام کرد که وارد جنگ با آلودگی هوا شدهایم و ظرف ۲۰ سال میخواهیم این مشکل را حل کنیم و آنها توانستند در مدت ۱۵ سال این مشکل را رفع کنند؛ بنابراین راهکارهای معضل آلودگی هوا شناخته شده و نیاز به شناسایی راهکار جدید نیست اما باید این راهکارها را در بستر تکنولوژی بهروز رسانی کرد.
وی تاکید کرد: طبق قانون هوای پاک بر اساس آمارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور، همه دستگاههای مسئول شناسایی شده اما عمده مسئولیتها بر عهده دستگاههای اجرایی است و نامی از شهرداری تهران در قانون هوای پاک برده نشده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران ادامه داد: سهم اصلی در انتشار آلودگی در شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه است، در هفت سال اخیر آلاینده دی اکسید گوگرد فراتر از حد مجاز نرفته بود اما این اتفاق افتاد و ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و ۶ درصد مربوط به منابع متحرک است.
به گفته وی در شهرداری تهران سلامت و جان شهروندان اهمیت دارد و قطعا روی سنجشها، تحلیلهای لازم را داریم و عمدتا در قالب مکاتبات محرمانه به دستگاههای ذی ربط اعلام میکنیم و در مورد افزایش دی اکسید گوگرد تحلیل خود را ارائه کردیم و دستگاههای ذی ربط موظف هستند که این موضوع را پیگیری کنند و تصمیمگیران به تحلیلهای شرکت کنترل کیفیت هوا مراجعه کنند.
میرزایی قمی اظهار داشت: حق مردم است که از وضعیت هوا اطلاع داشته باشند و تحلیلها بر پایه مطالعاتی است که انجام میشود و با توجه به اینکه قانونگذار تکلیفی برای ما تعریف نکرده نمیتوانیم دقیقا اظهارنظر کنیم و هشدار ما صد در صد قابل استناد نیست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در مورد قیمت موتورسیکلتهای برقی نیز گفت: در کل کشور یک ایستگاه شارژ بیشتر وجود ندارد و از طرفی زیرساخت این موضوع وجود نداشت.
وی در مورد طرح سوآپ گفت: کسی که موتورسیکلت برقی را خریداری میکند، صرفا مالک بدنه موتورسیکلت است و افزایش قیمت بهواسطه قیمت باتری لحاظ نشود و بخشی بهعنوان تامین کننده بدنه و بخشی بهعنوان شبکه باتری موتورسیکلت برقی فعالیت کند و میان شرکت ملی پست ایران و شهرداری تهران توافقنامهای امضا شد که موتورسیکلتهای شرکت ملی پست در قالب طرح سوآپ برقی سازی شوند.
میرزایی قمی با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا برنامهریزی دقیق، منسجم و بلندمدت نداریم، افزود: اگر ۲۳ دستگاه پای کار آیند و برنامهریزی بلندمدت صورت گیرد و اراده وجود داشته باشد، خوشبینانه این است که تا ۲ سال آینده شاهد کاهش آلودگی هوا در پارامترهای یادشده خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تکلیف قانونی در مورد سنجش کیفیت سوخت نداریم، گفت: در مورد توسعه ایستگاهها برنامه ما این است که هم توسعه کمی و هم کیفی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اثربخشی نظرات این شرکت در کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: قانون چنین اجازهای به ما نداده که در جلسات کارگروه اضطرار آلودگی هوا صاحب نظر باشیم اما میتوانیم تحلیل و پیش بینی خود را به این کارگروه ارسال کنیم.
نظر شما