از نحوه برگزاری هندبال قهرمانی جهان تا کار بزرگ ملی‌پوشان در لهستان

تهران- ایرنا- کارشناس و آنالیزور هندبال کشورمان از نحوه برگزاری مسابقات قهرمانی جهان لهستان - سوئد و کار بزرگی که هندبالیست‌های ایرانی در این رقابت‌ها کردند، صحبت کرد.

مهدی کیانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره شیوه صعود تیم‌ها به مرحله اصلی در هندبال قهرمانی جهان، اظهار داشت: در این رقابت‌ها ۳۲ تیم در هشت گروه چهار تیمی حضور دارند. سه تیم از هر گروه به مرحله اصلی این رقابت‌ها صعود می کنند. تیم چهارم برای رده ۲۵ تا ۳۲ جهان راهی پرزیدنت کاپ می‌شود. در مرحله اصلی رقابت‌ها ۲۴ تیم حضور دارند که تیم‌ها در چهار گروه سه تیمی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: تیم ملی هندبال ایران به همراه اسپانیا و مونته‌نگرو به گروه اول و اصلی این رقابت‌ها راه یافته است. طبق قانون مسابقات سه تیم گروه مجاور B باید به مصاف گروه A بروند و C به مصاف D برود. ایران هم در گروه A باید به مصاف تیم‌های گروه B اسلوونی، فرانسه و لهستان برود. در این مرحله چهار گروه ۶ تیمی داریم و پس از آن دو تیم اول از گروه های چهارگانه ۶ تیمی جزو هشت تیم برتر خواهند شد. تیم‌ها بعد از مرحله گروهی با امتیازهای قبلی خود وارد مرحله اصلی می‌شوند و دوباره با اسپانیا و مونته‌نگرو بازی نمی‌کنند و با تیم‌های جدیدی به رقابت می‌پردازند.

کارشناس هندبال عنوان کرد: در دوره قبلی که تیم ملی هندبال ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ قطر شرکت کرد، از میان ۲۴ تیم در رده ۲۱ جهان قرار گرفت. در واقع ما نتوانستیم به مرحله بعدی صعود کنیم، اما تفاوت قهرمانی جهان ۲۰۲۳ این است که توانستیم برای نخستین بار به مرحله اصلی راه یابیم و یک موفقیت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: عملکرد بازیکنان در این گروه فوق‌العاده سنگین بسیار خوب بود. اسپانیا قهرمان جهان و المپیک است. مونته‌نگرو بازیکنان با کیفیتی دارد که در بهترین باشگاه‌های اروپا بازی می‌کنند. بازیکن شیلی در لیگ‌های معتبر اسپانیا، فرانسه و پرتغال بازی می‌کنند. همین موضوع کار را برای ما سخت کرد. اگر مانند مصر در گروهی بودیم که مراکش و آمریکای بی‌تجربه حضور داشتند می‌توانستیم به عنوان تیم دوم گروه وارد مرحله اصلی شویم و شانس صعود به مراحل بعد بیشتر بود.

کیانی اضافه کرد: چون گروه سنگینی داریم، این رتبه هم خوب است. خیلی از کارشناسان عنوان کردند که سرمربی مونته‌نگرویی ایران در تاکتیک تیمی تغییرات زیادی ایجاد کرده و بازیکنان به کیفیت و سطح بالایی رسیدند. وسلین وویوویچ توانست در ۲۰۱۷ اسلوونی را قهرمان جهان کند.

وی گفت: عملکرد وسلین تا اینجای کار قابل قبول بوده است. با توجه به اینکه عده زیادی از بازیکنان تیم ملی زیر ۲۴ سال هستند، این موضوع یک امتیاز محسوب می‌شود و در واقع تیم ملی پوست‌اندازی کرده است و به بازیکنان جوانتر میدان داده شد. حتی در ترکیب تیم ملی بازیکن ۱۸ ساله داریم و صابر حیدری کاپیتان تیم ملی نوجوانان برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا برای عنوان بهترین بغل راست آسیا را کسب کرد و به تشخیص سرمربی در مقابل اسپانیا به او بازی دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha