چرا ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا برخی ساعات از چرخه خارج می‌شود؟

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران در خصوص علت از چرخه خارج شدن برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: این امر بدلیل تعمیرات برخی قطعات برای بهبود وضعیت کارکرد انجام می‌شود.

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در برخی روزها و ساعات شبانه‌روز به دلیل مشکلات فنی و انجام فرایندهای کالیبراسیون، تعمیر قطعات و در راستای افزایش صحت و دقت روند اندازه‌گیری آلاینده‌ها، اطلاعات برخی از آنالایزرها برای مقطع زمانی محدودی غیرفعال می‌شود که این فرایند در روند راهبری ایستگاه‌های پایش آلودگی کاملا معمول است.

وی توضیح داد: در ایستگاه‌های سنجش متعلق به این شرکت آلاینده‌های شاخص و اصلی هوا شامل منواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ازن، ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون اندازه‌گیری می‌شود که در بسیاری از ایستگاه‌ها همه این آلاینده‌ها اندازه‌گیری شده و در بعضی از ایستگاه‌ها نیز بدلیل دوری از منبع تولید آلاینده و پوشش مناسب ایستگاه‌های مجاور، تنها برخی از آلاینده‌ها سنجش می‌شود.

میرزایی قمی ادامه داد: باید تا حد امکان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بیش از ۷۰ درصد داده آلاینده‌ها در بازه سالانه در دسترس باشد.

وی یادآور شد: بنابراین در صورتی که آنالایزر سنجش آلاینده در ایستگاه نصب باشد، تنها به دلیل رفع مشکلات فنی و تعمیرات ممکن است برای دوره محدودی در سامانه برخط غیرفعال شود.

به گفته این مقام مسوول، تمامی ایستگاه‌های متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا زیرمجموعه شهرداری تهران در سطح مناطق ۲۲ گانه جانمایی شده و در حال حاضر از ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی متعلق به این شرکت ۱۹ ایستگاه به‌صورت فعال در سطح شهر در حال بهره‌برداری و پایش برخط وضعیت آلاینده‌های هوا بوده و سه ایستگاه نیز در دست به‌روزرسانی است.

وی گفت: این شرکت با توجه به امکانات موجود در نظر دارد به‌منظور بررسی دقیق‌تر وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران، نسبت به افزایش تعداد ایستگاه‌ها در مناطقی که ایستگاهی در آنها موجود نیست و یا فاصله ایستگاه‌های موجود زیاد است، اقدام می‌کند و در این راستا نوسازی آنالایزرهای سه ایستگاه موجود و اضافه کردن سه ایستگاه جدید با بروزترین تجهیزات سنجش آلودگی هوا در حال انجام است.

میرزایی قمی این را هم گفت که با بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید، تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تا ۲۵ عدد افزایش می‌یابد و بنابراین در کلیه مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران حداقل یک ایستگاه فعال وجود خواهد داشت که این میزان، بر کمیت و کیفیت داده‌های وضعیت تغییرات مکانی و زمانی آلاینده‌ها در شهر تهران تا حد بسیار مطلوبی خواهد افزود.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز ۱۴ ایستگاه فعال سنجش آلودگی هوا در سطح مناطق شهرداری تهران داشته که برآورد وضعیت آلودگی هوای شهر به صورت هماهنگ و با استفاده از اطلاعات تجمیعی هر دو ارگان انجام می‌شود.

آلودگی هوا در کدام مناطق تهران بیشتر است؟

میرزایی قمی در پاسخ به این پرسش که آلودگی هوا در کدام مناطق تهران بیشتر است، افزود: به لحاظ اینکه دقیقا بگوییم آلوده‌ترین منطقه شهر تهران کدام منطقه است درست و علمی نیست، زیرا آلودگی به‌سرعت منتقل شده و ممکن است در یک منطقه تولید آلودگی بالا باشد ولی بر اثر جریان باد غالب به منطقه دیگری منتقل شود.

به گفته وی، از سوی دیگر در ساعات مختلف شبانه‌روز نیز تغییرات الگوی ترافیک و جریانات جوی منجر به تغییر الگوی پخش و پراکندگی آلاینده‌ها در سطح شهر شده و تغییرات مکانی و زمانی غلظت آلاینده‌های مختلف به‌ویژه آلاینده‌های ثانویه بسیار پیچیده بوده و از یک الگوی یکسان پیروی نمی‌کند.

وی در خصوص دسترسی به داده‌های آلودگی هوا برای عموم مردم هم توضیح داد: سنجش آلاینده‌های هوا طبق روال گذشته ادامه دارد و داده برخط شاخص آلاینده‌ها در ایستگاه‌های شهر تهران، آمار مقایسه وضعیت آلودگی هوا با مدت مشابه سال گذشته، پیش‌بینی شرایط هواشناسی و آلودگی هوا بدون نیاز به ثبت‌نام در سایت این شرکت و اپلیکیشن موبایلی و سایر راه‌های ارتباطی بدون نیاز به فرایند ثبت‌نام قابل‌ دسترس عموم است.

چرا ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا برخی ساعات از چرخه خارج می‌شود؟

به گفته وی، تنها دسترسی بخشی از اطلاعات آرشیوهای این شرکت در سالیان گذشته که عموما مورد نیاز متخصصان، دانشجویان، پژوهشگران حوزه محیط زیست و خبرنگاران بوده با هدف شناسایی جامعه هدف تنها با انجام یک‌بار ثبت‌نام ساده و به صورت رایگان فراهم است.

این مقام مسوول اضافه کرد: انجام فرایند ثبت‌نام یک روش معمول برای استفاده از اطلاعات، محصولات و خدمات هر ارگان و سازمان دولتی و خصوصی در تمامی کشورهای جهان است و هیچ‌گونه دلیل دیگری ندارد.

میرزایی قمی در خصوص احیای برخی از ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه فاطمی نیز یادآور شد: فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای نصب ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا با ضوابط و استانداردهای مربوطه، در شهری مانند تهران بسیار سخت و پیچیده بوده و حفظ امنیت تجهیزات و دستگاه‌ها، فاصله مناسب با منابع انتشار آلایندگی فرایند دشواری است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم تا ایستگاه‌هایی که از سال‌های گذشته احداث شده حفظ شود ولی در برخی موارد از جمله ایستگاه فاطمی به دلیل احداث ایستگاه مترو در مکان نصب ایستگاه مذکور، مجبور به جابجایی ایستگاه شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته تعداد ایستگاه‌ها افزایش یافته و پوشش مناسبی را برای پایش آلودگی هوای شهر تهران فراهم ساخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha