۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۲
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84994771
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمدید قانون "آپارتاید" در کنِسِت؛ مقدمه چینی برای الحاق کرانه باختری

تهران-ایرنا- پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی امروز به تمدید پنج ساله قانونی رای داد که امتیازات ویژه‌ای به شهرک نشینان صهیونیست‌ مقیم کرانه باختری، در مقابل فلسطینی‌های ساکن این منطقه می دهد و به گفته تحلیلگران فلسطینی، مقدمه چینی صهیونیستها برای الحاق کرانه باختری به سایر اراضی اشغالی فلسطین به شمار می آید.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، کنست جدید رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه قانون "آپارتاید" را ۶ ماه بعد از رد شدن در کنست پیشین، قرائت و در مرحله اول تصویب کرد.

این قانون که پنج سال یکبار تمدید می شود و صهیونیست ها از آن به عنوان قانون «وضعیت فوق العاده» یاد می کنند از بعد از جنگ ۶ روزه بین اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری به اجرا درآمد.

فلسطینی ها از این قانون تحت عنوان قانون «آپارتاید» یاد می کنند زیرا امتیازاتی را به صهیونیست های ساکن شهرک های کرانه باختری می دهد.

قانون آپارتاید از سال ۲۰۱۷ تمدید نشده بود و تمدید آن در سال گذشته نیز به خاطر مخالفت راست‌گرایان از جمله حزب لیکود در پارلمان رای نیاورد. راستگرایان سال گذشته در پارلمان در راستای جنگ قدرت با کابینه پیشین به ریاست یائیر لاپید با تمدید این قانون مخالفت کردند.

راست گرایان باوجودی که به لحاظ ایدئولوژیک با تمدید قانون آپارتاید موافق بودند اما با اهداف سیاسی، در دوران حاکمیت چپ‌ها، از تمدید آن حمایت نکردند.

قانون آپارتاید در اولین قرائت در صبح امروز سه شنبه، حمایت ائتلاف حاکم و حتی ائتلاف مخالف از جمله حزب «یش عتید»، «یسرائیل بیتینیو» و «اتحاد» را کسب کرد.

حزب «کار» که سال گذشته و در زمان حضور در کابینه از تمدید قانون آپارتاید حمایت کرده بود اکنون با آن مخالفت کرد.

دو مرحله دیگر از قرائت و رای گیری قانون آپارتاید در کنست باقی مانده است.

کارشناسان و تحلیلگران فلسطینی این قانون نژادپرستانه را بسیار خطرناک به منزله حمایت از شهرک سازی و اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و تلاش برای الحاق تدریجی و بی سر و صدای این منطقه به سایر اراضی اشغالی فلسطین می دانند.

آنها تاکید می کنند که این قانون نقض آشکار قوانین بین المللی و توافقنامه های ژنو و قانون انسانی بین المللی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha