۲۷ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85001941
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ درصد از جمعیت کاشان سالمند هستند 

۲۷ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۲۲
کد خبر: 85001941
۱۲ درصد از جمعیت کاشان سالمند هستند 

کاشان - ایرنا - دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان در کاشان گفت: ۱۲ درصد از جمعیت افزون بر۴۶۰ هزار نفری این منطقه سالمند (۶۵ سال به بالا) هستند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محسن تقدسی روز سه‌شنبه در نشست خبری با موضوع "کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایت در سالمندان"، افزود: در گذشته تعداد زنان سالمند در منطقه کاشان بیش از مردان بودند اما امسال، مردان سالمند این منطقه نسبت به زنان، کمی بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: سالمندان قشری هستند که تجویز دارو برای آنها خطرناک، امکان مصرف دارو ندارند و وضعیت جسمی آنها به گونه‌ای است که نمی‌توان برای آنها عمل جراحی انجام داد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: در قرآن کریم، خدمت به پدر و مادر سفارش شده و هنگامی که به دوران پیری رسیدند، احترام آنها بر همه واجب است.
تقدسی گفت: در دوران کرونا تجربه شد که افراد سالمندی به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کردند، شامل ۱۰ درصدی بودند که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند.
وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر به علت تغییر الگوی کار، افزایش سن سالمندی و همچنین تغییراتی که در ساختار خانواده‌ها ایجاد شده، سالمندی چهره خشن‌تری به خود گرفته است.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان در کاشان بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت مراقبت‌های تسکینی و حمایتی از سالمندان را بر عهده دانشگاه‌ علوم پزشکی کاشان گذاشته و به همین علت نخستین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایت در سالمندان در کاشان برگزار می‌شود.
به گفته وی، این کنگره علمی فرصت بسیار خوبی برای بهره‌گیری از آخرین و جدیدترین دستاوردهای پزشکی در حوزه مراقبت از سالمندان است که پزشکان و متخصصانی از کشورهای هلند، عراق، انگلیس آمریکا و سازمان بهداشت جهانی در آن شرکت می‌کنند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان نیز در این نشست گفت: ۱۰ درصد از جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می‌دهند و منطقه کاشان نیز با ۱۲درصد جمعیت سالمند، از شهرستان‌های با نرخ بالای سالمند محسوب می‌شود.
دکتر زهرا رضایی افزود: ۴۵ درصد از جمعیت منطقه کاشان را نیز افراد میانسال تشکیل می‌دهند که در آینده نیز این افراد به جمعیت سالمندی منطقه افزوده می شوند.
وی با اشاره به اینکه روند افزایش جمعیت سالمندی در کاشان رو به سرعت است، گفت: سالمندان نیازمند مراقبت‌های بهداشتی، درمانی، تسکینی و حمایتی هستند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان، بیان کرد: تاکنون ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که به علت استقبال پزشکان، پرستاران و کارکنان بین رشته‌ای، زمان ارسال مقاله‌ها تا ۱۵ بهمن امسال تمدید شده است.
رضایی گفت:مراقبت جسمی، بازتوانی توانبخشی و ارتقای کیفیت زندگی، مراقبت روانی اجتماعی، طب سنتی، مسائل قانونی و فرهنگی، مرکز ارایه دهنده مراقبت تسکینی و تروما در سالمندان از محورهای کنگره بین‌المللی مراقبت‌های تسکینی و حمایتی سالمندان است.
به گفته رضایی، در این کنگره که از ۱۴ اسفند امسال به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار می‌شود، اجرای ۲۵ سخنرانی کلیدی، ارایه ۵۰ مقاله و ۲ کارگاه تخصصی برنامه‌ریزی شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha