۲۵ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۱۲
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 84999545
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مفتی جعفری لبنان: راه حل مشکلات لبنانی در داخل است

تهران – ایرنا – شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان تاکید کرد: راه حل مشکلات لبنان در همبستگی ملی، دوری از فریبکاری سیاسی و انتقامجویی مذهبی و کینه و چاره اندیشی داخلی است و راه حل های آن خارجی نیست.

به گزارش ایرنا، قبلان روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که لبنان در معرض بدترین توفان ها و خطرناک ترین و بی سابقه ترین شرایط منطقه ای و بین المللی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما در مقابل یک فاجعه ملی بی سابقه قرار داریم که اختلافات سیاسی در این برهه به معنای خودکشی است که وجود لبنان را تهدید می کند.

قبلان افزود: انتقام سیاسی و بین المللی کردن مشکلات لبنان، ریختن بنزین بر آتش است و مشارکت در ساختن کشور، مشارکت در حفظ موجودیت لبنان است.

وی بیان کرد: گرداب دلار خطرناک است و خطرناک تر از آن آمریکایی کردن تصمیم گیری های سیاسی همزمان با جنگ اقتصادی، رسانه ای، معیشتی و سیاسی است که می خواهد لبنان را به مرز تسلیم یا خودکشی بکشاند.

مفتی جعفری لبنان تصریح کرد: امروز نیازمند آزادسازی روند تصمیم گیری های سیاسی از گره های آمریکایی هستیم و کسانی که فکر می کنند این یک بازی سیاسی است که گروهی از آن سود می برند و گروهی از آن ضرر می کنند، سخت در اشتباه هستند.

شیخ احمد قبلان با تاکید بر این که این یک بازی دیوانه وار و خطرناک تر از آن چیزی است که برخی گمان می کنند، تصریح کرد، اوضاع منطقه به سوی بحران های خطرناکی پیش می‌رود و واحد پول های ملی و اسباب انفجارهای داخلی همه منطقه را فرا می گیرد و نظام های سیاسی منطقه در خطر فروپاشی هستند. توازن های منطقه ای در حال برهم خوردن است و خاورمیانه ممکن است با فشار دادن یک کلید با بدترین انفجار روبرو شود.

وی گفت: به رهبران سیاسی و دینی اعلام می کنم که راه حل در اتهام زنی به یکدیگر، قطع ارتباط های سیاسی، یا به یاری طلبیدن خارجی ها، تضعیف کشور و زیر سوال بردن قدرت آن، تنگ نظری و بازی کردن نقش نگهبان سیاسی برای واشنگتن و نقشه های سفارتخانه های خارجی و پروژه های بین المللی نیست.

قبلان اضافه کرد: راه حل امروز لبنان انتخاب فوری رئیس جمهوری میهن دوست از طریق پارلمان است و توافق بر یک گزینه به عنوان رئیس جمهوری وطن دوست امروز یک ضرورت ملی است.

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان ۹ آبان به پایان رسید. پارلمان لبنان با وجود برگزاری ۱۰ جلسه در انتخاب رئیس جمهوری جدید ناکام مانده است تا شرایط سیاسی با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری "میشل عون" پیچیده‌تر شود.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز پیشتر اعلام کرده بود که این کشور چند هفته بیشتر نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و اصلی‌ترین اولویت در کشور انتخاب رئیس جمهوری است.

این بحران سیاسی در حالی است که لبنان بیش از دو سال است که از بحران عمیق مالی و اقتصادی نیز رنج می برد و طی این مدت ارزش پول ملی این کشور به شدت کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha