۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85084269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایه تحولات منطقه ای بر نشست گروه ۷

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبر: 85084269
سایه تحولات منطقه ای بر نشست گروه ۷

تهران- ایرنا- وزیران امورخارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به «جی ۷»، در حالی از امروز (۲۷ فروردین ماه جاری) با تمرکز بر مسائل امنیتی اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه در ژاپن گردهم می آیند که موضوعاتی مانند جنگ اوکراین و افزایش تنش‌های مرتبط با چین بر آن سایه افکنده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این نشست سه‌روزه وزیران امورخارجه گروه ۷ که حدود ۵۰ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند و متشکل از کشورهای آلمان، امریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و کانادا است، قرار است در شهر کاروئیزاوا ژاپن برگزار ‌شود.

تشدید نگرانی های امنیتی

با گذشت ۹ ماه از قتل شنیزو آبه نخست وزیران ژاپن که در ژوئیه سال ۲۰۲۲ در جریان سخنرانی در شهر نارا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، ۲۶ فروردین حمله ای که در جریان سخنرانی نخست وزیرفعلی ژاپن روی داد و موجی از وحشت را میان جمعیت ایجاد کرد، اما تلفاتی در پی نداشت.

روز شنبه (۲۶ فروردین) یک مرد بمبی دودزا را به سمت فومیو کیشیدا، در شهر واکایاما در غرب ژاپن پرتاب کرد و صدای انفجار مهیبی شنیده شد. نخست وزیر ژآپن آسیبی ندید و صحنه را ترک کرد.

کیشیدا امروز (۲۷ فروردین) یک روز پس از وقوع این حادثه به مردم ژاپن اطمینان خاطرداد که در دوران برگزاری اجلاس وزرای خارجه گروه ۷ امنیت کامل در این کشور برقرار خواهد شد.

سایه تحولات منطقه ای بر نشست گروه ۷

تحولات چین

با شدت گرفتن تنش‌ها بر سر دیدار تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌ حکومت تایوان و آغاز رزمایش نظامی چین در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده به اهدافی حساس در نقاط مختلف این جزیره نگرانی ها مربوط به امنیت این شبه جزیره با افزایش یافته است.

اقدام چین در برگزاری رزمایش سه روز در آب‌های اطراف جزیره تایوان و شبیه سازی حملات گسترده واکنش شماری از مقامات جهان در آمریکا، ژاپن، تایوان و اروپا را به دنبال داشت.

این در حالیست که که برخی کشورهای اروپایی عضو این گروه بویژه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در قبال تهدیدهای چین در برابر تایوان موضع متفاوتی دارند.

یک مقام رسمی وزارت امورخارجه ژاپن که خواست نامش فاش نشود درباره نشست پیش رو گفت: «امنیت اروپا و منطقه هند-اقیانوسیه را نمی توان به شکلی جداگانه بررسی کرد. آنها با یکدیگر پیوند خورده‌اند.»

در این جلسه وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و ایتالیا در کنار نماینده ای از اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

این نشست در آستانه اجلاس رهبران این گروه به میزبانی فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن است که ماه آینده در هیروشیما برگزار خواهد شد.

فومیو کشیدا در ماه مارس به اوکراین رفت.

همزمان با این سفر شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین نیز با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو دیدار کرد.

از سوی دیگر یک منبع آگاه دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران گفت واشنگتن در تلاش است کشورهای گروه ۷ را متعهد به انجام اقدامات بازدارنده در برابر چین کند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی دولت آمریکا گفت: «گروه ۷ شریکی مهم برای پاسخگو کردن روسیه به سبب حمله به اوکراین است. تردیدی وجود ندارد که این گروه به ایفای نقش مهم خود بویژه در نشست وزیران امور خارجه ادامه خواهد داد. »

با وجود حمله امروز به نخست وزیر ژاپن در غرب این کشور برنامه های امنیتی نشست وزیران گروه ۷ بدون تغییر انجام خواهد شد.

سایه تحولات منطقه ای بر نشست گروه ۷

تمرکز بر تحولات خاورمیانه

به نوشته رویترز، انتظار می رود وزیران خارجه کشورهای گروه هفت در نشست آتی خود در ژاپن به موضوع ایران و تحولات خاورمیانه نیز خواهند پرداخت.

منابع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در چین، غافلگیری آمریکا و متحدان اروپایی را به همراه داشت.

این نخستین نشست گروه هفت بعد از بهبود روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در این ماه است.

منابع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در چین، غافلگیری آمریکا و متحدان اروپایی را به همراه داشت.

همچنین برای سالها یکی از نگرانیهای غربی‌ها مساله سوریه بود اما به نظر می‌رسد بعد از توافق ایران و عربستان، ریاض مانند دیگر کشورهای عربی منطقه تلاش‌هایی برای بهبود روابط با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دارد.

یک منبع دیپلماتیک گفت که منطقه خاورمیانه در حال تحولات جدی است و تغییر موازنه قدرت ژئوپلیتیک به خاطر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین می‌شود.

این منبع دیپلماتیک می‌گوید کشورهایی چون عربستان با اینکه متحد آمریکا هستند اما در قبال جنگ روسیه با اوکراین مانند آمریکا از اوکراین حمایت نکردند و با طرح موضوع بی‌طرفی اما عملا به سمت چین رفته‌اند.

در گزارش آمده، گروه ۷ هم باید بتواند از منافع امنیتی خود که از قضا در راستای امنیت منطقه‌ و امنیت جهان است محافظت کند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ماه پیش با میانجیگری چین برای از سرگیری روابط توافق کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha