یک روز پرمخاطره برفی در پایتخت/آیا مدیران شهری غافلگیر شدند؟

تهران - ایرنا - برف با شدت نسبتا زیادی به خصوص در بخش های شمالی پایتخت در حال باریدن است و علاوه بر لغزندگی معابر، شاهد افزایش تصادفات در خیابان‌های تهران هستیم؛ مدیران شهری هر چند از اقدامات خود برای تسهیل در تردد شهروندان می‌گویند اما سوال این است که خدمت‌رسانی‌ها در این شرایط تا چه اندازه کافی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معابر لغزنده و مملو از برف در غرب پایتخت و اینجا حوالی بلوار مرزداران است، خودروها به دلیل لغزندگی با سرعت نسبتا کمی در حال حرکت و در گوشه‌ای از خیابان نیز عوامل ستاد برف روب شهرداری در حال پاشیدن شن و نمک هستند.

کمی جلوتر به دلیل لغزندگی، چند خودرو سواری به صورت زنجیره‌ای با یکدیگر برخورد کردند؛ از یکی از رانندگان پرسیدم، علت چیست؟ او با عصبانیت پاسخ داد: «آقا مگه نمی‌بینید خیابان سرسره شده و بسیار لغزنده و در یک روز برفی خبر از شن و ماسه در خیابان‌ها نیست.»

وی ادامه داد: «شهرداری هر وقت که برف می‌بارد شروع به شن پاشی می‌کند در صورتی که قبل از شروع برف باید این اقدام انجام شود تا شاهد حوادث ناگوار و تصادف نباشیم.»

به مسیر ادامه دادم و در بزرگراه یادگار امام (ره) نیز شاهد تصادف زنجیره‌ای چند خودرو بودم که در کنار بزرگراه توقف کرده بودند.

در منطقه ولنجک نیز که شدت بارش برف بسیار زیاد بود، رانندگان حتی دید کافی برای تردد نداشتند و البته در کنار خیابان‌ها و معابر اصلی مخازن شن و نمک قرار داشت هرچند به گفته برخی شهروندان در خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها از شن‌پاشی و نمک‌پاشی کارکنان خدمات شهری برای تسهیل در عبور و مرور خبری نیست.

دیدن صحنه تصادف امروز در جای جای پایتخت به ویژه در نقاط شمالی شهر و در معابر دارای شیب، تکرار شده است و ممکن است حتی برای برخی از خوانندگان این گزارش نیز پیش آمده باشد.

وقوع ۷ هزار تصادف به دلیل بارش برف و باران در تهران

در این رابطه، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ امروز یکشنبه ۲۵ دی گفت: در ماه جاری به دلیل بارش برف و باران، کارشناسان پلیس راهور برای بیش از هفت هزار تصادف کروکی ترسیم کردند.

سرهنگ احسان مومنی افزود: از این تعداد، ۶۸۰ تصادف بین ۲ تا چند خودرو بوده و علت اصلی این تصادفات نیز ترمزهای ناگهانی است.

به گفته وی، در صورتی که معابر لغزنده باشد، ترمز ناگهانی موجب وقوع تصادفات می‌شود؛ به همین منظور به رانندگان توصیه می‌کنیم به هنگام رانندگی در شرایط برفی و بارانی با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا نیازی به ترمزهای ناگهانی نباشد.

یک روز پرمخاطره برفی در پایتخت/آیا مدیران شهری غافلگیر شدند؟

اقدامات شهرداری در مناطق برف گیر چیست؟

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک در تشریح آخرین وضعیت برف روبی معابر سطح منطقه یک با بیان اینکه در بازدید انجام شده، همه معابر اصلی و شریان‌ها باز است و تردد در آنها به شکل روان جریان دارد، افزود: کار برف‌روبی با ۲۰۰ نیروی کار انجام می‌شود.

حمید مهری افزود: اکنون، تعداد ماشین آلات بکار گرفته شده در عملیات برف روبی به ۷۰ خاور، ۱۰ دستگاه کامیون، ۱۰ دستگاه لودر و ۴۸ دستگاه ماشین آلات مکانیزه سازمان مدیریت پسماند رسیده است.

وی تاکید کرد: طبق پیش بینی‌ها تا ساعت ۱۸ بارش‌ها ادامه دارد و پس از اتمام بارش‌ها، عملیات یخ زدایی معابر، پیاده راه‌ها، مراکز درمانی و مساجد انجام می‌شود.

فعال بودن بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات مکانیزه در عملیات برف روبی منطقه ۲

همچنین سرپرست معاونت خدمات شهری منطقه ۲ نیز در تشریح آخرین وضعیت برف روبی معابر سطح منطقه با بیان اینکه مشکلی در سطح معابر وجود ندارد، گفت: اجرای عملیات برف‌روبی از سوی منطقه به موقع آغاز شد و اکنون همه معابر و رمپ و لوپ‌ها باز و تردد به شکل روان در حال انجام است.

علی اصغر طاهری با تاکید بر اینکه اولویت برف‌روبی در زمان بارش‌ها، بازگشایی معابر خودرویی است، افزود: بعد از اتمام بارش، کار پاکسازی و برف روبی معابر در دستور کار قرار می‌گیرد اما با توجه به بارش گذشته و برف روبی و یخ زدایی معابر پیاده در حال حاضر برای تردد عابران پیاده مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه پیش بینی شده تیم های نیروی انسانی عملیات خود را برای برف روبی و یخ زدایی انجام می دهند و انتهای شب نیز این اقدام به شکل ویژه در دستور کار قرار دارد تا با توجه به برودت هوا برای فردا صبح یخ زدگی معابر نداشته باشیم.

سرپرست معاونت خدمات شهری منطقه ۲ با تاکید بر این موضوع که با توجه به شدت بارش، ماشین آلات مکانیزه و ادوات خود را وارد عملیات می کنیم؟ گفت: از شب گذشته با توجه به آماده باش نیروهای عملیاتی در ۱۲ نقطه از اتوبان‌ها مستقر شدند و اگر میزان بارش ها گسترده‌تر شود نیروهای دیگر نیز وارد عملیات می شوند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات مکانیزه در عملیات برف‌روبی مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وضعیت معابر در روز برفی چگونه است؟

همچنین معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: به علت نمک و شن پاشی به موقع انجام شده در معابر، یخ‌زدگی و انسداد راه یا کندی در حرکت نداریم.

سرهنگ محمد رازقی درباره وضعیت ترافیکی بزرگراه های پایتخت توضیح داد: وضعیت کلی بزرگراه‌ها از نظر ترافیکی خوب هست و فقط نقاط خاصی مثل بزرگراه شهید نواب صفوی از سمت جنوب به شمال و شرق به غرب بزرگراه شهید همت همچنین بزرگراه امام علی(ع) از سمت جنوب به شمال به صورت مقطعی شاهد ترافیک نیمه سنگین در حرکت هستیم.

وی افزود: در خیابان‌های داخلی سطح شهر مانند خیابان‌های ولیعصر(عج)، شریعتی و آزادی هم ترافیک نیمه سنگین است و درکل از نظر ترافیکی وضعیت شهر تهران نسبت به روزهای عادی هم بهتر است.

رازقی گفت: از نظر بارندگی در چندین مقطع شاهد بارش برف در محورهای غربی مثل بزرگراه شهید خرازی و همدانی بودیم اما با نمک و شن پاشی به موقع که انجام شده، در هیچ جا به خاطر یخ زدگی و بارش برف انسداد راه یا کندی حرکت نداریم.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: در همه معابر تردد به صورت عادی در جریان است و عوامل پلیس راهور هم در راه‌ها حضور دارند و در حال مدیریت هستند.

رازقی خاطر نشان کرد: وضعیت ترافیک هم عادی است و رانندگان حتما در شرایط خاص بارندگی، فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی و سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، گرچه در معابر اصلی شاهد مشکلات کمتری در رفت و آمد خودروها هستیم اما در برخی نقاط فرعی و کم تردد مشکلاتی وجود دارد که شهرداری تهران باید در مسیرها کم تردد هم اقدامات لازم برای ایمن سازی و تهسیل در تردد شهروندان انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha