۲۴ دی ۱۴۰۱، ۶:۱۴
کد خبر: 84997903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس پارلمان فنلاند سفر خود به ترکیه را لغو کرد

تهران- ایرنا- ماتی وانانن رئیس پارلمان فنلاند جمعه شب پس از لغو دعوت ترکیه از همتای سوئدی‌اش به دلیل اعتراض شماری از طرفداران حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک) در استکهلم، سفر برنامه ریزی شده خود به آنکارا را لغو کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اسپوتنیک، مصطفی سنتوپ رئیس پارلمان ترکیه روز گذشته (جمعه) گفت که آندریاس نورلن همتای سوئدی او پس از اینکه شماری از طرفداران حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک) مجسمه‌ای را که شبیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساخته شده بود را در مقابل شهرداری استکهلم از تیر چراغ برق آویزان کردند، دیگر مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

وانانن به نقل از شبکه فنلاندی YLE گفت: ما قصد داشتیم با هواپیمای دولتی سوئد پرواز کنیم بنابراین از نظر فنی نمی‌توانم به تنهایی به ترکیه سفر کنم.

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد عصر جمعه از تصمیم آنکارا مبنی بر ممنوعیت سفر رئیس پارلمان سوئد به ترکیه به دلیل تظاهرات پ. ک. ک ابراز تاسف کرد.

بیلستروم در این بیانیه گفت: دولت سوئد واکنش ترکیه را درک می‌کند اگرچه متاسف است که سفر رئیس پارلمان سوئد به تعویق افتاده است. روابط با ترکیه برای سوئد بسیار مهم است.

هفته گذشته شماری از طرفداران حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک) که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌خواند. تظاهراتی را علیه دولت ترکیه در استکهلم برگزار کردند. وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به این تجمع سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد. علاوه بر این، دادستانی کل ترکیه یک پرونده جنایی در این خصوص باز کرد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه جمعه شب در واکنش به تظاهرات شماری از طرفداران پ‌ ک‌ ک در برابر ساختمان شهرداری استکهلم و آویختن آدمک اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نزدیکی ساختمان شهرداری، گفت: مین زدایی و یا راه رفتن بر روی مین‌ها، انتخابی است که به سوئد مربوط است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که هدف اصلی «پ. ‌ک. ‌ک» اردوغان نبوده بلکه همه مردم ترکیه است.

چاووش اوغلو اضافه کرد: این گروه تروریستی، سوئد را نیز هدف قرار داده و تلاش دارد عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را با مشکل مواجه کند و به همین دلیل اقدامات تحریک آمیز خود در استکهلم را نیز ادامه می‌دهد.

پارلمان ترکیه هنوز درخواست مشترک کشورهای شمال اروپا برای عضویت در ناتو را تائید نکرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha