۲۶ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۰۶
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85000730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: در گفت و گو با هیات عمانی به ایده‌های مثبتی دست یافتیم

تهران – ایرنا – رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: در موضوع مسائل انسانی و بویژه پرداخت حقوق ها در گفت و گو با هیات عمانی به نتایج و ایده های مثبتی رسیدیم.

به گزارش ایرنا از شبکه المسیره، مهدی المشاط روز دوشنبه در نشستی با اعضای شورای عالی سیاسی، رئیس مجلس و نخست وزیر یمن افزود: در گفت و گو و هم فکری با هیات عمانی به ایده های مثبتی درباره پرونده مسائل انسانی و در راس آن پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی، بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده، بازگشایی راه های ارتباطی و مبادله اسیران دست یافتیم.

شرکت کنندگان در این نشست حل و فصل مسائل انسانی را مقدمه چاره جویی و حل و فصل دیگر امور و مقدمه پرداختن به دیگر پرونده ها دانستند.

اعضای این جلسه از تلاش های سلطان نشین عمان برای پیشبرد روند صلح در یمن قدردانی کردند.

مسئولان حاضر در این نشست بر اراده شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی یمن برای به نتیجه رسیدن تلاش ها به منظور دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر تاکید کردند.

شرکت کنندگان، صبر و پایداری هشت ساله ملت یمن را در مقابله با جنگ تحمیلی آمریکایی – سعودی و محاصره ظالمانه که به بدترین فاجعه انسانی تاریخ منجر شد ستودند.

انصارالله یمن سه شنبه گذشته از سفر یک هیأت رسمی عمانی به صنعا برای دیدار با مقامات این گروه در چارچوب تلاش منطقه‌ای و بین المللی برای از سرگیری آتش بس سازمان ملل متحد خبر داد.

عمان نقش میانجی گر میان انصارالله و عربستان به عنوان سرکرده ائتلاف عربی را بازی می کند و دولت مسقط تلاش دارد تا به راه حل سیاسی درگیری در یمن دست یابد که یمن را منشق کرده و موجب شده که بدترین بحران بشردوستانه جهان در این کشور شکل گیرد.

انصارالله اکتبر (مهر/ آبان) اعلام کرد که توافق برای ازسرگیری مذاکرات صلح به خاطر برآورده نشدن پیش شرط‌های یمن به بن بست رسیده است.

انصارالله شرط کرده بود که دولت مزدوران وابسته به ائتلاف باید حقوق کارکنان دولتی را از درآمد ناشی از فروش نفت و گاز تولید شده در استان‌هایی که تحت کنترل ائتلاف است، بپردازد.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن توافق ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه پرواز های رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha