۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85005252
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شیخ قاووق: آمریکا مانع همگرایی لبنانی‌ها است / حزب الله بدنبال نجات کشور است

تهران-ایرنا- عضور شورای مرکزی حزب‌الله گفت که آمریکا مانع همگرایی و گفت‌وگو میان لبنانی ها برای حل و فصل مشکلات می‌شود و با طولانی کردن دوره بحران، در راستای خدمت به پروژه رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از سایت «النشره»، «شیخ نبیل قاووق» با اشاره به فعالیت برخی گروه های سیاسی که به دنبال تقابل و چالش در کشور هستند، افزود: این گروه ها مسئولیت رد گفت‌وگو و توافق ها را در داخل کشور بر عهده دارند و بحران معیشتی، مالی و اقتصادی را تشدید کرده اند، مشخص است این افراد به آنچه خارجی ها دیکته‌ می کنند عمل می کنند.

شیخ قاووق با بیان اینکه آمریکا هر نوع همگرایی و گفت‌وگو میان لبنانی‌ها را رد می‌کند، ادامه داد: واشنگتن نمی‌خواهد بحران اقتصادی و مالی در لبنان پایان یابد، بلکه می‌خواهد بحران‌ها را عمیق‌تر و خلأ ریاست‌ جمهوری را طولانی‌تر کند تا از این طریق برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بهره برد.

وی تاکید کرد: اگر چنین نیست، پس مخالفت واشنگتن با انتقال برق از اردن، گاز از مصر و سوخت از ایران چه توجیهی می‌تواند داشته باشد، آمریکا برای خدمت به پروژه اسرائیل نمی‌خواهد وضعیت لبنان بهبود یابد.

شیخ قاووق اضافه کرد: حزب‌الله بر نجات کشور از بحران‌های موجود و پیش نرفتن به سمت اوضاع بدتر و فروپاشی اصرار دارد و به همین منظور هیچ نامزدی را برای بروز چالش معرفی نکرده، بلکه گفت‌وگو و توافق را در دستور کار قرار داده، این موضع نشان دهنده اشتیاق حزب الله به نجات کشور با مشارکت همه احزاب سیاسی است.

پیش از این نیز «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله طولانی شدن انتخاب رئیس جمهوری لبنان را به ضرر این کشور و در خدمت پروژه آمریکا و رژیم اسرائیل ارزیابی کرده بود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که پارلمان لبنان پنج شنبه نیز برای یازدهمین بار متوالی نتوانست جانشین «میشل عون» رئیس جمهوری سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان روز دوشنبه (۹ آبان ماه) به پایان رسید.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان از آن زمان در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

روزنامه لبنانی «البناء» اخیرا در گزارشی درباره تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سایه ادامه خلاء سیاسی در این نهاد مهم نوشت: بن بست به وجود آمده در خصوص انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان همچنان محور اصلی همه تحرکات سیاسی در لبنان و حواشی مربوط به آن است.

رئیس پارلمان لبنان پیشتر اعلام کرده بود که این کشور چند هفته بیشتر نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و اصلی‌ترین اولویت در لبنان، انتخاب رئیس جمهوری است.

وی همچنین تاکید کرده بود که انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور بدون اجماع همه گروه ها و جریان ها امکان پذیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha