۳۲ نفر در خراسان‌شمالی بر اثر استنشاق گاز مونو اکسید کربن مسموم شدند

بجنورد- ایرنا- رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: امسال از ابتدای فصل سرما تاکنون ۳۲ نفر در استان به دلیل انتشار گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت و ۲ نفر نیز فوت شدند.

دکتر تقی دولت آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این در حالی است در مدت مشابه پارسال ۵۰ نفر مسموم و هشت نفر به دلیل انتشار گاز مونوکسید کربن فوت کرده بودند که امسال این رقم کاهش یافت.

وی افزود: علت این حوادث معمولا استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن و بی توجهی به نکات ایمنی در فصل سرما است.

دولت آبادی با بیان اینکه هرگونه نقص در سوخت‌رسانی وسیله گازسوز موجب بروز مسمومیت می‌شود، گفت: سرد بودن لوله بخاری نشان از انتشار گاز خطرناک در محیط دارد که باید افراد بلافاصله نسبت به ایجاد تهویه و خاموش کردن وسیله اقدام کنند.

رییس مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: همچنین کلاهک دودکش وسیله گرمایشی باید استاندارد باشد و باید به طور مداوم بازدید شود.

دولت آبادی، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و خواب‌آلودگی را از علایم مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن دانست و بیان کرد: اگر فردی دچار چنین علایمی شود باید به سرعت به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهد زیرا اگر این علایم ادامه پیدا کند سبب کاهش هوشیاری و در نهایت مرگ آن فرد خواهد شد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.

هم اینک ۴۶ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha