همکاری ژاپن و آمریکا در زمینه نسل بعدی راکتورهای اتمی

تهران- ایرنا - ژاپن و آمریکا طی مذاکرات وزیران انرژی کشورهایشان به توافقی در زمینه تقویت همکاری دوجانبه برای توسعه نسل بعدی راکتورهای اتمی دست یافتند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو نیوز، «یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر صنعت ژاپن و «جنیفر گرانهولم» وزیر انرژی آمریکا طی ملاقاتی که با یکدیگر داشتند به توافقی برای همکاری نزدیک تر توکیو و واشنگتن برای تضمین گاز طبیعی مایع و دیگر مسائل امنیت انرژی دست یافتند.

براساس بیانیه مشترکی که صادر شد ژاپن و آمریکا همکاری در توسعه و ساخت راکتورهای پیشرفته نسل بعدی را آغاز خواهند کرد که شامل راکتورهای کوچک در هر کشور و کشورهای سوم است. دو دولت همچنین از برنامه ای در ماه اکتبر سال جاری میلادی برای همکاری با یکدیگر جهت کمک به کشور غنا برای معرفی و آشنا کردن با تکنولوژی راکتورهای کوچک اتمی خبر دادند.

وزیر صنعت ژاپن پس از این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران گفت طرف آمریکایی پاسخی مثبت به تغییر سیاست های اخیر ژاپن برای تقویت کربن زدایی و عدم مصرف سوخت های فسیلی داده است.

دولت ژاپن ماه گذشته در تغییر سیاست های انرژی اتمی در بحران پس از فوکوشیما اعلام کرده بود که در صورت لزوم راکتورهای قدیمی را بازسازی خواهد کرد و همچنین محدودیت عملیاتی راکتورهای اتمی قدیمی بالای ۶۰ سال را بیشتر خواهد کرد.

انتظار می رود جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نیز در دیدار روز جمعه در واشنگتن بر همکاری دو کشور تاکید کنند.

فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن به عنوان رئیس دوره ای گروه ۷ روز گذشته سفر خود را به آمریکا و اروپا و کاندا با هدف دیدار با همتایان خود در این کشورها آغاز کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha