فنایی: جوانگرایی علت برخی از اشتباهات داوری است/ سطح فرهنگی و تربیتی فوتبالیست‌های ما کم است

تهران- ایرنا- پیشکسوت داوری ایران درباره اشتباهات داوری در لیگ گفت: داوری ما به سمت جوانگرایی پیش می‌رود و طبیعی است که تجربه داوران ما کم باشد و اشتباهات کمی بالا برود زیرا باید کم کم داوران ما پخته شوند.

محمد فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در مورد وضعیت داوری و انتقادات بسیاری از بازیکنان و مربیان به این وضعیت، اظهار داشت: داوری ما به سمت جوانگرایی پیش می‌رود و طبیعی است که تجربه داوران ما کم باشد و اشتباهات کمی بالا برود زیرا باید کم کم داوران ما پخته شوند و تجربه بالایی کسب کنند و البته در فقدان VAR هم این وضعیت همینطور ادامه پیدا خواهد کرد و این تکنولوژی سطح انتظارها از داوری را نیز بالاتر برده است. اگر در باقی کشورها نیز VAR وجود نداشته باشد نیز همین وضعیت ما پیش می‌آید و در همین جام‌جهانی ۲۰۲۲ نیز دیدیم که حتی با وجود تکنولوژی بسیار بالا، چقدر اشتباهات داوری وجود داشت.

وی ادامه داد: لیگ ما مشکلات و درگیری‌های فرهنگی دارد که عامل اصلی ناهنجاری شده است. این مسئله که تعداد کارت‌های نیمکت نشین‌ها از داخل زمین بیشتر شده یک فاجعه است و نشان‌دهنده سطح پایین تربیت در بازیکنان است که یا به ضعف کمیته انضباطی باز می‌گردد یا سیستم فدارسیون و آموزش. همین نکات است که به داوران نیز فشار مضاعف می‌آورد و تاثیر مستقیم بر روی قضاوت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیز می‌گذارد زیرا بعضی اوقات تحمل فشارهای روانی این‌چنینی بسیار سخت می‌شود و در تصمیم‌گیری نیز تاثیر می‌گذارد.

پیشکسوت داوری ایران درخصوص ورود VAR به کشور عنوان کرد: برای ورود و استفاده از VAR خیلی آیتم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز داریم که باید خودمان را به روز کنیم. ما در بعضی استان‌ها کوچک‌ترین استانداردها مثل استادیوم مناسب را هم نداریم و اگر بخواهیم تنها در بعضی از فدراسیون‌ها این تکنولوژی را بگذاریم که دیگر حق به حقدار نمی‌رسد. فقدان VAR باعث شده که داوران بین‌ المللی مجوز قضاوت در بازی‌های خارجی را نتوانند کسب کنند و این برای ما خیلی زشت است زیرا خودمان را صاحب فوتبال و سطح اول آسیا می‌دانیم.

وی افزود: داورانی که در کشورهای اروپایی قضاوت می‌کنند سخت افزار بسیار خوب نیز دارند اما مثلا یک سری از فدارسیون‌های ما حتی هموار هم نیستند و قضاوت در آن‌ها بسیار متفاوت می‌شود. اقتصاد صنعتی کشورها که در فوتبال هم نمود پیدا کرده و باعث تفاوت سطوح شده است. خیلی مهم است که بازیکن در کدام کشور تربیت شده است و بین بازیکنان اروپایی که واقعا فوتبال بازی می‌کنند و همه امکانات را نیز برای آن‌ها محیا می‌کنند با کشور ما که خیلی از فوتبالیست‌ها اصلا در آن سطح نیستند، تفاوت بسیاری وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha