ورود ایران و پاکستان به مرحله اجرای تهاتر و مذاکرات برای تجارت آزاد

تهران -ایرنا- رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم و مورد تایید رئیس جمهوری است و در این راستا تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان وارد مرحله اجرای تجارت تهاتر و آغاز مذاکرات برای امضای پیمان تجارت آزاد شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «علیرضا پیمان‌پاک» روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار با مسوولان سازمان توسعه تجارت پاکستان در شهر کراچی، در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با همسایگان خصوصا با کشورهایی مانند پاکستان که قرابت های فرهنگی دیرینه داریم، می‌باشد.

پیمان‌پاک افزود: با توجه به ظرفیت‌های متقابل دو کشور و اینکه تراز تجاری پاکستان تقریبا ۷۰ میلیارد دلار و ایران نیز با تراز تجاری ۱۲۰ میلیارد دلار رقمی ۲۰۰ میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهد و با این دیدگاه طی سال گذشته با پیگیری دولت سیزدهم و حمایت های همه بخش ها ازجمله وزارت صمت، کشور، راه و وزارت امور خارجه توانستیم رشد ۵۰ درصدی را در تجارت دوجانبه رقم بزنیم و اکنون تجارت مشترک به تقریبا ۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط فرهنگی دوهمسایه، علاقه متقابل و ظرفیت‌های موجود گفت: هر دو دولت دیدگاه همسویی دارند و ما شاهد تمایل طرف پاکستانی برای کسب اهداف مطلوب هستیم و که یکی از این حوزه‌ها بهره‌برداری از ظرفیت استان های همجوار مرزی است. می‌باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: هدفگذاری سازمان توسعه تجارت ایران رساندن حجم مبادلات دو کشور در افق میان مدت طی ۲ سال آینده از ۲ میلیارد به ۵ میلیارد دلار است در عین حال دستیابی به این عدد نیاز به یک سازوکارهایی دارد مانند مسائل بانکی که ما درحال پیگیری آن هستیم و برای عبور از این مانع سازوکاره تهاتر تدوین و ماموریت آن به اتاق‌های زاهدان و کویته سپرده شد.

وی گفت: امضای توافقنامه همکاری میان سازمان‌های توسعه تجارت ایران و پاکستان مسیر مبادلات بازرگانی و اقتصادی ما را روان تر کرد و با تلاش‌های فعلی، ایران و پاکستان وارد فضای اجرای تهاتر شده‌اند.

علیرضا پیمان‌پاک افزود: تجارت آزاد دوجانبه و چندجانبه مورد تاکید رئیس محترم جمهور و وزارت صمت است، ما پیمان تجارت آزاد با اوراسیا را این هفته نهایی می کنیم با چند کشور هم قرارداد تجارت آزاد داریم. تجارت ترجیحی را با پاکستان فعال کردیم و اکنون موضوع مذاکره برای شروع فرآیند تجارت آزاد بین دو کشور کلید خورده و خوشبین هستیم که این روند نیز طی یکسال آینده به این نتیجه می رسیم و قرارداد آزاد را امضا کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری دو کشور، برگزاری نمایشگاها، اعتبار سنجی تجار و ایجاد کانال ارتباطی میان جامعه بازرگانی قطعا به تسریع چند برابر شدن ظرفیت تجاری ایران‌ و پاکستان کمک می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند و در حوزه پاکستان برآیند تجارت دوجانبه به نفع ایران است و معتقدیم این منفعت باید ۲ جانبه باشد.

سازمان‌های توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان روز گذشته (دوشنبه) در کراچی و در حاشیه نمایشگاه اختصاصی ساخت ایران با هدف رفع موانع در مسیر تجارت متقابل، روان سازی تعاملات بازرگانی و افزایش حجم تجارت مشترک تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha