رفع مشکلات عشایر گلستان به تشکیل کارگروه ویژه استانی نیاز دارد

گنبدکاووس - ایرنا - فرمانده سپاه نینوا گلستان با بیان اینکه عشایر بومی و کوچنده این استان با مشکلات زیادی مواجه‌اند، برلزوم تشکیل کارگروه ویژه استانی برای رسیدگی به مشکلات و رفع آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار علی ملک شاهکوهی روز یکشنبه در همایش شبانان و گله‌داران و تجلیل از عشایر گلستان در گنبدکاووس گفت: تصرف ایل‌راه‌های عشایری توسط افراد، کمبود آب و نهاده‌های دامی از مهم‌ترین مشکلات جامعه عشایری گلستان است.

وی افزود: عشایر از قشر زحمتکش و تولیدکننده بی ادعا و از مرزداران واقعی کشور هستند که باید مسائل و مشکلات آنها با اهتمام جدی مدیران متولی رفع شود.

سردار ملک‌شاهکویی اضافه کرد: از چند ماه پیش سپاه گلستان در قالب قرارگاه ۱۷ ربیع به مسائل و مشکلات عشایری استان در بخش‌های مختلف ورود کرد و با همراهی مدیران ۲ استان گلستان و خراسان شمالی بخشی از مشکلات آنها رفع شد.

فرمانده سپاه نینوا گلستان ادامه داد: افزایش سهمیه آرد از ۶ به ۱۲ کیلوگرم، افزایش سهمیه سوخت آنها از ۱۲۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر و پیگیری رفع تصرف ایلراه های عشایری توسط افراد سودجو بخشی از این پیگیری‌ها برای رفع مشکلات عشایر است.

وی گفت: اگر به مشکلات عشایر رسیدگی نشود آنها اقدام به فروش دام های مولد خود خواهند کرد که ضربه بزرگی به این قشر و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

سردار ملک‌شاهکویی افزود: عشایر برای خرید نهاده های دامی نیاز به پول دارند که لازم است متولیان نسبت به پرداخت بهای گوسفند تحویلی عشایر را در طرح خرید تضمینی دام پرداخت کنند.

در این همایش برخی عشایر هم از کمبود نهاده ها و مشکل نقدینگی برای خرید نهاده و تصرف ایلراه ها به عنوان مهمترین مشکلات خود برشمردند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha