۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84998431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی قسد از نزدیکی سوریه و ترکیه/ الاخبار لبنان: هیات کُرد به دمشق می‌رود

تهران- ایرنا- در زمانی که واشنگتن در حال افزایش اقدامات خود برای توقف مسیر نزدیکی ترکیه و سوریه است و در عین حال بر حمایت از شبه نظامیان کرد تاکید می کند، روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که اداره خودمختار تحت حمایت آمریکا در آستانه نشان دادن انعطاف به دولت سوریه است.

به گزارش ایرنا، روزنامه الاخبار لبنان امروز (شنبه) به نقل از منابع خود نوشت: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون چندین نشست بین مقامات سوری و فرماندهان شبه نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شهر قامشلی با هدف دستیابی به شیوه‌هایی برای کمک به توسعه گفت وگو بین دو طرف برگزار شده است.

این رونامه اشاره کرد که احتمال رفتن هیاتی از قامشلی شامل شخصیت‌های نظامی، سیاسی و اداری نیروهای قسد و اداره خودمختار به دمشق برای یافتن راه‌هایی به منظور برقراری گفت‌وگوی موثر با دولت سوریه وجود دارد.

الاخبار با اشاره به مسیر روند نزدیک شدن روابط سوریه و ترکیه افزود: با توجه به اینکه نیروهای قسد از نزدیکی سوریه و ترکیه احساس خطر می کنند، این احتمال وجود دارد که آن‌ها به گرفتن امتیازاتی متوسل شوند.

به نوشته این روزنامه، رهبران نیروهای قسد گفت و گو با دمشق را رویکردی اساسی می‌دانند که مطلقا" نمی‌خواهند آن را کنار بگذارند تا از افتادن مناطق بیشتری از سرزمین‌های شمال سوریه به دست ترک‌ها و گروه‌های مسلح وفادار به آن‌ها جلوگیری کنند اما در مقابل نمی‌خواهند هیچ امتیاز جدی بدهند بنابر این ترجیح می‌دهند در جلسات گفت‌وگو بین دو طرف در روزهای آینده انعطاف بیشتری نشان دهند تا نتایج مهمی در پی داشته باشد.

این فرضیه‌ها مبنی بر انعطاف‌پذیری یگان‌های کُرد در مقابل دولت سوریه همزمان با نزدیکی سوریه و ترکیه مطرح شده است زیرا برخی تحلیل‌ها تاکید می‌کنند که اگر یگان‌های کرد به ائتلاف با واشنگتن پایبند باشند و از برخی نقاط سوریه‌ عقب نشینی نکنند می‌توان شاهد عملیات نظامی ترکیه با هماهنگی ارتش سوریه علیه این یگان‌ها بود.

دکتر «بسام ابو عبدالله» استاد روابط بین الملل در گفت و گو با «اثر پرس» با اشاره به اینکه عملیات نظامی ترکیه به مرحله هماهنگی مستقیم منتقل شده است، افزود: زیرا اگر هدف ضربه زدن به قسد و اخراج آن باشد نیاز به هماهنگی با دولت سوریه دارد بنابر این فشارها به قسد بیشتر می‌شود و در صورت امتناع، با آن برخورد نظامی خواهد شد.

وی افزود: این اقدام نوعی فشار فزاینده بر شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مورد حمایت آمریکا برای خروج از مناطق سوریه با مسافت مشخصی با هدف ورود ارتش سوریه و بازگشت موسسات دولتی سوریه [به این مناطق] است.

پیشتر «مظلوم عبدی» فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه در خصوص ائتلاف این نیروها و آمریکا گفته بود که ما همیشه نگران خیانت آمریکا هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha